site.btaКомисията за защита на потребителите предлага като мярка за овладяване на цените въвеждане на компонентното им обозначение
От Комисията за защита на потребителите (КЗП) предлагат като мярка за овладяване на цените въвеждане на допълнително задължение за всички участници по веригата да обозначават цените компонентно. Това съобщиха от КЗП.
При отчитане на действащото законодателство експертният екип на Комисията установи възможност за въвеждането на мярка, която ще е в съответствие с основните принципи на свободната стопанска икономика и едновременно ще е достатъчно ефективна за спомагане нормализирането на пазара, чрез изсветляване на методите за ценообразуване, повишаване на прозрачността на цените, предоставяне на ефективни механизми за контрол от страна на регулаторите, засилване на лоялната конкуренция и подобряване на възможностите за разработване на допълнителни механизми от страна на държавата за насърчаване на производството и инвестициите в икономиката, посочват от КЗП.
Те обясняват, че тази мярка се свежда до въвеждане на допълнително задължение за всички участници по веригата да обозначават цените компонентно, като всеки по веригата следва да обявява крайната цена (производствена, доставна, продажна) заедно с разбивка на цената в три компонента/елемента - разход, инвестиция, печалба.
Ако всеки по веригата бъде задължен да обявява компонентно цените си, това би допринесло за изсветляване на цените и до по-голяма прозрачност на пазара. Също така би дало реална представа за причината, водеща до настоящото изкривяване на пазара, посочват от Комисията.
Според КЗП мярката ще позволи по-добър и по-ефективен контрол от страна на регулаторните органи. Те дават пример, че ако търговецът се опитва да заблуждава с размера на разхода или на инвестицията, за да прикрие размера на печалбата, би могло да се предвиди задължение за доказване, въз основа на което да се провери вярна ли е информацията за компонентите.
Евентуално невярно посочване на компонентите може да се третира като няколко нарушения едновременно (от укриване на печалба, укриване на данък печалба, през нелоялна конкуренция, до нелоялна търговска практика). От друга страна, ефектите от мярката ще позволят на държавата да открие действителните причини за изкривяване на пазара и да вземе мерки за разрешаването на този проблем. В крайна сметка, ще стане ясно, кои цени са сформирани според правилата на стопанската икономика и кои цени са сформирани чрез пазарно изкривяване, посочват от КЗП.
От Комисията коментират още, че мярката ще покаже на хората по ясен начин, кой с какви мотиви и с какви цели е определил крайните цени, което ще има репутационно значение за търговците и техния бизнес и ще повлияе положително върху засилването на ефективната и лоялна конкуренция.
БТА припомня, че от КЗП съобщиха на 14 февруари, че с оглед правомощията си и във връзка със започналото широкообхватно проучване, са изискали информация от производители и търговци на бързооборотни хранителни стоки, за да установят начина на ценообразуване, условията на доставка и факторите, оказващи влияние върху изменението на цените в сектора. Фокус на проучването са основни хранителни стоки като яйца, мляко и млечни продукти, месо, брашно, хляб, олио.
От КЗП съобщиха също, че председателят на Комисията Мария Филипова призовава веригите и останалите икономически оператори, които търгуват с хранителни стоки, да подадат без никакво забавяне поисканата от тях информация във връзка с проверката, която КЗП започна по отношение на цените.
Седмица по-късно, на 21 февруари, от КЗП информираха, че Мария Филипова заявява, че отказът на голяма част от търговските вериги да предоставят информацията, която КЗП е изискала от тях, освен че възпрепятства проверките на длъжностните лица на Комисията, опорочава и опитите на институцията да подпомогне с усилията си и в рамките на своята компетентност за нормализирането на пазарната среда. По този начин търговските вериги, вместо да окажат съдействие на държавата за възстановяване на нормалното функциониране на пазара, което е в интерес на всички участници по веригата (производител, доставчик, търговец, потребител), увеличават риска от продължаващо влошаване на ситуацията на пазара, посочи Филипова.
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text