site.btaНад 85 процента от децата в България закусват редовно, но само 5 процента включват зеленчуци, според проучване
Редовно закусват 85,6 на сто от децата в България, като най-често консумираните храни са тестени изделия (59,1 на сто), сандвичи (55,9 на сто) и зърнени храни (32,7 на сто). Само 5 на сто от децата включват зеленчуци в закуската си, което подчертава нуждата от по-балансирани и разнообразни хранителни опции. Това показват данните от национално представително проучване за хранителните навици на децата в България, проведено през юни по поръчка на "Лидл България". Анкетата е част от дългосрочната инициатива на ритейлъра #ХраненеСмисъл и извежда ключови тенденции в хранителните навици на децата на възраст между 7 и 18 години. Целта на кампанията е да насочи вниманието към принципите на здравословното и балансирано хранене сред децата и техните семейства, както и към влиянието му върху здравето на планетата, съобщиха от "Лидл България".
Според резултатите децата проявяват интерес към здравословното и устойчиво хранене, но им липсват конкретни познания. Друг факт е, че 30 на сто от тийнейджърите на възраст между 14 до 18 години посочват, че спазват или са спазвали даден хранителен режим или диета.
Проучването показва също, че близо 60 на сто от подрастващите между 7 и 13 години участват в пазаруването, като най-често добавят в количката захарни изделия (67,3 на сто), чипсове (49,7 на сто) и плодове и зеленчуци (34 на сто). По-големите ученици (14-18 години) участват по-активно, като 59,2 на сто купуват хляб и тестени изделия, а 53,1 на сто - млечни продукти.
"Въведохме стриктни правила за детския маркетинг, с които на база на препоръките на Световната здравна организация следим какво и как отправяме като послания към най-малките и техните родители, променяме рецептите на нашите продукти под собствена марка като намаляваме добавените сол и захар, увеличаваме дела на висококачествени и устойчиви масла, намаляваме нежалните вещества и предпочитаме естествени хранителни съставки пред хранителните добавки, сертифицираме суровините за нашите продукти", заявява главният изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска.
Децата прекарват значителна част от времето си в училище: 59,4 на сто от тях купуват храна от лавките и магазините в близост до учебните заведения, докато 25,7 на сто носят храна, приготвена вкъщи. Проучването разкрива, че 67,1 на сто от децата са доволни от храната, която консумират в училище, като по-малките ученици са по-удовлетворени в сравнение с по-големите.
Експертите поставят въпроса за потребността от по-широко разгласяване и диалог относно значението на храненето, особено при децата. Ивелина Герова от Националната асоциация по практическа диететика и интегративна медицина (НАПДИМ) подчертава, че "все повече родители се интересуват от това как се хранят техните деца, но все още липсва достатъчна информираност".
Данните от проучването сочат още, че малките деца са по-склонни да консумират повече захарни изделия, а родителите често не ограничават техния избор. В същото време много от децата споделят, че често нарушават ограниченията, наложени от родителите, когато не са под пряк родителски контрол.
"Асоциация "Родители" активно подкрепя кампанията #ХраненеСмисъл, защото здравословното и балансирано хранене на децата се отплаща с добър здравен статус и пълноценен живот, когато пораснат. Поемаме отговорността да предоставим на родителите нужните знания и възможности, за да изберат най-доброто за своите деца", добавя Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация "Родители".
Данни от проучването по поръчка на ритейлъра, обявени през август, показаха, че всяко второ дете в България на възраст между 7 и 18 години е консумирало енергийни напитки.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text