site.btaПарламентарната комисия по регионална политика прие на първо четене два законопроекта, свързани с пътната безопасност и контрола на движение


Парламентарната комисия по регионална политика прие на първо четене два законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), свързани с пътната безопасност и контрола на движение.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, внесен на 17 декември 2024 г. от Министерския съвет, беше представен от заместник-министъра на вътрешните работи Любомир Йосифов. Законопроектът, внесен на 12 декември 2024 г. от Георги Георгиев - ПГ на ГЕРБ-СДС (сега министър на правосъдието) и група народни представители, беше представен от Александър Ненков.
Любомир Йосифов посочи, че с проектозакона се предвиждат мерки, които целят да окажат влияние върху поведението на участниците в движението и да съдействат за изменение на отношението на отговорните институции към проблемите на безопасността на движението по пътищата. Основната цел на предложените изменения и допълнения е да съдействат за ограничаване на броя на загиналите и ранените при пътнотранспортните произшествия и да се постави начало на тенденция за трайно намаление на жертвите за постигане на целта на Националната стратегия за подобряване на безопасността на движение през периода 2021-2030 година, а именно намаляване на броя на убитите и тежко ранените с 50 на сто до 2030 година. Със законопроекта се предлага намаляване на максималната разрешена скорост за движение по автомагистрала от 140 на 130 км в час. Въвеждат се и нормативни изисквания и регламентация за нарушения на средна скорост. Предвижда се нарушения на средна скорост да могат да бъдат установени от органите на Министерство на вътрешните работи чрез технически средства на електронната система на Агенция "Пътна инфраструктура". Предлага се създаване на нормативна уредба за обособяване на обозначени зони в градска среда със специални правила за движение в тях. Проектът предвижда регламентиране на зони, представляващи обособени участъци в градска среда, в рамките на които да важи ограничаване на скоростта от 30 км в час за всички пътни превозни средства.
Със законопроекта се възлагат задължения към стопаните на пътя, целящи подобряване организацията на движението след строително-ремонтни работи, персонализиране отговорността на структурите, стопанисващи отделни участъци от пътната мрежа. Предвижда се своевременно да се заменят повредените пътни знаци, предпазни съоръжения и да се почиства платното за движение, като на интернет страниците на стопаните на пътя да се поставя информация за дружествата, на които е възложено поддържането.
С проекта се предлага включването в закона на текстове от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата и създаването на основание за приемането на нов акт от Министерския съвет, което да позволи отмяната на правилника, уреждащ прилагането на отменения през 1999 г. Закон за движение по пътищата.
Според заместник-министъра целесъобразно е Правилата за знаците, маркировката и светофарите, които са предмет на подзаконова нормативна уредба, да бъдат систематизирани в един подзаконов нормативен акт с оглед по-лесното им възприемане и познаване от участници в движението и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство.
Александър Ненков посочи, че със законопроекта се предвижда предоставянето на допълнителни правомощия за осъществяване на контрол върху правилата за движение по пътищата в рамките на населените места на органите на местното самоуправление и местната администрация. Предлага се контролът чрез автоматизирани технически средства и системи в границите на населените места да бъде предоставен и на стопаните на пътищата в населените места - общинските власти, които реално са пряко ангажирани с целия процес, свързан с финансиране, изграждане, развитие, поддържане и експлоатиране на съответните системи.
Предвиденият със законопроекта режим на реализиране на административно-наказателната отговорност за нарушения по ЗДвП в рамките на населените места ще доведе до бързо идентифициране на нарушителя, връчване и навременно събиране на дължимите глоби, смятат вносителите на пректа на нормативен акт.
Със законопроекта се предлага най-малко седемдесет процента от постъпилите средства във Фонда за безопасност на движението от глоби и нарушения, установени с автоматизирани технически средства и системи, собственост на общините, да се предоставят по бюджета на съответната община, чиято собственост са технически съоръжения.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text