site.btaЕвропейски нюзрум: Европейската автоиндустрия е в криза заради спада на продажбите и конкуренцията от страна на Китай

Европейски нюзрум: Европейската автоиндустрия е в криза заради спада на продажбите и конкуренцията от страна на Китай
Европейски нюзрум: Европейската автоиндустрия е в криза заради спада на продажбите и конкуренцията от страна на Китай
Снимка: Jan Woitas/dpa/dpa-tmn/Европейски нюзрум

Намаляването на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене и в същото време увеличаване на производството на електромобили - това са целите, поставени от Европейския съюз и неговите страни членки. Въпреки субсидиите за покупка на електромобили, приети в някои държави, продажбите им се сриват, а европейският автомобилен пазар е обхванат от криза, обобщава Европейският нюзрум - платформа за сътрудничество между 23 европейски осведомителни агенции, сред които е и БТА.

Автомобилният сектор в Европа е изправен пред криза. Вместо да расте, пазарът на електромобили се забавя, което поставя под въпрос амбициозните цели на ЕС до 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови автомобили.

Опитите да бъдат стимулирани продажбите на електромобили посредством бонуси се провалиха. Продажбите на европейски електромобили се сблъскват със силната конкуренция на китайските производители на електромобили. Какво стои в основата на тези проблеми и как европейските автопроизводители очакват ЕС да действа?

 

Европейската автоиндустрия настоява за помощ преди правилата да бъдат затегнати

През септември европейските автопроизводители поискаха от ЕС "спешна" помощ, тъй като се сблъскват със спад на продажбите на електромобили, а от догодина в сила влиза по-строга регулация на вредните емисии.

Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) посочва, че секторът прави необходимото, за да покрие целите си за декарбонизация, но се сблъсква с проблеми, включително свиващия се автомобилен пазар, липсата на инфраструктура за зареждане и слабата производителна конкурентоспособност на ЕС.

Във формалното си искане до Европейската комисия асоциацията поиска от "институциите на ЕС да излезе със спешни мерки преди влизането в сила на новите цели за въглеродните емисии на автомобили и ванове от 2025 г."

Европа всячески се опитва да произвежда повече електромобили като част от зеления си преход с наближаването на определения краен срок за забраната на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2025 г. Но след години растеж продажбите на електромобили започнаха да спадат от края на 2023 г. и сега са едва 12,5 на сто от всички нови коли, продавани на континента.

"Пропускаме ключови условия, за да дадем необходимия стимул на производството и адаптацията на автомобилите с нулеви емисии - зарядни и водородни станции, както и конкурентоспособна среда за производство, достъпна зелена енергия, данъчни стимули за продажбата им, сигурни доставки на суровини, водород и батерии", се посочва с съобщение на асоциацията.

Групата настоява Европейската комисия да преразгледа регулациите за въглеродните емисии, което сега е насрочено за 2026 г. и 2027 г.

Чешкият министър на транспорта Мартин Купка обаче иска прегледът на въздействието на забраната за продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене да направен още догодина, се посочва с прессъобщение на министерството.

Според София Алвеш, шеф на дирекцията на Изграждане на административен капацитет и изпълнение на програми II (REGIO.E), автомобилната индустрия трябва да се трансформира, за да помогне на Европа да постигне целта си да стане въглеродно-неутрална икономика, а това би било от полза за всички.

Тъй като технологиите, свързани с електрическата мобилност, трябва бързо да станат достъпни на поносима цена, Европейската комисия препоръчва на производителите да работят с университетите и научните центрове, казва тя в интервю за БТА. Става дума за колективно усилие от страна на ЕС, страните членки и автомобилната индустрия. Всички участници в процеса ще трябва да платят тази цена, но постигането на целта е по-голямо и по-важно, посочва Алвеш.

 

Проблемите на германските автомобилни гиганти разтърсват Европа

Проблемите, с които се сблъскват автопроизводителите в Германия, страната с най-голям автомобилен сектор в Европа, благодарение на марки като "Фолксваген" (Volkswagen Group) и Бе Ем Ве (BMW), се отразяват и върху производството в други страни.

Германските автопроизводители се борят с намаление на продажбите и високата стойност на прехода към електрическа мобилност.

Наскоро "Мерцедес" (Mercedes) намали прогнозата си за годишната си печалба заради сериозен спад на продажбите в Китай. Преди това Бе Ем Ве намали очакванията за печалбата и продажбите си през годината. За пръв път от 30 години насам "Фолксваген" може да освобождава работници и да затваря заводи. Според медии, европейският автогигант може да освободи 30 000 от общо 300 000 свои служители в Германия.

Съкращенията в Германия се следят отблизо от европейските страни, които си сътрудничат с "Фолксваген". Така например, словенската автоиндустрия, която дава около 10 на сто от БВП на страната, е експортно-ориентирана, а Германия е сред най-големите й пазари. "Следим отблизо развитието на ситуацията на ниво ключови пазари и на ниво ключови клиенти на словенската автоиндустрия", казва словенският държавен секретар в министерството на икономиката Матевз Франгез.

В Португалия заводът "Аутоеуропа" (Autoeuropa) на "Фолксваген", намиращ се в Палмела, южно от Лисабон, продължава да е важен за страната и през 2023 г. е осигурил около 1,3 на сто от нейния БВП. Той е и сред най-важните чуждестранни инвестиции, правени някога в страната.

В Германия вече се посочват основните фактори, заради които автоиндустрията изпитва проблеми.

Стагнираща електрическа мобилност: Отмяната миналата година на федералните субсиии доведе до спад на търсенето на електромобили. Заводите не са преоборудвани и е налице заплаха от високи глоби заради строгите европейските емисионни правила, които влизат в сила от 2025 г. Неясните позиции на политиците по отношение на електрическата мобилност обезсърчава потребителите и причинява проблеми, посочва експертът Франк Швопе.

Слаба икономика: Икономическата несигурност води до обща слабост на бизнеса. През август регистрациите на нови автомобили в Германия спадат с 28 на сто спрямо същия месец на миналата година, а в ЕС като цяло спадът възлиза на 18 на сто. Германската автомобилна асоциация (VDA) прогнозира, че за цялата година ще бъдат регистрирани едва 2,8 милиона нови електромобила, или около с една четвърт по-малко, отколкото в предпандемичната 2019 г. Експертите не очакват скоро в Европа да бъде постигнат устойчив ръст.

Зависимост от Китай: Същевременно бизнесът зад граница също се свива. Сериозната зависимост на германската автомобилна индустрия от Китай, където прави около една трета от бизнеса си, може да се окаже фатална. От години автопазарът там осигуряваше бърза растеж и добри печалби. Но настоящият спад на търсенето на германски коли на китайски пазар удря сериозно не само "Фолксваген", но и други производители.

Високи разходи: В същото време германските производители са изправени пред значително по-високи разходи за енергия и труд. Според Швопе заради това производството на евтини базови модели в Германия не е печелившо.

Амбициозни цели за печалба: За Швопе част от проблема са високите очаквания на мениджърските екипи за постигане на високи печалби. Натискът за икономии сега се оказва неочаквано висок. Производителите все още изкарват добри пари и в никакъв случай не са на ръба на несъстоятелността, според експерта.

 

Митата върху китайските електромобили: Страните членки на ЕС ще гласуват в петък

В опит да намали негативното въздействие на китайската автопромишленост върху европейските автопроизводители Европейската комисия предложи налагането на допълнителни мита до 36 на сто върху електромобилите, внасяни от Китай. Те трябва да допълнят сегашното стандартно 10-процентно мито, но предложението раздели съюза.

Митата трябва да станат задължителни в продължение на пет години, след като на 4 октомври страните членки ги гласуват, заявиха европейски дипломати през Франс прес.

С новия инструмент ЕС се надява да защити автомобилната индустрия, която осигурява работни места на около 14 милиона души в рамките на съюза.

Германия, а наскоро и Испания, разкритикуваха предложението за нови мита, тъй като те могат да доведат до търговска война с Китай, но други страни членки като, например, Франция и Италия ги подкрепят.

Най-малко 15 страни членки, представляващи 65 на сто от населението на ЕС, ще трябва да се противопоставят на митата, за да предотвратят влизането им в сила.

 

Проверка на фактите: Няма връзка между електромобилите и сърдечните удари

Докато европейската автоиндустрия се бори със спад на продажбите и ръст на конкуренцията от страна на европейските производители, в социалните медии в Германия се разраства дезинформацията за смъртоносните последици от управлението на електромобили.

Видео, разпространено в платформата "Екс" (X), твърди, че шофьорите на електромобили страдат от сърдечни удари над средното ниво в страната. Екип за проверка на фактите от германската агенция ДПА, обаче, обяснява, че няма научни доказателства, че електромагнитните полета в електромобилите повишават нивата на кортизол или причиняват сърдечни удари, според говорител на Германската федерална служба за радиационна защита (BfS).

/ИЦ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:51 на 03.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация