site.btaНови и непоказвани произведения на Свилен Стефанов са включени в изложбата "Остатъчни образи"

Нови и непоказвани произведения на Свилен Стефанов са включени в изложбата "Остатъчни образи"
Нови и непоказвани произведения на Свилен Стефанов са включени в изложбата "Остатъчни образи"

EZ 13:19:01 26-11-2021
DD1317EZ.001
Култура - изкуство - проект - Свилен Стефанов

Нови и непоказвани произведения на Свилен Стефанов са включени в изложбата "Остатъчни образи"


София, 26 ноември /БТА/
Нови и непоказвани произведения на Свилен Стефанов са включени в изложбата "Остатъчни образи" от 30 ноември до 7 януари в галерия One, съобщават организаторите.


"След периоди на бурна трансформация в сферата на неконцептуалистските форми, авторът се обръща към живописта в края на 90-те години. Той умишлено създава студена концептуална живопис, в която използва по вторичен начин експресионистични средства. Подходът му е концептуален, и същевременно класически живописен, защото концептуализмът е начин на мислене", казва кураторът Сузана Николова.


По думите й това в България е различна живопис още от 90-те години, която се развива успоредно с концептуалните стратегии, и която е част от тях. Тя не е отрицание на концептуализма, а негово продължение. Авторът създава концептуална живопис с класически средства, защото концептуализмът е рационална форма на изкуство, но чувствеността на живописната повърхност напомня за нейната материална природа и именно тя е в центъра на неговия интерес. В съвременното изкуство целта не е да откриеш нещо "велико", а начинът по който го интерпретираш.



"Остатъчни образи" не е нова тема, казва Николова и припомня едноименния филм на Анджей Вайда, но засяга цялостното творчество на автора. По думите й тази тема дава кинематографичен поглед към разчитането на образа - еднозначни неща няма и прочитът на картината зависи от гледащия.
Стефанов е известен с това, че използва концептуални стратегии в живописта като вкарването на текст в изображението, което не е поставяне на литературна основа, а по-скоро идея. На пръв поглед, едри, цветни надписи, които се възприемат с чувство за хумор - "Духът на капила", "Вълците преминават по леда Дунава", "Неясен урок по геометрична абстракция".


"Изображенията към тези текстове не са илюстрация към текста, а по-скоро синтез между образ и текст с редуваща се доминанта. Накратко - текстовете не обясняват изображенията, а образите не са илюстрация на текстовете. Всичко е преплетено с ирония и трудно може да се открие пряк, конкретен, еднозначен смисъл. Заложените скрити смисли могат да бъдат разчетени по различен начин от всеки един от нас", казва още Сузана Николова.

Свилен Стефанов е роден през 1966 г. в София, където живее и работи. Той е художник, историк на изкуството, критик и куратор. Завършил е изкуствознание в НХА. Професор е по история на изкуството на 20-и в. в НХА. Негови са книгите "Българският печат от 20-те години" (1994), "Културни измерения на визуалното" (1998), "Изкуство между традицията и провокацията" (2001), "Авангард и норма. Иновативни тенденции в българското изкуство от края на 20-и в." (2003), "Процеси и тенденции в българското съвременно изкуство (Краят на 20-и и началото на 21-и век" (2014). Той е един от основните представители на група XXL, създадена в София през 1994 г. /ДД



/ДД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:32 на 18.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация