site.btaВлизането в еврозоната през 2025 г. остава реален сценарий, но е необходимо да овладеем фискалната експанзия, която действа проинфлационно, заяви в интервю за БТА управителят на БНБ Димитър Радев

Влизането в еврозоната през 2025 г. остава реален сценарий, но е необходимо да овладеем фискалната експанзия, която действа проинфлационно, заяви в интервю за БТА управителят на БНБ Димитър Радев
Влизането в еврозоната през 2025 г. остава реален сценарий, но е необходимо да овладеем фискалната експанзия, която действа проинфлационно, заяви в интервю за БТА управителят на БНБ Димитър Радев
Снимка: Спас Стамболски/БТА, архив

Присъединяването на България в еврозоната през 2025 г. остава реалистично. Това заяви в специално интервю за БТА управителят на Българската народна банка (БНБ) Димитър Радев, след като по-рано днес бяха публикувани редовните конвергентни доклади на Европейската централна банка и на Европейската комисия относно степента на сближаване между страните, нечленуващи в еврозоната, и тези от валутния блок. В доклада е записано, че страната ни не отговаря единствено на критерия за ценова стабилност заради това, че инфлацията ни през май по хармонизираната методология на Евростат от 5,1 на сто не съответства на референтното ниво от 3,3 на сто. 

Страната ни е единствената сред останалите пет – Румъния, Полша. Чехия. Унгария и Швеция, която не отговаря само на един от критериите, докато несъответствието при останалите е поне по още два показателя.

По думите на Радев основните предпоставки да можем да приемем еврото през 2025 г. са две: "намаляване на фискалната експанзия и ограничаване на бюджетния дефицит през настоящата година с 1 на сто", както и "проевропейско правителство с достатъчно широка подкрепа и хоризонт на действие".

Пред БТА управителят на БНБ заяви още, че в сравнение с останалите оценявани страни, България се намира в най-напреднал етап на подготовка за членство в еврозоната.

Радев коментира и последните промени в Конституцията, които са засегнати и в Конвергентния доклад. Според тях президентът при назначаване на служебен министър-председател има право да избере измежду 10 души, заемащи висши държавни позиции, като в това число влизат управителят и подуправителите на БНБ. 

В доклада на ЕЦБ се отбелязва, че при назначаване на някои от посочените лица от БНБ би възникнал конфликт на интереси и заради това е необходимо управителят или подуправител, поел отговорността да бъде служебен министър-председател, да подаде оставка. Димитър Радев каза, че тези интерпретации съвпадат с неговата "публична позиция, че при съгласие от страна на управителя или съответно подуправител да заемат поста на служебен премиер, те трябва да напуснат заеманата от тях позиция в БНБ. Необходимо е това да бъде експлицитно уредено в Закона за БНБ, за което вече сме предприели стъпки".

Следва пълният текст на интервюто:

Господин Радев, има ли нещо в представения днес доклад на ЕЦБ, което Ви изненада?

- Не. Подготовката на доклада е интерактивен процес, в който ние участвахме.

Как според Вас докладът оценява готовността на България за членство в еврозоната?

- В сравнение с останалите оценявани страни, България се намира в най-напреднал етап на подготовка за членство в еврозоната. С изключение на ценовия критерий, ние отговаряме на всички номинални критерии, както и на изискването за правна конвергенция.

Какво трябва да се направи, за да изпълним ценовия критерий?

- Необходимо е да овладеем устойчиво фискалната експанзия, тъй като тя действа проинфлационно. В контекста на 2024 г. това означава намаляване на бюджетния дефицит с около 1% от БВП.

Кога според Вас бихме могли да отговорим на инфлационния критерий и съответно кога е възможно да се подаде искане за извънреден конвергентен доклад?

- При равни други условия, до края на настоящата година.

Удовлетворен ли сте, че докладът отчита ролята на БНБ по отношение на увеличението на минималните резерви за банковата ни система, както и всички ефекти от тясното сътрудничество между БНБ и ЕЦБ?

- БНБ прави това, което трябва да бъде направено при конкретните условия. Общата ни оценка за режима на близко сътрудничество между БНБ и ЕЦБ от неговото въвеждане през 2020 г. досега е еднозначно положителна и се потвърждава от постигнатите резултати в банковия сектор.

В доклада изрично са коментирани и законодателните промени относно правната конвергенция, Законът за БНБ, промените в Конституцията? Сгрешиха ли депутатите, вкарвайки в списъка за потенциални служебни премиери управителя и подуправителите на БНБ?

- Оценката в доклада е, че при направените интерпретации на посочените промени, ние изпълняваме изискването за правна конвергенция. Тези интерпретации съвпадат с моята публична позиция, че при съгласие от страна на управителя или съответно подуправител да заемат поста на служебен премиер, те трябва да напуснат заеманата от тях позиция в БНБ. Необходимо е това да бъде експлицитно уредено в Закона за БНБ, за което вече сме предприели стъпки.

Остава ли възможен сценарий присъединяване към еврозоната през 2025 г.?

- Да, при едно условие: проевропейско правителство с достатъчно широка подкрепа и хоризонт на действие.

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:59 на 30.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация