site.btaОбразователният министър инициира нормативни промени, свързани с кариерното развитие на над 70 000 учители и директори
По разпореждане на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков са подготвени промени в Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите, и другите педагогически специалисти. Те вече са публикувани за обществено обсъждане и с тях ще бъде решен един от най-големите проблеми за заетите в сектора, който блокираше кариерното развитие на над 70 000 педагогически специалисти, съобщават от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН).
В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, той трябва да отговаря на няколко изисквания, сред които стаж и професионална квалификационна степен, но и да е преминал през атестация в съответната образователна институция. Същото изискване има и за кариерното развитие на директорите, заместник-директорите, психолозите и други педагогически специалисти, обясняват от образователното ведомство.
До момента атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, които са преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. Кадровият състав на Инспектората обаче не позволява проверка на всички образователни институции за кратък период от време. За пример – за около три години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти. Всички останали учители и директори остават в неравнопоставено положение. Единствената причина за липса на кариерно развитие за тях е формалното изискване, в действащата нормативна уредба, по отношение на атестирането.
По тази причина МОН инициира нормативна промяна, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование. Предвидените изменения ще позволят и кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година.
Промените ще решат проблема с невъзможността за увеличаване на заплащането на педагогическите специалисти в редица образователни институции, поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители, които в момента на практика не могат да израстнат в кариерата, допълват от МОН.
От днес проектът на измененията в наредбата е публикуван за обществено обсъждане на сайта на МОН и на Портала за обществени консултации, което ще продължи 30 дни, до 19 февруари 2024 г. включително. След това ще се пристъпи към финализиране на измененията в подзаконовия нормативен акт.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text