site.btaОбразованието е ключов фактор за активизиране на младите хора по света в европейски план за действие

Образованието е ключов фактор за активизиране на младите хора по света в европейски план за действие
Образованието е ключов фактор за активизиране на младите хора по света в европейски план за действие
Снимка: Пресслужба на ЕИСК ©EU

„Младите хора по света винаги са били двигател на промяната. Те играят ключова роля в действията за реакция на глобалните предизвикателства, активно се включват в борбата с климатичните промени, бедността и корупцията, с войни и конфликти, носител са на иновациите във всички сфери на живот. Често обаче перспективите пред тях и възможностите им са действие за ограничени от липса на достъп до образование, здравеопазване, социална защита, до достойни работни места. Правни, културни и икономически бариери ограничават участието на младите хора в политиката”. Всичко това е записано в Плана за действие за младежта в областта на външната дейност на ЕС за периода 2022 – 2027 г. Той бе предложен от Европейската комисия и върховния представител на ЕС по външните работи и сигурността, а в края на ноември миналата година Европейският съвет одобри заключения по него.

В становище по собствена инициатива, одобрено от Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) през март тази година, също се изтъква ключовата роля на образованието за насърчаване на стратегическото партньорство на младите хора по света за активно участие в политиката. ЕИСК е консултативен орган на ЕС, който представлява организации на работодателите и работниците, както и други групи по интереси и организации на гражданското общество в ЕС.

В становището с основен докладчик Майкъл Маклафлин (Организации на гражданското общество, Ирландия) се посочва, че Европейският икономически и социален комитет разполага с уникални възможности за улесняване на контактите между младите хора и техните организации в Европа и по света за изграждане на по-зелено, дигитално, демократично общество с участието на всички групи. Членовете на ЕИСК призовават в становище европейските институции и организациите на гражданското общество да гарантират интеграцията на младите хора във всекидневните дейности и политики, а не само в традиционните, определяни като „политики за младежта”.

За най-големите предизвикателства пред плана, за начините и инструментите, с които европейските страни могат да подкрепят младите хора в развиващия се свят, за ролята на образованието пред БТА говори докладчикът на ЕИСК по плана Майкъл Маклафлин, който е в ръководството на ирландската неправителствена организация „Младежка мрежа Ирландия”.

В становището на ЕИСК се посочва, че в Плана за действие за младежта има някои предизвикателства. Според Маклафлин те не са малко. На първо място той посочи, че за прилагането на плана ще е нужно много високо ниво на координация между различни европейски институции и партньори като Европейската служба за външна дейност, различни генерални дирекции на Европейската комисия, неправителствени организации, на страните членки и на местни организации в държавите извън ЕС. Особено важно е този координация да се изгради и на ниво финансиране. Сред предизвикателствата е и създаването на мрежа от партньори в страните извън ЕС, с които да се гарантира реалното участие на младите хора в политиката.

Маклафлин посочва на базата на опита в работата с младежи и техните организации в Европа, че е нужна добра основа в партньорските държави и от страна на правителствата, и от страна на младежките организации. Помагайки с финансиране, помощ, дори със стипендии, ЕС трябва да постави изисквания за прозрачност за достъпа до тези средства, особено в страни с крехка държавност, смята той.

По повод ключовата роля на образованието и помощта, която ЕС може да предложи на развиващите се страни в тази сфера, Маклафлин каза, че „ние в Европа не разполагаме с отговори на всички въпроси, но можем да предложим модели и добри практики в образованието в някои от страните членки, които могат да бъдат полезни на държавите извън ЕС”. Той даде пример с това, че в образованието може да се преминава плавно от количествено оценяване на резултатите към комплексна оценка на постигнати нива на компетентности и умения.

По време на дебат с млади хора осъзнах, че това, което си мислим за страните от Африка например – че изостават на милиони километри от нас, съвсем не е вярно, каза Маклафлин. Когато общуваш с тези хора, разбираш, че в тази част на света се случват наистина фантастични неща в областта на технологиите, на образованието. Разбира се, че има и проблеми, но ние не бива да им налагаме отговори почти в колониален стил и да им казваме – ето ви рецептата, ние ще ви кажем как да живеят живота си. Имаме добри модели, но в доста случаи по-добрият пример може да е в някоя съседна развиваща се страна, в сътрудничество между университети или образователни министерства, каза Маклафлин. Той препоръчва и тясно сътрудничество по плана за младите хора с Африканския съюз.

Той посочи също, че темата за мобилността, която е водеща в ЕС, не бива да се пренася свободно извън общността, без да се отчитат местните проблеми. Мобилността като „тръгваме и няма да се върнем” не е добра политика и ние трябва да осъзнаем, че това е сериозен проблем в Африка, каза Маклафлин. Не бива да забравяме, че страните на този континент се опитват да пазят границите си, защото държавите губят населението си и това не е добре за тях, каза докладчикът от ЕИСК.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:48 на 29.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация