site.btaЕлектромобилите настъпват, а битката за зарядни станции тепърва ще се разгаря
През последните години електромобилите стават все по-популярни и постепенно изместват традиционните превозни средства с двигатели с вътрешно горене, както и преходните хибридни возила. До пълното им налагане за сметка на колите, с които сме свикнали, обаче има още време, а една от причините е липсата на достатъчно зарядни станции, особено такива за бързо зареждане, които да ни гарантират, че ще можем безпроблемно да стигнем от точка А до точка Б, ако разстоянието между тях е, например, 800 км, а пробегът на автомобила ни с едно зареждане е 500.
Експертите са на мнение, че битката за сдобиване с най-добрите локации за разполагане на бързи зарядни станции на публични места тепърва ще се разгаря, а наблюдателите прогнозират вълна от консолидации в сектора с навлизането на все повече големи играчи и инвеститори, съобщава Ройтерс.
Според анализатори към момента в света има около 900 компании, разработващи зарядни станции за електромобили, а по данни на "Пичбук" (PitchBook) секторът е привлякъл над 12 милиарда финансиране от дружества, опериращи с рисков капитал.
Зад много от компаниите за зарядни станции стоят големи инвеститори с дългосрочни цели, а се очаква навлизането и на още. Задаващата се забрана за производството, а впоследствие и за употребата на автомобили с вътрешно горене, прави електрическата мобилност все по-атрактивна за инфраструктурни инвеститори, като например британската "Инфракепитъл" (Infracapital), подразделение на "Ем енд Джи" (M&G), която още през 2021 г. набра 1,5 милиарда евро за изграждането на зарядни станции, или шведската И Кю Ти (EQT).
Корпорации от мащаба на "Фолксваген" (Volkswagen), Би Пи (BP) и Е.ОН (E.ON) инвестират сериозно в зарядния сектор като от 2017 г. досега са били регистрирани най-малко 85 сериозни придобивания.
А с навлизането на големите инвеститори ще се наложи все по-сериозна консолидация и "пейзажът на бързото зареждане ще се промени драстично", казва Майкъл Хюз, главен търговски директор на "Чарджпойнт" (ChargePoint) - един от най-големите доставчици на оборудване и софтуер за зареждане на електромобили.
Според Томи Ристимаки, главен изпълнителен директор на финландския производител на зарядни станции "Кемпауър" (Kempower), битката сега се води за земя. "Който се сдобие с най-добрите локации, ще си гарантира добри продажби през следващите години."
Компаниите за зарядни станции се оплакват, че бюрокрацията в Европа забавя експанзията, но при все това секторът е смятан за перспективен от големи инфраструктурни инвеститори като "Инфракепитъл", която притежава норвежката "Ричардж" (Recharge) и е инвестирала в британската "Гридсърв" (Gridserve). "Ако са та точните места, дългосрочните инвестиции в зарядни компании имат сериозен смисъл", казва Кристоф Бордис, управляващ директор в "Инфракепитъл".
Във Великобритания, например, в момента има 30 оператори на бързи зарядни станции, като през ноември в сектора навлязоха две нови компании - австралийската "Джолт" (Jolt), подкрепена от инфраструктурния фонд на инвестиционния гигант "Блекрок" (Blackrock), и "Запгоу" (Zapgo), получила 25 милиона паунда (31,4 милиона долара) от канадския пенсионен фонд "Оу Пи Тръст" (OPTrust).
"Запгоу" възнамерява да се развие в зле покрития откъм зарядни станции югозапад на Англия, като предлага на собствениците на локации дял от печалбата. Компанията планира да изгради 4000 зарядни точки до 2030 г., според главния й изпълнителен директор Стив Лейтън, който прогнозира, че до консолидация ще се стигне през втората половина на настоящото десетилетие.
В края на ноември Европейската комисия обяви амбициозни планове за подобряване на енергийната свързаност на Общността, което да помогне за разширяването на мрежата от зарядни станции за електромобили в рамките на следващите 18 месеца, припомня Ройтерс.
Бюрокрацията обаче си остава основна спънка. Източник от сектора разкрива, че строежът на една конкретна зарядна станция в Германия се е забавил с четири месеца заради защитата на едно единствено дърво, а на друг, разположен край натоварено шосе, са били нужни 10 месеца, за да получи положителна оценка за шум.
Макар и за изграждането на бърза или свръхбърза зарядна станция да са необходими едва 2-3 седмици, в Испания процесът като цяло протича за около година или дори две поради различни административни изисквания, разкриват от "Репсол" (Repsol). Компанията има амбицията да добави зарядна станции във всичките си 1600 бензиностанции в страната, но засега няма как да ги захрани.
Организацията на компаниите от сектора на електрическата мобилност "Чарджъп Юръп" (ChargeUp Europe) посочва, че макар и Еврокомисията да признава, че разрешителният режим е проблем, засега не е предложила решение. Очакванията са в рамките на следващите две години на страните членки да бъдат предложени конкретни за улесняване на изграждането на зарядни станции.
От групата посочват, че броят на електромобилите в Европа ще расте по-бързо от броя на зарядните станции, а това може да създава проблеми. Според генералния секретар на "Чардж Юръп" Люси Матера до 2030 г. електромобилите на Стария континент ще са се увеличили 10 пъти, а зарядните станции - девет.
В САЩ към момента "Тесла" (Tesla) е най-големият играч в сектора на зарядните станции, но в близко бъдеще в битката за територия ще се включат повечето вериги бензиностанции и големи магазини, смята Лорън Макдонълд, главен изпълнителен директор на базираната в Сан Франциско изследователска компания "И Ви адопшън" (EVAdoption). По думите му това би позволило броят на бързите зарядни станции в САЩ да се удвоят от едва 25 през 2022 г. до 52 през 2030 г.
Гиганти в търговията на дребно като "Уолмарт" (Walmart), "Съркъл кей" (Circle K) и "Пайлът къмпъни" (Pilot Company) ще променят пазара, инвестирайки сериозно в зарядни станции, смята Макдоналд. "Както при всеки друг бизнес, след стартъпите идват големите играчи и консолидират пазара. В края на десетилетието логата по зарядните станции ще бъдат съвсем различни".
Анализатори твърдят, че на поставена на добра локация зарядна станция са необходими четири години, за да стане печеливша, след като използването й достигне 15 процента.
Според Хюз големите играчи ще започнат скоро да се оглеждат за нови места за зарядни станции извън съществуващите комплекси с по 20-30 точки, заобиколени от магазини. "Надпреварата за територия едва сега стартира, но ще е необходимо повече време от очакваното за намирането на точните места и изграждането на станции, които да отговорят на нуждите на следващото поколение бързо зареждане", посочва директорът в "Чарджпойнт".
Битката обещава да е гореща и собствениците на добри локации могат дори да избират на кого да предоставят места и терени.
Британската "Инставолт" (InstaVolt), собственост на И Кю Ти, например, е сключила сделка с "Макдоналдс" (McDonald's) за изграждане на зарядни станции в заведенията на веригата. Благодарение на "дълбоките джобове" на шведския инвеститор "Инставолт" се надява до 2030 г. да успее да разположи във Великобритания 10 000 зарядни точки, както и да пробие на пазарите в Ирландия, Испания и Португалия, казва главният й изпълнителен директор Ейдриън Кийн. Той прогнозира, че още догодина в сектора ще започне консолидация.
Подразделението за зарядни станции на комуналната компания "Енерги Баден Вюртемберг" (EnBW) вече разполага с 3500 точки в Германия, или около 20 на сто от пазара. То инвестира 200 милиона евро годишно, за да успее до 2030 г. да ги увеличи до 30 000, като разчита на местни служители в борбата за локации. Дружеството вече има сключени партньорства за изграждане на зарядна мрежа в Австрия, Чехия и Северна Италия, посочва вицепрезидентът по продажбите Ларс Валх. Макар и консолидацията вече да чука на вратата, все още има място за много оператори, смята той.
Норвегия през настоящата година изпитва разнопосочна тенденция, заяви главният изпълнителен директор на "Ричардж" Хокон Вист. По думите му от една страна надпреварата между зарядните компании е добавила нови 2000 точки до общо 7200, а в същото време продажбите на електромобили до октомври са намалели с 2,7 на сто.
"Ричардж" владее около 20 на сто от пазара и е непосредствено след "Тесла". Вист е убеден, че някои компании ще разберат, че са твърде малки, за да задоволят нуждите на клиентите, и ще бъдат принудени да продадат бизнеса си. Други пък стартират нови компании с ясното съзнание, че ако не успеят да се разраснат, ще бъдат придобити от някой по-голям играч.
На този фон две страни в ЕС се открояват с големи инвестиции, насочени към изграждане на бързи зарядни станции - Франция, отделила за целта 200 милиона евро, и Дания с 9,15 милиона евро. Целта на Париж е до 2030 г. в страната да има 400 000 зарядни точки на обществени места, като поне 50 000 от тях да бъдат бързозарядни. В момента в страната има 1,6 милиона зарядни точки, но по-голямата част са частни или собственост на различни бизнеси, а едва 7 на сто са обществено достъпни.
Датските инвестиции пък са насочени към изграждането на 25 зарядни станции за тежки електромобили, като първата бърза зарядна станция за електрически камиони трябва да заработи през 2025 г. Тези станции трябва да бъдат разположени по основните магистрали в страната и трябва да разполагат със 175 зарядни точки и обща капацитет от 133 мегавата.
Европейското законодателство изисква страните членки да инсталират бързи зарядни станции с капацитет от поне 150 киловата за коли и ванове на всеки 60 километра по основните европейски транспортни коридори и на всеки 100 км извън тях. До края на 2027 г. към тях трябва да бъдат добавени и зарядни за камиони.
Плановете са прекрасни, остава да видим реализацията. Битката тепърва ще се разгаря.
/СЛС/
news.modal.header
news.modal.text