site.btaОколо 10 процента от новите учители остават трайно в образователната система, според проучване на Световната банка

EZ 11:46:01 30-11-2021
MH1144EZ.032
МОН - Световна банка - учители - проучване

Около 10 процента от новите учители остават трайно в образователната система, според проучване на Световната банка


София, 30 ноември /Димитрина Ветова, БТА/
Едва около 10 процента от новоназначените учители в страната остават трайно в образователната система. Повече от половината напускат още след първата си година в училище. Най-критична е втората година - след нея си тръгват средно 60 процента от тези, които са се задържали там до този момент. След третата година сменят професията още 56 процента от новопостъпилите педагози. Това сочат данните от проучване на Световната банка (СБ) за периода 2014-2018 г., представено на онлайн кръгла маса на тема "Пътна карта на политиките за учители", в която участва министърът на образованието и науката акад. Николай Денков.
През 2019 г. отпадналите преподаватели след първата година са по-малко - 23 процента. Това вероятно е в резултат от кампанията за привличане на млади хора към учителската професия и повишаването на заплатите в образователната система. Този ефект обаче може да е временен, ако не се вземат допълнителни марки за задържане на специалистите в системата, посочват авторите на изследването.
Естествено, най-многобройна е групата на напускащите педагози поради пенсиониране. На второ място са учителите във възрастовата група 31-40 години. За 2019 г. те са били 18,7 на сто от всички, излезли от училище. Това означава, че системата губи специалисти в най-активната възраст, които имат най-голям потенциал да се развиват и да въвеждат иновативни практики, коментират експертите на Световната банка.
По поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН) и с финансиране от Европейската комисия банката е изготвила "Пътна карта на политиките за учители". Тя беше представена днес на кръглата маса, организирана от СБ и МОН.
В документа са разписани краткосрочни мерки за квалификация на педагозите спрямо нуждите им и тези на учениците. СБ предлага програма за въвеждане на начинаещи преподаватели в учителската професия. Тя ще се основава на наставничество през първите две години в училище и ще включва различни мерки за тяхната подкрепа. Заложени са също обучения за учителите наставници, за да бъдат максимално полезни на по-младите си колеги. Целта на друга програма е постоянното повишаване на квалификацията на учителите с цел преподаването да стане по-ефективно. Тук фокусът е поставен върху повишаване на четивната грамотност на учениците.
Дългосрочните мерки, предложени от Световната банка, включват подобряване на управленския капацитет и преосмисляне на модела за професионално развитие на педагогическите специалисти. Ще бъдат апробирани партньорства между различни училища, в рамките на които учители и директори ще обменят добри практики за обучение и за управление на образователните институции.
От Световната банка препоръчват да се създаде звено за събиране на данни за работната сила в образователната система, както и механизъм за измерване на компетентностите на база на уменията за преподаване по даден предмет, на дигиталните умения, мотивацията, авторитета, ефекта върху ученето на децата и по други теми.
/МХ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:45 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация