site.btaЕдинадесет търговски парка са открити в България през 2023 г., сочи проучване
Търговските паркове продължават динамичното си развитие и през 2023 г., когато бяха открити 11 такива на 11 различни локации в страната - три от бранда "Холидей парк" (Holiday Park) - в Стара Загора, Хасково и Перник, "Търговски парк Силистра"," Разлог Ритейл Парк", "Търговски център Княжево" (София), "Ритейл парк Арена - Шумен" (Retail Park Arena - Shumen), "Кауфланд ритейл парк (Kaufland Retail Park_ в Сандански, както и по един в Димитровград, Карлово и Несебър. С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2023 г. възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта. Това сочат данни от проучване на "Колиърс" (Colliers) на пазара на търговски площи в България през второто полугодие на 2023 г., получено днес в БТА.
Търговските центрове в големите градове също процъфтяват, като бележат рекорден ръст в представянето си от гледна точка на високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0,1 на сто и 5 на сто. В резултат на силното търсене и липсата на предлагане, наемите регистрират значително повишение до рекордни за последните пет години нива, като този тренд ще продължи и през 2024 година.
В София заетостта в търговските центрове към края на миналата година остава много висока, вследствие на силната потребителска активност. Средното ниво на свободни пространства в установените обекти е 2,8 на сто - най-ниската им стойност за последните няколко години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През този период усвоените пространства в този тип формат в София са около 8 500 кв. м, а за цялата година – почти 19 000 кв. м.
Незаетите площи на булевард "Витоша" регистрират спад до малко над 1 на сто. След като през 2021 г. търговците в секторите "Мода" и "Заведения", бяха с по 28 на сто дял от площите на главната търговска улица, през изминалата година сектор "Мода" затвърди позициите си до 37 на сто, а делът на заведенията се сви до 24 на сто.
Пловдив остава лидер по брой търговски паркове с общо 6 функциониращи с над 70 200 кв.м. отдаваема площ. Усвоените пространства в търговските центрове в града под тепетата за цялата година са над 3500 кв. м., като почти половината са заети от търговци в сектор "Мода", следвани от магазини за храна с 13 на сто и "Заведения" с 10 на сто. През изминалата година новите наематели по главните търговски улици на Пловдив заемат 7 на сто от всички площи, а празните пространства спадат до 2 на сто. Наемите регистрират значителен ръст, както вследствие на стабилния интерес от нови наематели, така и в резултат на предоговаряния на съществуващи такива.
Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 3610 кв. м. Това е най-ниската стойност за последните три години, което може да се обясни и с липсата на предлагане в установените молове. Нивата на заетост се покачват съществено до около 95-99 на сто. Наемите също бележат значителен ръст - от 24 на 29 евро/кв.м./месец при търговските центрове и от 20 на 24 евро/кв.м./месец на главната търговска улица.
Предлагането в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни центрове без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са 3050 кв. м., от които над 80 на сто са от представители на сектор "Мода". Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на ръст и достигат 28 евро/квадратен метър, а на главните търговски улици – 23 евро/квадратен метър.
През 2024 г. търговските паркове ще се увеличават и ще имат все по-широко покритие в страна. Според "Колиърс" пазарът навлиза в етап на насищане и инвеститорите няма да могат да разчитат на това, че са единствен проект в населеното място. Успехът на новите паркове ще зависи все повече от правилното им позициониране и наличието на конкурентни предимства. Фокусът на големите инвеститори е съсредоточен главно в София, където се очаква значително предлагане на нови площи в търговски паркове.
От своя страна търговците ще засилят инвестициите си в интеграция на технологични решения и използването на пазарна информация, които да подкрепят решенията им за експанзия. В допълнение на това онлайн продажбите съставляват все по-голяма част от оборотите на търговците. В тази ситуация някои от тях вече оптимизираха физическото си присъствие като затвориха недобре работещи обекти и инвестираха в развитието на установените си локации. През 2024 г. тази ситуация ще се запази, като фокусът ще остане върху физическите магазини, прогнозират от компанията.
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text