site.btaНидерландска банка отказва обслужване на 3-годишно дете заради руското му гражданство
Нидерландските банки не изпълняват ангажимента си за премахване на дискриминацията във финансовите услуги, твърди местното новинарското радио Бe Ен Ер след свое разследване.
Дискриминарани са дори деца, посочва медията. През октомври например "Саксо банк" (Saxo Bank) казва на Паул ван де Пас, че не може да открие инвестиционни сметки за двете си дъщери, които са на 3 и 5 години. Чрез майка си двете момичета имат и руско гражданство. Банката се позовава на "мащабни ограничения и изисквания за докладване", които законодателството за санкциите предвижда.
"Става въпрос за дъщерите ми. Това не те кара да се чувстваш добре", казва Ван де Пас пред радиото.
Инцидентът не е изолиран, твърди разследването. Банките редовно отказват услуги на клиенти въз основа на тяхната националност или произход, въпреки че по-рано тази година обещаха да се справят с дискриминацията в сектора. Причината тогава беше, наред с другото, доклад на Кей Пи Ем Джи (KPMG), който показа, че финансовите институции проявяват дискриминация, и то много.
Оттогава обаче малко неща са се променили, отбелязва Симон Леливелдт, експерт по финансово регулиране и съосновател на фондация "Права на човека във финансите". "Измислят се всякакви причини, за да се дискриминират хората. Това е за сметка на невинни хора, които искат да имат разплащателна или инвестиционна сметка", казва Леливелдт.
Не само руснаците са обект на дискриминация в това отношение. Платформата за спестявания "Рейзин" (Raisin), например, умишлено прави невъзможно създаването на сметка от хора, родени в САЩ - независимо от тяхната националност или данъчен статут, се казва в публикацията на Бе Ен Ер.
В процедурата за регистрация на платформата при избора на държава на раждане няма опция "Съединени щати".
За клиентите често е разочароващо, че обвиненията в дискриминация не могат да бъдат доказани. Според Ахмет Ташкан от междукултурната бизнес асоциация Хогиаф (HOGIAF) тежестта на доказване сега пада върху клиента, който трябва да докаже правото си на сметка: "Предоставите ли информация, те казват, че тя не е убедителна или е недостатъчна", посочва той.
При това банките често се крият зад алгоритмично вземане на решения, което не е прозрачно. Бе Ен Ер е разговаряла с германеца Николас, който живее в Нидерландия и на когото не е бил позволен овърдрафт по сметката му в "Ей Би Ен АМРО" (ABN AMRO). Не мога да ви кажа какво точно прави алгоритъмът на заден план - казал му служител от отдела за обслужване на клиенти - "Може би защото сте чужденец". "Ей Би Ен АМРО" не коментира отделни случаи. Все пак банката казва, че от септември 2023 г. националността вече няма да се взема предвид като критерий за това дали да се уважи или не молба за овърдрафт.
От правна гледна точка банките понякога са задължени да третират по различен начин хората с определен произход, посочва Бе Ен Ер. Например много руснаци са засегнати от европейски санкции, а в законите за борба с изпирането на пари има специални правила за "високорисковите" държави. Леливелдт обаче твърди, че опасенията от глоби и уронване на репутацията кара банките да правят повече, отколкото е строго необходимо. Санкциите, според него, се прилагат само за лица, които са изрично включени в санкционните списъци. "Никъде в закона не се казва, че трябва да се изключват цели групи заради тяхната националност", допълва той.
Министерството на финансите уточнява, че дискриминацията в банковия сектор е обект на негово специално внимание. През май (бившият) министър на финансите обяви, че ще предприеме действия съвместно с финансовия сектор и регулаторните органи. Този месец парламентът ще бъде информиран за напредъка. Според Лелиевелдт обаче всичко това е "като за пред публиката", а правителството всъщност е част от проблема. Дискриминацията в банковия сектор отчасти произтича именно от законодателството, казва той.
Междувременно "Саксо груп" е обявила в коментар, че "по принцип" приема руски клиенти, но отказва да коментира отделни случаи. Говорител казва, че сливането с "Бинк банк" (Binck Bank) през юли може да е довело до отказа за Ван де Пас. Банката твърди, че оттогава работи усилено, за да гарантира, че нидерландските граждани с руски произход са добре дошли . Но поради сложността на процеса, той все още не е завършен, казва нейн говорител.
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text