site.btaТанцът е чудесна основа за пълноценно развитие на децата, каза балетният педагог Олга Петрова пред БТА

Танцът е чудесна основа за пълноценно развитие на децата, каза балетният педагог Олга Петрова пред БТА
Танцът е чудесна основа за пълноценно развитие на децата, каза балетният педагог Олга Петрова пред БТА
Концертно изпълнение на Балетна школа "Релеве" с ръководител Олга Петрова. Снимка: личен архив на Олга Петрова

Класическата хореография съчетава физическото, естетическото и интелектуалното развитие на детето според балетния педагог Олга Петрова. По думите ѝ танцът е чудесна основа за пълноценно развитие на тялото на детето, което с упражненията става гъвкаво и координирано. Занятията по балет, с правилния музикален съпровод, оформят естетическия вкус на детето, развиват чувството за такт и ритъм и насърчават добрите маниери. 

Олга Петрова е родена в Сибир, балетен артист, педагог хореограф и балетмайстор. Завършила е Красноярски държавен хореографски колеж и Московска държавна академия по хореография към Болшой театър, както и Университета за култура и изкуство в Санкт Петербург с профил „Педагогика на балета“. Била е солистка на балета на Красноярския държавен театър за опера и балет и на Санктпетербургски държавен академичен театър за съвременен балет на Борис Ейфман. Член е на жури на международни конкурси, работила е като водещ педагог – хореограф в балетни школи в Русия, а от 2019 г. живее в Благоевград, където година по-късно създава балетната школа „Релеве“. 

На днешния Международен ден на танца Олга Петрова разказа пред репортер на БТА за работата с децата, какво балетното изкуство дава на най-малките и как се задържа интересът към класическото изкуство. 

„На педагога е поверено крехко дете с трепетен вътрешен свят, към което трябва да се отнасяме много внимателно. Важно е педагогът да не разбива самочувствието му, а да го учи на самоувереност, да внушава желание за танц и любов към балета. Затова и учителят трябва да е с голяма душа и сърце, за да разбере какво ще бъде това дете в бъдеще“, посочи Олга Петрова. 

Когато едно дете започне уроци по балет, това изобщо не означава, че се предопределя съдбата му. Разбира се, ако има талант и желание, детето ще продължи танцовото си развитие, а ранните уроци ще бъдат първата стъпка към световните сцени. Ако малката балерина избере друг път, тогава заниманията в балетната школа ще останат едно безценно преживяване за нея, категорична е Петрова. Според нея класическата хореография е в основата на всяко танцово направление, което ще позволи в бъдеще децата да избират и други танци, в зависимост от интересите им. 

Сред най-важните предимства на ранните занимания по балет са ползите за здравето, като след първата година от обучението малките балерини развиват правилна стойка, позиция на краката и способност за разтягане, разказа още балетният педагог. 

„Съгласете се, че тези, които са учили класически танци в детството, веднага се разпознават – идеална стойка, гъвкавост, пластичност и женственост, грациозна и изящна походка, всичко това са последствията от часовете по балет, които остават с едно момиче завинаги“, посочи Олга Петрова. 

По време на редовните класове по класическа хореография децата се отварят не само физически, но и емоционално, допълни балетният педагог. Под ръководството на учители те правят първите си стъпки на сцената, а подготовката на солови и групови изпълнения за открити уроци, концерти и конкурси, учи малките балерини да не се страхуват от представления и публика, да се радват на внимание и на първите аплодисменти. 

„Това е шанс да израсне хармонична, силна личност, без комплекси, страхове и смущение. Колко често в живота си срещаме възрастни, на които е трудно да общуват по какъвто и да е начин, много от тях дори не могат да се доближат до непознат, например, за да попитат за посоката. Концертните изпълнения, които се провеждат в нашата школа, в приятелска атмосфера, позволяват на детето да се отвори, ненатрапчиво и непринудено“, посочи Олга Петрова. 

Аз съм на мнение, че професионален балет трябва да се дава на деца, способни на професионални натоварвания, ако детето няма такива способности за по-нататъшна професионална дейност, тогава педагогът трябва да вземе предвид тази особеност и в класовете трябва да имат подход, отчитащ възможността децата, анатомичните възможности, и следователно учителят трябва да е професионалист, категорична е Петрова. По думите ѝ децата следва да бъдат поверявани на педагози, които имат преподавателска практика, необходимото образование и задължително познания по анатомия. Така може да прецени дали детето е способно или не и по този начин няма да даде изтощително натоварване, ако тялото на малката балерина не е готово. 

„Ролята на родителя е да избере правилния учител, а също и да бъде амбициозен само дотолкова, че това, което детето прави, да не му навреди в бъдеще – психологически или физически“, каза още Олга Петрова. 

В школата, създадена от нея, се обучават десетки деца от възраст над три години до момичета в юношеска възраст. Началото ѝ е поставено през март 2020 г., но поради пандемията от Ковид – 19 първите уроци се провеждат онлайн. От май същата година уроците се провеждат в зала, която също трябва да създава усещане за комфорт, категорична е Петрова, а оттогава възпитаниците на балетната школа биват отличавани в редица състезания в страната и чужбина, като заемат първи места в класиранията, разказа тя.

/АКМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:40 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация