site.btaКомисията за защита на личните данни е готова за прилагане на Регламента за цифровите услуги, съобщи председателят ѝ Венцислав Караджов

Комисията за защита на личните данни е готова за прилагане на Регламента за цифровите услуги, съобщи председателят ѝ Венцислав Караджов
Комисията за защита на личните данни е готова за прилагане на Регламента за цифровите услуги, съобщи председателят ѝ Венцислав Караджов
Снимка: Делян Петришки/БТА

Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) е готова за прилагане на Регламента за единния пазар на цифрови услуги. Това каза Венцислав Караджов, председател на КЗЛД, в отговор на въпрос на БТА. Той беше сред участниците на провеждащата се в момента международна конференция "Предизвикателства пред мултинационалните компании с общ регламент за защита на личните данни (ОРЗЛД), изкуствен интелект и регулации, касаещи управлението на данни", организирана съвместно от Американската търговска камара в България и "Инграм Микро" (Ingram Micro), в сътрудничество с "Майкрософт" (Microsoft).   

"Разбира се, в процеса на неговото прилагане, може да се наложи допълнително обучение на служители, които са налични в момента или на нови, които да поемат увеличения брой жалби, съобразно приоритета на подаване на сигнали до комисията", уточни Караджов. 

Още е рано да се каже дали КЗЛД ще се нуждае от увеличаване на щата или ще се справи с наличните си ресурси, защото не може да се предвиди отсега в каква посока "ще избие" общественият интерес при прилагането на регламента в страната. Сходна е била ситуацията с въвеждането на Общия регламент за защита на личните данни (GDPR), където практиката показва, че жалбите са концентрирани в полето на видео заснемането на физически лица от физически лица. 

Институциите като КЗЛД ще имат тясна компетентност в прилагането на регламента, като водещата структура ще бъде Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). 

"Иначе самите услуги и начинът, по който те ще се предоставят в цифровата икономика, не са част от възможността на комисията. КЗЛД ще упражнява надзор как се обработват личните данни на физическите лица", разясни председателят на комисията Венцислав Караджов.   

Има обаче принципни въпроси, свързани с регламента, на които тепърва ще се дава отговор, като например регулиране на темата за отказ за обработка на лични данни и набора от услуги, вида услуга и нейната цена, които потребителят получава и трябва да заплати в подобна ситуация. 

"Физическите лица трябва да имат реален избор. Не може да имаш само две възможности – или даваш съгласие и ако не го дадеш, не използваш услугата, или плащаш и си ползваш услугата без реклама. Това е един основен принцип, който се опитваме сега да решим чрез насоки на Европейския борд за защита на данни", посочи Караджов и добави в отговор на въпрос на БТА кой може да бъде работещият вариант, удовлетворяващ както интересите на бизнеса, така и на потребителите - "Ние като регулатори се опитваме да намерим трети начин, не само даване на съгласие и реклама или плащане и неполучаване на реклама. Такъв е вариантът за еднократна опция за определен период от време, да можеш да достъпиш информацията еднократно, с оглед да се запознаеш, да прецениш дали тя ти е необходима и след това да решиш как да подходиш".

От регулаторите обаче са констатирали проблема, че потребителите не се интересуват от въпроса за предоставяне на личните си данни, с което стават обект на много рекламни кампании и други бизнес предложения за услуги.

В отговор на друг въпрос на БТА за това какво да очакваме в идните месеци от Европейския комитет по защита на данните (ЕКЗД), част от който е и КЗЛД, във връзка с регламента, Венцислав Караджов каза: "Бордът ще изработи, а след това обсъди публично с бизнеса, да приеме и да публикува правила за обработване на информация в дигиталната сфера. По този начин както ще уеднакви правилата за обработване на данни от страна на бизнеса, така ще даде и еднакъв стандарт за защита на всички европейски граждани и техните лични данни при обработване". 

Това е важен въпрос, който засяга и дейността на нововъзникващите компании, заети в областта на генеративния изкуствен интелект. Именно чрез разработването на тези насоки и указания, надзорните органи на страните членки се опитват да решат възникнали практически проблеми при въвеждане на ново законодателство. Проблем с тази практика обаче е, че бизнесът не е задължен да ги прилага. От друга страна надзорните органи са задължени да прилагат принципите, съдържащи се в насоките. 

"Тази промяна в начина, по който се обработват лични данни от стартъпи във връзка с генеративния Изкуствен интелект да се наложи чрез практиката. Тоест, прилагайки тези правила в нашите административни решения, ще създадем административна и съдебна, която реално ще запълни празнотата. На практика се получава англо-саксонска система по приложение и това е така, защото се регламентира една силно динамична област", каза още Венцислав Караджов. 

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:29 на 08.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация