site.btaНа Йордановден източноправославните свещеници изпълняват тропара „Во Йордане крещающуса“, посочват от музей „Етър“

На Йордановден източноправославните свещеници изпълняват тропара „Во Йордане крещающуса“, посочват от музей „Етър“
На Йордановден източноправославните свещеници изпълняват тропара „Во Йордане крещающуса“, посочват от музей „Етър“
Регионален етнографски музей на открито „Етър“ (РЕМО). Снимка: Радослав Първанов/БТА (ПБ)

Всяка година на 6 януари източноправославните отци изпълняват тропара  „Во Йордане крещающуса“ на празника Богоявление – денят, в който Иисус Христос е бил кръстен в река Йордан. Това съобщава Румяна Денчева, уредник отдел „Духовна култура“ в Регионален етнографски музей на открито (РЕМО) „Етър“.

Казват, че по време на обреда небесата се отварят и на земята е триединният Бог – отец, син и дух. За християните кръщението е равнопоставено с раждането – то е границата, след която човек не само добива право на собствено име и влиза в социума, но си осигурява и вечен живот чрез вярата, посочват от музея.

„Като спомен от първото кръщение свещениците и днес извършват ритуално осветяване на водите чрез хвърляне на кръст и отслужват тържествена литургия – Велик водосвет. Те обновяват светената вода в храмовете, а вярващите си вземат от нея за вкъщи и я ползват през цялата година за лечение, „почистване“ на дома от зло и уроки по хора и добитък. С донесена от църквата свещ се запалва с „нов“ огън на кандилото в семейния иконостас, а иконата се измива със светената вода или на река. Вярва се, че дори да не е взета от храм, в този ден водата е лековита, защото сам Господ е отворил небето и я е кръстил, прибрал е демоните, обикаляли в нашия свят през мръсните дни и е изпълнил някои от добрите желания на хората. А човешките щения от време оно са свързани със здраве, берекет и любов, и празникът Водици, както българите, заради голямото място на водата в него, наричат Богоявление (Йордановден), им дава възможността да ги получат, или поне да се надяват“, обясни още Румяна Денчева.

Който иска здраве – да се окъпе или поне измие с богоявленска вода, който иска берекет – да гледа замръзва ли водата на кръста след изваждането му и има ли дебел сняг – обещание за голям комат и плодородие, който иска любов – да донесе „мълчана“ вода и да я остави под звездите, като каже желанието си. В някои региони на страната вечерта преди Йордановден е последната – трета кадена вечер, която е с постна трапеза, а на сутринта стопанката на дома меси три питки – за дома, за гостите и оставена за минувачите с менче вино, посочват от РЕМО „Етър“. 

С тези действия приключва коледно-новогодишният празничен цикъл и животът поема организирания си делничен ход в човешки, природен и космически план. Възобновяват се домакинските дейности – предене, плетене, тъкане за жените, а за мъжете – ходене в гората за дърва, по нивите или пътуване. Започват седенки, годежи, венчавки, кръщавки, ограничени и забранени през постите и празниците.

„Богоявление, както и водата, която е основна част от обредите, свързани с него, е граница – край и начало. Край на старата година, на хаоса и злото, на забрани и ограничения, които, минали през магичната вода, прекъсват. То е и началото – Нова година, Млада Бога, надежда за добруване, здраве и благоденствие, предречени от коледари, пожелани от сурвакари и оплодени от вложените човешки труд и пот. И така от векове и за векове“, каза още Денчева.

Тези, на които са им пели „Во Йордане крещающуся…” и са им дали имена Банчо, Богдан, Богомил, Божил, Божидар, Божан, Боголюб, Бончо, Борислав, Боян, Данчо, Динко, Йордан, както и женските им съответствия или Бистра, днес празнуват имен ден, посочват още от музея.

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:00 на 07.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация