site.btaАлтернативното разрешаване на спорове между клиенти и търговци е част от нов Кодекс на добрите практики за отговорно небанково кредитиране у нас
Кодекс на добрите практики за отговорно небанково предитиране, подписан между Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) и Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП), включва възможността потребители и търговци да разрешават спорове помежду им предсъдебно чрез облекчена процедура, по която се взема решение в рамките на до 30 дни. Способът за алтернативно решаване на спорове съществува в българското законодателство, но към днешна дата почти не се прилага, като с подписването на документа членовете на АОНК декларират готовност да го прилагат и да се съобразяват с решенията. Това обявиха от двете асоциации на пресконференция, проведена днес в Националния пресклуб на БТА в София, на която бе представен подписаният кодекс.
Всички дванадесет члвенове на АОНК са дали уверение, че са готови да прилагат алтернативния подход в разрешаването на възникнали спорове между потребител и търговец, като освен съкратения срок за разрешаване на спора, процедурата се отличава и с ниски разходи за потребителите, които възлизат на 50 лева, стана известно от думите на Дамян Лазаров, председател на НАЗП.
Браншът декларира готовност всички членове на асициацията да влязат в един много интересен и дефиниран в Закона за защита на потребителите акт - алтернативно решаване на споровете, каза Лазаров. По думите му у нас почти никой не използва този способ, въпреки неговите предимства спрямо конвенционалните съдебни дела.
Всеки един спор между потребител и търговец може да се реши предсъдебно, крайният резултат задължава търговеца да го изпълни, а ако потребителят смята, че е ощетен, може да ползва услугите на съда, обясни Лазаров, добавяйки, че за първи път виждаме представители на цял един бранш да заявяват, че са готови да застанат зад потребителите.
По думите на Лазаров българският небанков сектор страда от настоящата регулация на пазара. Според него максималният размер на годишния процент на разходите, който е фиксиран на 50 процента за т. нар. бързи кредити, е остарял метод, затрудняващ потребителите да изберат кой е най-подходящият кредит за тях.
"Когато искаме да изберем подходящия търговец, няма как да се ориентираме, като понятието годишен лихвен процент го няма", каза Лазаров.
Той добави, че у нас трябва да се прави ясно разграничение между компании за небанкови заеми и колекторски фирми, тъй като това са два отделни бизнеса.
По думите на Николай Цветанов, член на УС и представляващ АОНК, Кодексът на добрите практики за отговорно небанково кредитиране представлява ограничителна линия между светлите участници на пазара на небанковото кредитиране у нас и тези, свръзани с порочни пракитки, като оказвне на "психически или физически тормоз върху потребителите".
Текстовете са изяснени и са представени на другите потребителски организации, както и на Комисията за защита на потребителите, с която следващата седмица се надяваме да обсъдим процесите, добави той.
Атанас Кънчев, директор на АОНК, посочи, че подписването на този документ представлява възстановяване на диалога с КЗП, като изрази надежда и други асоциации да се присъединят към него.
Според Кънчев освен всичко друго е необходимо и Българската народна банка да предприеме стъпки по приемане на предложенията за увеличаване на минималния капитал на небанковите институции на поне 3 млн. лева, за да се изчисти секторът.
Ирина Христова-Станкова, член на УС и представляващ АОНК, призова всички отговорни институции на пазара да се присъединят към спазването на добрите практики, разписани в кодекса.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text