site.btaИзложба представя мъглявини, звезди и галактики, заснети с новия телескоп на Рожен

Снимки: Кореспондент на БТА във Варна Красимир Кръстев

Изложба с изображения на звезди, мъглявини, галактики и звездни купове, заснети с новия 1,5-метров телескоп на Национална астрономическа обсерватория - Рожен, бе открита днес във Варна. Автор на фотосите е гл.ас. д-р Милен Минев. Експозицията е подредена в Народната астрономическа обсерватория с планетариум във Варна, а директорът й Свежина Димитрова уточни, че ще остане през цялото лято. Тя допълни, че помощ при подготовката на изображенията е оказвал и астрономът Емил Иванов.

С новия телескоп на Рожен можем да заснемаме обекти на разстояние до 10 милиарда светлинни години, каза за БТА Милен Минев и припомни, че една светлинна година е 10 с 12 нули километра. Най-отдалечените обекти, които българските астрономи могат да наблюдават, са блазарите – активни галактични ядра, в които има свръхмасивна черна дупка, която поглъща материя. Там се образуват процеси, при които се излъчва мощна светлина, обясни Минев. Той уточни, че директно изображение на черна дупка няма как да се получи с оптичен телескоп, тъй като тя е обект, който не излъчва никаква светлина. Преди няколко години, с помощта на радиотелескопи, за пръв път в историята на човечеството успяхме да видим изображения на черни дупки, каза още Минев.

Включените в изложбата изображения са от първите тестове на новия телескоп на Рожен, допълни астрономът. По думите му тези снимки популяризират астрономията, но не носят почти никаква научна информация. Сега, когато телескопът започне същинската си работа, ще правим различни изследвания и няма да има толкова време за красиви изображения, посочи Минев. По думите му с новата си техника българските астрономи ще имат възможност да изучават транзити на екзопланети, както и променливи звезди. Минев допълни, че родните астрономи са в очакване на избухването на звездата ТCrB, което може да се случи през тази или най-късно следващата година. Установено е, че звездата избухва средно на 80 години и периодът изтича, обясни Минев. По думите му до момента са открити само 5 такива звезди, които избухват периодично. Теорията е, че в тези случаи става дума за двойка звезди, обикалящи една около друга, като едната трупа материя, обясни астрономът. След време се пораждат термоядрени процеси на повърхността й и материята избухва, като ядрото й остава непокътнато, обясни астрономът. След това процесът започва отначало.

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки