site.btaОпело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота, каза за БТА Неврокопският митрополит Серафим

Опело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота, каза за БТА Неврокопският митрополит Серафим
Опело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота, каза за БТА Неврокопският митрополит Серафим
На снимката: Негово Високопреосвещенство Неврокопски митрополит Серафим. Снимка: Красимир Николов/ БТА

Опело Христово е последование, което ни предава преживяването по време на подготовката на Христовото тяло за погребение - все едно сме там, на Голгота, каза за БТА Негово Високопреосвещенство Неврокопският митрополит Серафим. Той посочи, че на днешния Велики петък минаването под Светата плащеница изобразява слизането ни с Христос в гроба. 

Велики или Разпети петък е денят, в който е разпнат Божият син Иисус Христос, за да стане изкупителна жертва за греховете на човечеството. На днешния ден в храмовете не се служи Света литургия, а богослужение, наречено Царски часове. В храмовете песнопенията са посветени на страданията, смъртта и погребението на Христос.

Днес преди обяд се извършва вечернята, по време на която се изнася Светата плащеница с изобразеното на нея положено за погребение тяло Христово. Тя се поставя пред изнесеното в средата на храма разпятие, там се извършва поклонение в края на вечернята, разказа Неврокопският митрополит Серафим. Традицията е през целия ден хората да се покланят на Светата плащеница. 

Тази вечер ще се извърши богослужение с Опелото Христово. Това е едно последование, като се редуват кратки тропари, предавайки ни настроението на всичко онова, което е свързано с преживяването по време на подготовката на тялото Христово за погребение. Там са и Неговата майка, Неговите ученици, свети Йоан Богослов, жените мироносци, Йосиф и Никодим - за всички тях чуваме в текстовете на Опелото Христово, разказа митрополит Серафим. 

В края на богослужението, така все едно сме на Голгота, пред кръста, от който е свалено тялото Христово, положено върху камъка и повито вече с чистата плащеница, заедно с Божията майка и Неговите ученици, всички тръгваме към гроба, в който да положим тялото Христово. Затова се излиза от храма и се прави литийно шествие, разказа Неврокопският митрополит Серафим. След литията свещеници издигат пред западния вход на храма високо Светата плащеница, държейки двете ѝ страни така, че всички хора да могат да минат под нея и да влязат в храма. 

Именно това е мястото, на което се минава под Плащеницата, тъй като това изобразява нашето слизане с Христос в гроба, обясни владиката. "Ние носим с него кръста си, спогребваме се с него, но и очакваме да възкръснем заедно с него", посочи още митрополит Серафим. 

След влизането в храма, Плащеницата се полага върху Светия престол, където в събота предиобед ще се служи вечерня със Света Василиева литургия, а вечерта е Пасхалната служба за Възкресение Христово. През нощта, като от гроба Господен, ще започнем с излизането, най-напред свещеникът със запалената свещ, със светлината, която символизира Възкресението Христово. Той ще прикани всички с песнопението „Елате, приемете светлина от незалязващата светлина и прославете Христос“, разказа митрополит Серафим.

На Велики петък в катедралния храм „Св. св. Кирил и Методий“ в Гоце Делчев Негово Високопреосвещенство Неврокопски митрополит Серафим води богослужението Царски часове и вечерня с изнасяне на Светата плащеница.

Вечерта владиката ще отслужи Опело Христово в катедралният храм „Свето Въведение Богородично“ в Благоевград от 19:00 часа.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:17 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация