site.btaБална рокля на 100 години показва в изложба Русенският исторически музей

BOBSTH 14:42:30 20-05-2013
AM1442BO.001
Русе - балове - рокли

Бална рокля на 100 години показва
в изложба Русенският
исторически музей


Русе, 20 май /Мартин Пенев, БТА/
Бална рокля - модел "Шантеклер", от 1905
година е част от изложбата "Русенските балове", подредена в
Музея на градския бит /Къщата на Калиопа/ в Русе. Експозицията
представя първата форма на забавление в конструирането на
градската култура след Освобождението, съобщи уредникът на музея
Десислава Димитрова.
По думите й музиката и забавленията са това,
което ни свързва с Европа, тъй като традиционното ежедневие и
повечето културни модели се променят много трудно. От гледна
точка обаче на свободното време, на забавленията, на формиране
на занимания на висшето общество, баловете са първото нещо,
което идва от Европа и е много лесно да бъде усвоено.
"Баловете са една сериозна част в цялата система
и в конструкцията на градската култура. Те започват да се правят
като част от протокола на армията. Първите балове, които идват
като модел от Европа, са военните. По този повод те се провеждат
във Военния клуб в Русе, който за кратко време се превръща в
емблематично място за някакво положение в обществото. Той става
код за новоформиращото се общество на богати хора, а с времето
баловете стават част от протокола на това общество", каза
Димитрова.

Баловете се подготвят дълго време и много
грижливо

"Самата подготовка на бала се превръща в
забавление. В разказите на старите русенци става ясно как
богатите дами се събират у шивачките, у известните модистки,
които по това време са били в своя апогей. Целият ден богатите
дами прекарват там. Шивачката им поднася разни леки сладкиши и
всъщност така успоредно с подготовката за бала се провежда и
другата нова форма на забавление, наречена "жур". Жените се
забавляват, разменят клюки, модели. Разбира се, моделите -
особено по-скъпите, са ревниво пазени, защото основен принцип за
дамите на бала е да не са с еднакъв тоалет", казва уредникът на
Къщата на Калиопа.
По думите й баловете като една социална мрежа
дават възможност на младите дами и господа да се представят в
обществото. На тези мероприятия се осъществява и "брачният
пазар" на висшето общество.
"Всички дами помнят първия си бал цял живот,
както и първия си "паркетен" кавалер, тъй като армията осигурява
и "паркетни" кавалери на госпожиците, за да не стоят сами.
Протоколът на бала задължава младите дами да си записват
поканите за танц в тефтерче, но да танцуват само с разрешението
на родителите си, защото не можем да се предаваме така на
европейската култура внезапно. Има си специален начин, при който
кавалерът пита родителите дали може да покани дамата на танц",
обяснява Димитрова.
В изложбата може да се види и тоалет, шит
специално за виенски бал. Роклята е в цвят бриково кафяво. Тя е
изключително ефирен тоалет, изработена от тюл и избродирана с
пайети, със съвсем лек къс ръкав и с дълбоко деколте.
Мънистата и пайетите са били много често
използван аксесоар за изработване на балните тоалети в онова
време. Роклите за госпожиците трябвало да подчертават тяхната
грация, нежност и непорочност. Те задължително са се правили в
светли цветове - в розово, в бяло и в светлосиньо. За разлика от
тях, роклите на омъжените дами са били в тъмни цветове - за
предпочитане е било черното с всякакъв вид декорация.
Димитрова обясни, че в експозицията са
представени тоалети в периода до 1947 г., откогато е и
най-старата абитуриентска рокля. Тя е на Славка Капнилова, чиято
фамилия е собственик на последната работеща баня в Русе.
Роклята е тип "принцес" и е изработена в крайдунавския град.
"Позволили сме си да протегнем една част от
линията на абитуриентските балове и да подчертаем факта, че те
остават единствени форми на някаква бална култура в периода на
социализма, обясни Димитрова. Тя уточни, че баловете се
преустановяват след Втората световна война и през 1952 г. се
подновяват отново.
В експозицията има абитуриентска рокля по
модел на русенската художничка Виолета Радкова от 1982 г. за
бала на музикалното училище, както и рокля за бала на
Английската гимназия от 1993 г.
"Опитали сме се да обясним, че роклите в
по-голямата си част до едно определено време запазват модата
"принцес", т.е. подчертават факта, че госпожиците, явяващи се за
първи път, са онези принцеси, които може би остават само за
тази вечер принцеси", обясни Димитрова.
В изложбата има и рокли за новогодишни и
маскарадни балове. Не на последно място е показана и
приемствеността на благотворителните балове, набиращи средства
за различни каузи, като първите са организирани от читалище
"Зора" през 1867-1868 година.
Експозицията показва и множество аксесоари,
които са добавъчни към бала - обувки, чантички, портмонета от
мъниста. Изложена е и метална маша за къдрене на коса, която
предварително се загрява на отоплителен уред или в огън. Има и
щипка за разтваряне на пръстите на кожени ръкавици след
почистване и изпиране.
Показани са и модни каталози от Париж от
началото на 20 век, които представят различни видове аксесоари
за дамски тоалети - шапки, чанти, кожи, шалове, маши и колани.

"Искам да призова русенци да си даряват
абитуриентските и сватбени костюми на музея, защото така
експозицията ни ще бъде още по-красива и ще има по-голяма
приемственост", каза уредникът на Къщата на Калиопа Десислава
Димитрова. /МП/

/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:31 на 26.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация