site.btaНовите тенденции в търговията смесват дигиталния и реалния свят, считат експерти

Новите тенденции в търговията смесват дигиталния и реалния свят, считат експерти
Новите тенденции в търговията смесват дигиталния и реалния свят, считат експерти
Снимки: Мила Едрева/БТА

Новите тенденции в търговията смесват дигиталния и реалния свят, коментираха днес за БТА доц. д-р Виолета Димитрова и доц. д-р Михал Стоянов от катедрата "Икономика и управление на търговията и услугите" към Икономическия университет (ИУ) във Варна. По думите им технологиите създават единна търговия, наречена омниканална, в която все по-широко приложение има изкуственият интелект.

Двамата учени са сред участниците в международната научна конференция "Търговия 5.0 - дигитализация и/или хуманизация", чийто домакин е Икономическият университет. На научния форум ще бъдат представени 42 доклада в шест тематични направления. Конференцията е посветена на 75 години от началото на обучението по специалност "Икономика и търговия" и 70 години от създаването на катедра "Икономика и управление на търговията и услугите".

Търговия 5.0 е новата концепция за развитие на икономиката и бизнеса, която възниква в Япония, допълни Димитрова. По думите й в центъра вече застават човекът и социалната отговорност на предприемачите. За съжаление, добрите примери все още са малко, допълни Димитрова. Като такива тя посочи подбора на стоките от търговците с оглед да се задоволи потребността на хората от качествени продукти, както и стимулирането на работниците с различни социални придобивки. Независимо от атаките срещу големите вериги, не може да се отрече, че те също се опитват да работят в полза на клиентите, като в условията на инфлация регулират надбавките в цените, каза още Димитрова.

Интернет търговията заема все по-голям дял на пазара, допълни Стоянов. Според него и в това отношение клиентите са защитени, защото имат гарантирано право да върнат продукта в 14-дневен срок от получаването му. Това е елемент от общото европейско законодателство, а и световна практика, допълни Стоянов. И уточни, че у нас недоволните клиенти могат да потърсят помощ от Комисията за защита на потребителите, както и от Европейския потребителски център.

В интернет търговията на дребно вече навлизат следващите вълни - мобилна търговия, социална, бърза, гласова, коментира още Стоянов. Той уточни, че изкуственият интелект се ползва все по-масово. Ако клиентът обясни гласово какво точно иска, търсещата система му дава предложения, обясни Стоянов. А Димитрова допълни, че единната омниканална търговия води до появата на нов тип магазини, без ръчно сканиране на баркодове и с възможност клиентите да пазаруват с приложение от своя компютър.

През 75-годишната история по специалност "Икономика и търговия" в ИУ-Варна успешно са я завършили 9172 души. Интересът към нея се запазва и през настоящата 2023/2024 учебна година. Тази специалност са предпочели 54 студенти в редовна и 28 студенти в дистанционна форма на обучение.

/ЦМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:23 на 07.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация