site.btaЦентърът "Амалипе" направи онлайн анкета за връщането в училище на ромските ученици с тестване
EZ 16:26:31 22-11-2021
RM1624EZ.007
ромски ученици - присъствено обучение - тестване - "Амалипе"
Центърът "Амалипе" направи онлайн анкета за връщането в училище на ромските ученици с тестване
София, 22 ноември /Димитрина Ветова, БТА/
Центърът "Амалипе" направи на 18 и 19 ноември онлайн анкета за връщането на учениците в началните класове сред училища от Мрежата "Всеки ученик ще бъде отличник", която включва 274 училища от цялата страна, голямата част от които обучават ромски ученици. Част от училищата са професионални гимназии и нямат начални класове. Мрежата се координира от Центъра "Амалипе", с помощта на Тръста за социална алтернатива, съобщиха от "Амалипе".
Краткият срок за организиране на проучването е позволил включването на 127 основни, начални, обединени и средни училища от 25 области. Повечето са училища в селата (74 процента), а другите се намират в общински и областни центрове. Общото между всички включени училища са множеството предразсъдъци и слухове сред родителската общност за тестването на учениците, включително слухове, че чрез тестовете се събира ДНК на учениците, че тестовете дават фалшиво положителни резултати, причиняват болка на децата, че учениците се тестват, за да бъдат ваксинирани. Образователните медиатори от мрежата, заедно с директорите и учителите, са започнали "борба с тези слухове и фалшиви новини" още през първото десетдневие на ноември, посещавайки родителите по домовете, за да организират срещи и разговори с тях. Специална онлайн-дискусия за предстоящите тествания е била организирана от Центъра "Амалипе" на 9 ноември и в са участвали над 150 ромски родители, и близо 100 медиатори и учители.
Резултатите от анкетата показват, че в 4/5 от училищата присъственото обучение в началните класове вече е възстановено, като в 54.33 процента - присъствено се обучават всички паралелки, в 19.69 процента - някои паралелки, а в 5.51 процента - предстои възстановяване на присъствения учебен процес, тъй като родителите вече са дали съгласие. Едва в 26 от 127 анкетирани училища, които обучават в начален етап, в 20.47 на сто все още няма присъствен учебен процес.
В 69 от анкетираните 127 училища, всички начални паралелки вече са в присъствено обучение, а останалите 67 са възстановили присъствения учебен процес във всички паралелки. В 14 училища - 11.02 на сто от анкетираните, присъствено са се върнали над половината, но не всички от паралелките. В 4.72 на сто от училищата присъственият учебен процес е възстановен за между 1/4 и половината паралелки, а в 7.87 на сто - под 25 на сто. В 22.05 на сто от училищата нито една паралелка все още не се е върнала присъствено.
Връщането към присъствено обучение е резултат от съгласието на мнозинството от родителите техните деца да бъдат тествани в училище. В 33.86 на сто от училищата всички или почти всички родители са дали съгласие. Само в 6 училища нито един от родителите все още не е съгласен с тестването на децата. Училищата споделят, че броят на родителите, деклариращи съгласие, непрекъснато се увеличава. Първоначалният страх и притеснение от ширещите се слухове и фалшиви новини са отстъпили място в резултат от работата на медиатори и учители на терен. Важно се е оказало и това, че в много от училищата част от родителите са имали възможност да наблюдават първото тестване на децата и да се убедят, че то е напълно безопасно и безболезнено за децата. На места директорите са били принудени да прибегнат до тестване на децата на открито, в двора на училището, за да могат всички желаещи родители да наблюдават от разстояние процедурата (повечето родители нямат зелен сертификат и нямат достъп до училище). Това нестандартно решение обаче в много голяма степен е успокоило страховете в големите ромски общности и е довело до почти 100-процентно връщане към присъствено обучение на места с голямо и компактно ромско население. Не са изключение и ромските родители, които са се включили като доброволци в тестването, заедно с учителите и образователните медиатори.
В училищата с концентрация на уязвими групи почти не съществува проблем с това педагогическият персонал да отказва участие в тестването. В 85.4 на сто от училищата, няма нито един отказал се. Все пак в две училища почти всички учители не са дали съгласие, а в едно училище между 50 и 75 процента от педагогическият персонал е отказал да участва в процеса. В тези училища и родителите не са съгласни децата им да се тестват.
Училищата с концентрация на уязвими групи акцентират върху активната роля на образователните медиатори в процеса на тестването на учениците. В 37.80 на сто от анкетираните училища ролята на медиатора е много активна в целия процес - убеждава родителите, обикаля на терен, помага за събиране на декларации, участва в тестването. В 18.11 на сто от училищата образователните медиатори участват и помагат само в тестването, в 17.32 на сто от училищата няма образователен медиатор и нуждата от такъв е видима, отбелязват от "Амалипе".
Илюстрация Център "Амалипе"
/РУМ/
news.modal.header
news.modal.text