site.btaГермания е в етап на икономическо преструктуриране и Европа трябва да помисли за помощни "локомотиви", заявиха експерти на форум в София

Германия е в етап на икономическо преструктуриране и Европа трябва да помисли за помощни "локомотиви", заявиха експерти на форум в София
Германия е в етап на икономическо преструктуриране и Европа трябва да помисли за помощни "локомотиви", заявиха експерти на форум в София
Участниците в дискусията за състоянието на германската икономика и нейното въздействие върху европейското стопанство. Снимка: Делян Петришки/БТА

Германската икономика се преструктурира и тежи над общоевропейската икономика. На този фон Европа трябва да помисли кои да бъдат помощните локомотиви на стопанското ѝ развитие. Такова е обобщението на мненията на участниците в експертна дискусия за въздействието на най-голямата европейска икономика върху ЕС днес. Разговорът се проведе в рамките на тринадесетото издание "Инвестор Файненс Форум 2024" (Investor Finance Forum 2024), който започна днес в столичния Интер Експо Център. Събитието се организира от "Инвестор Медиа Груп" (Investor Media Group). Форумът събира експерти от банковия, финансовия и финтех сектори, капиталови пазари, фондови борси и регулатори.

САЩ изглежда отключиха етап на висок икономически растеж, основан на инвестиционна и предприемаческа активност след пандемията, но това не се случи в Европа поради една основна причина - Германия и силната ѝ зависимост от износа за Китай. Китай обаче, освен че се научи да произвежда сам внасяните инвестиционни стоки от Германия, но и завзема други германски пазари в Америка, Азия и Африка, заяви Георги Ангелов, старши икономист в Институт "Отворено общество". 

"Това е целият проблем. Германия е новата Япония, Япония от 80-те години и тридесет загубени години. Сега Германия е в същото положение", заяви Ангелов. "Германия дърпа надолу, защото не могат да преосмислят зависимостта си от Китай и да намерят нови пазари, нови ниши". 

Освен това той припомни, че германската икономика е единствената, която още не се е възстановила до нивото си отпреди пандемията. Според Георги Ангелов адресат на доклада "Драги" е Германия, на която "да се налее акъл, защото ако тези 30 години са загубени като Япония, цяла Европа ще страдаме заради тях". 

"Този проблем вече влияе. Стагнацията в ЕС сега е основно поради факта, че в Германия има рецесия. Германските фирми се научиха да живеят добре с евтин руски газ дълги години, произвеждаха конкурентни стоки, но това свърши. Китайците успяха да изградят огромни капацитети в конкурентни на Германия производства. И Германия е в момент, в който се преструктурира. Преструктурирането не става за три месеца, една година, вероятно не става и за пет, ако говорим за толкова големи индустрии", каза Атанас Колев, главен съветник в икономическата дирекция на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), в отговор на въпроса как икономическите проблеми на Германия ще повлияят на европейската икономика. "Германия беше "болният човек" на Европа и през 2000 година. Тогава германците успяха да излязат отново напред с реформи. Да се надяваме, че това ще се случи отново".

Асен Стойчев, директор "Частно банкиране" в Първа инвестиционна банка, посочи, че по последни данни Германия ще е в рецесия от тази и следващата година. Това, което Европа може да направи на този фон, според Стойчев, е да измисли как да принуди Германия да премахне дълговата спирачка. "Всички зависим от факта те да вземат кредити, да разходват и да инвестират. Дано това да не е в консумация, а в продуктивни инвестиции и растеж", уточни той. 

Според него обстановката в Германия вреди и на българския износ. 

Асен Стойчев също сподели мнението, че икономиката, която в момента дърпа континента назад, е германската. 

Безспорни са проблемите пред Германия и за Камен Колчев, който обаче не е оптимист колко бързо страната ще излезе от кризата, която той определи като "криза на идентичността".

"Европа трябва да се замисли кои могат да са допълнителните локомотиви на ЕС освен Германия и може би Франция. Полша е една държава, която се развива много силно, Чехия също. Те са много по-малки, но събрани заедно вече могат да бъдат един помощен локомотив, който да тегли напред", смята Колчев.   

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:56 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация