site.btaОбразователната и социалната комисия приеха на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за професионалното образование и обучение

Образователната и социалната комисия приеха на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за професионалното образование и обучение
Образователната и социалната комисия приеха на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за професионалното образование и обучение
Съвместно заседание на образователната и социалната комисия се състоя в парламента. Снимки: Владимир Шоков/БТА

На съвместно заседание на парламентарната образователна и социалната комисия днес беше приет на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, внесен от Министерския съвет. 

Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение е разработен в изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост. За постигането на тази цел в проекта се предлагат изменения и допълнения за Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО).

Действащият СППОО съдържа 588 специалности, групирани в 245 професии и 47 професионални направления. Логическата структура на действащия списък затруднява информирания избор на професия от страна на учениците. Наред с професионални направления, които съдържат множество професии и специалности (31 професии включват 243 специалности), съществуват такива, при които има една професия. Половината от всички професии в списъка имат само една единствена специалност, което прави специалността ненужна. В списъка са включени и специалности от различни професии, които имат еднакви наименования. Този дисбаланс в разпределението на специалностите създава множество проблеми, сред които риск от въвеждане в заблуждение на учащия за естеството на избраната специалност поради сходство или съвпадение в наименованията, както и ограничаване на възможността за реализация на обучаваните в твърде тесни специалности. Свръхдетайлизацията на специалностите не отговаря на необходимостта от широкопрофилни умения и професионални компетентности, каквито са необходими за успешната реализация на завършилите професионално образование и обучение. Проектът предвижда оптимизация на рамковите програми за придобиване на професионална квалификация, се казва в мотивите за внасянето на законопроекта.

В него се въвежда и възможността за обучение от разстояние в електронна среда за лица, навършили 16 години, по преценка на директора на институцията и при наличие на техническа възможност. 

На съвместното заседание на двете парламентарни комисии присъстваха министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков и заместник-министър Мариета Георгиева. Тя представи законопроекта и обясни, че се очаква съществена реформа и промяна в системата на професионалното образование и обучение. По отношение на защитените професии предлагаме от едногодишен, срокът на тяхното актуализиране да бъде двегодишен, защото вече ще има по-широки професии и процесът може да бъде обективен и приложим на ниво обявяване на държавния план-прием. Има известни промени и в рамковите програми за придобиване на професионална квалификация, като към момента те са шест.  Освен че очакваме да има крупни и съвременно позиционирани професии, от гледна точка на икономиката и пазара на труда, предвидено е в рамките на професиите да се получава надграждането на степените на професионална квалификация, които са първа, втора, трета и четвърта, каза Георгиева.

Тя обясни, че за обучението на възрастни, или на лица над 16 години, се дава възможността за обучение в електронна среда. За дуалното обучение са направени промени, свързани с наставниците и с изискването към тяхната професионална квалификация на ниво професионално направление. Целта е дуалното обучение да намери приложение и в малките училища, каза още заместник-министърът на образованието. 

Това, което днес представяме, а преди това и в Министерския съвет, беше възможно най-бързото и най-доброто като предложение, защото трябваше да обобщим стотици предложения, постъпили при общественото обсъждане и да търсим решения, каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.  

Председателят на парламентарната образователна комисия Красимир Вълчев (ГЕРБ - СДС) заяви, че законопроектът съдържа въпроси, които са консенсусни, но като цяло не е законопроектът, който променя системата на професионалното образование и обучение. Според мен съществената промяна е преминаването към гъвкав класификатор на професиите, което задължително трябва да се направи, защото професиите се сменят по-бързо и още по-бързо ще става това. В един свят, в който се очаква днешните деца да сменят професии средно два пъти и половина, всички учебни програми - и в професионалното училищно образование, и във висшето образование, и в професионалното обучение, трябва да дават повече професионални концептуални умения и по-малка специализация. Много е важно да продължи политиката за преструктуриране на план-приема и всяка година да се увеличава процентът на паралелките в професионално образование и в техническо професионално образование, но трябва да я има смелостта да се намалят паралелките с езиков профил, заяви Красимир Вълчев, който е бивш министър на образованието и науката. Той отбеляза, че учениците трябва да имат езикова подготовка, но тя да е съчетана с други компетентности. 

В процес на създаване са т.нар. центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение, финансирани по Националния план за възстановяване и устойчивост, и във всяка област 28 центрове ще бъдат оборудвани, ремонтирани и създадени за обучение, каза заместник-министър Мариета Георгиева.

Председателят на социалната парламентарна комисия Деница Сачева (ГЕРБ - СДС) заяви, че учениците, които излязат на пазара на труда през следващата година, трябва да останат в него през следващите поне 40 години и трябва да са получили базови умения, които да им дават възможност непрекъснато да ги надграждат. Темата, която сме поставяли многократно - за валидиране на уменията, които не са придобити във формалното образование, е изключително важна и по нея трябва да се работи много сериозно. Непрекъснато отчитаме, че се увеличава броят на младите хора, които нито учат, нито работят, и това са близо 180 000 души в България, и със сигурност трябва да знаем какво се случва с тези хора, коментира Сачева. Тя уточни, че трябва да се знае дали тези млади хора работят или не в "сивата" икономика, дали са в страната или извън нея. Трябва да намерим адекватен механизъм, по който да валидираме техните съществуващи умения и да са част от легалния пазар на труда, каза Сачева.  

 

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:22 на 05.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация