site.btaВ средата на XIX век се появяват първите инструменти от цигулковото семейство, изработени от български майстори, според музейни специалисти
EZ 13:35:01 10-11-2021
HT1333EZ.012
Музей - изложба - музика
В средата на XIX век се появяват първите инструменти от цигулковото семейство, изработени от български майстори, според музейни специалисти
София, 10 ноември /БТА/
В средата на XIX век се появяват първите инструменти от цигулковото семейство, изработени от български майстори. Това отбелязват днес за първите лютиери и цигулари в България от Националния политехнически музей /НПТМ/ в своята фейсбук страница по повод гостуващата им изложба "Песента на дървото", която може да се разгледа до март 2022 г.
Същинското си развитие българската лютерия претърпява в началото на XX век, поради нарасналата потребност от струнни музикални инструменти, отбелязват музеолозите. Изработените по това време цигулки, виоли и виолончела, носят силното влияние на Тиролската и Бохемската лютиерски школи, но всичко започва от Георг Хених - прототипът на героя със същото име от романа на Виктор Пасков "Балада за Георг Хених", напомнят от НПТМ.
Георг Хених (1873-1965) е чешки музикант и лютиер, който подобно на много свои сънародници идва в България след Освобождението и в началото на XX век. От 1930 г. се отдава само на лютиерството и е първият най-изявен майстор на контрабаси в страната. Негови ученици са Иван Калоферов и Франц Христодоров - второ поколение български лютиери, обясняват от музея.
Гостуващата изложба "Песента на дървото" е създадена от екипа на Регионалния етнографски музей в Пловдив и разказва за народните музикални инструменти (гайда, гъдулка, тамбура, зурна и др.) и такива, използвани в новия следосвобожденски град (цигулка, виола, цитра, мандолина и др.).
Народната традиция, ориенталското влияние, модерните европейски инструменти и наследството на църковното пеене създават пъстро многообразие в българската музика. Още в поробена България се заражда градско общество с нови музикални вкусове, привнесени от Западна Европа. Така в крайдунавските градове към средата на ХIХ в. се появява цигулката, отбелязват от НПТМ и допълват, че европейската музика навлиза в страната по различни пътища: чрез емигрантите, чрез протестантските мисии и техните хармониуми, чрез българи, живели и учили в чужбина. В изложбата са включени и музикални инструменти, "разказващи" личните истории на реално живели "герои" от делника на българина.
Посетителите могат да видят и непоказвани досега блокфлейти и редки за нашата страна крумхорни от фондовете на НПТМ./ИРС/
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text