site.btaАстероидът Варна – още едно българско име в Слънчевата система

Международният астрономически съюз е одобрил името Варна за астероида с номер 510466.

Предложението новият астероид да носи името Варна е направено от доц. Веселка Радева от Морската астрономическа обсерватория и Планетариум на Морско училище във Варна.

Астероидът е открит в астрономически изображения, направени на 24 ноември 2011 г. с телескопа Pan-STARRS 1, който се намира в обсерваторията Халеакала на Хаваите. Астероидът е открит от доц. Веселка Радева и Ани Фукита от Четвърта езикова гимназия – Варна. Откритието е направено по време на научноизследователска работа на ученически екипи, ръководени от доц. Радева по Международната програма за проследяване и търсене на астероиди през 2011 г. След направени 179 наблюдения, до 2021 г. е уточнена орбитата на астероида. Проф. Патрик Милър, ръководител на Международната програма за проследяване и търсене на астероиди, е отправил покана за даване на име на астероида 510466, открит от българския екип.

Българските екипи от ученици, ръководени от доц. Радева, са направили над 300 предварителни открития на нови астероиди, на над 10 от тях са уточнени орбитните параметри и те също ще получат български имена. Имената на астероидите се одобряват от работна група за наименоване на малки тела в Слънчевата система към Международния астрономически съюз.

Астероидът Варна обикаля около Слънцето за 2 години и 9 месеца по почти кръгова орбита. Той се намира в основния астероиден пояс между Марс и Юпитер. Най-близко до Слънцето се приближава на 1,8 астрономически единици, което е приблизително 271 милиона километра.

ВВМУ "Н. Й. Вапцаров"