НСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“ – Прессъобщение

site.btaНСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“: Образованието в област Добрич през 2022/2023 учебна година

НСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“: Образованието в област Добрич през 2022/2023 учебна година
НСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“: Образованието в област Добрич през 2022/2023 учебна година

Основните резултати от проведените на територията на област Добрич от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

  • През учебната 2022/2023 година в предучилищното образование (детските градини и подготвителните групи в училищата) са записани са записани 4.6 хил. деца, или с 2.0% по-малко в сравнение с предходната година.
  • През 2022 г. основно образование са завършили 1 251 ученици, а завършилите средно образование в общообразователни и професионални програми са съответно 432 и 195 ученици..
  • Записаните в степен „професионален бакалавър“ на висшето образование за академичната 2022/2023 година са 586.

Предучилищно образование

Към 1.12.2022 г. в област Добрич функционират 78 самостоятелни детски градини при 1 817 за цялата страна. В предучилищно образование, провеждано в детските градини и подготвителните групи в училищата, са записани 4 624 деца, от които 2 391, или 51.7%, са момчета. В сравнение с предходната година броят на децата намалява с 92 или с 2.0%.

Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване[1], нараства с 11.0 процентни пункта, като през учебната 2022/2023 година достига 86.9% (за страната 87.3%), като най-висок е в област Смолян (95.0%), а най-нисък в област Сливен (71.7%).

Средният брой деца в една детска градина за област Добрич е 59, като една група се формира средно от 19 деца. Средният брой деца, формиращи една група, през предходната година намалява с 5.0%. Местата в детските градини на областта са 5 881. В област Добрич на 100 деца са осигурени 127 места при 114 за страната.

Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 495, от които 475 са детски учители. В сравнение с предходната учебна година общият брой на педагогическия персонал нараства с 3.2%.

Общо образование

Към 1.12.2022 година учебни занятия в област Добрич се водят в 57 общообразователни училища (при 1 942 за цялата страна), от които 1 начално, 34 основни,  5 обединени, 3 профилирани гимназии и  14 средни училища (СУ). В сравнение с предходната учебна година общият брой на общообразователните училища се запазва. Учениците са 11 083 разпределени в 577 паралелки.        В една паралелка в общообразователни училища се обучават средно по 19 ученици (при 22 за цялата страна). В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общообразователните училища намалява се с  515 ученика, или с 4.4%.

През 2022 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 1 251 ученици, а средно образование - 432 души.

Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е  79.3%.

В учителската професия преобладават жените - 86.4% от общия брой на учителите.

Към 1.12.2022 г. в областта функционират 3 частни общообразователни училища, като в тях са записани общо 287 ученици, или 2.6% от общия брой на учениците в общото образование.

Професионално образование и обучение

Професионалното образование и обучение в област Добрич през учебната 2022/2023 г. се осъществява в 9 професионални гимназии и 1 спортно училище. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 3 436 и в сравнение с предходната учебна година нараства с 36, или с  1.1%.

В професионалното образование преобладават момчетата, които са 58.2% от общия брой на учениците в тази образователна програма.

През 2022 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища, професионалните гимназии и професионалните училища с диплома са завършили  195 души, като завършилите в програми за придобиване на втора и трета степен професионална квалификация през 2022 г. са съответно  90 и   261 души.

При завършилите програми за придобиване на трета степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучавали специалности в областите[2]: „Стопански науки и администрация“ – 35.6%, следван от този на учениците в „Услуги за личността“ - 24.9%.

През настоящата учебна година учителите  в професионалните училища са общо 226. Преобладаващата част от тях са жени ( 66.8%).

 В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение и професионални гимназии в област Добрич са записани 41 лица на възраст 16 и повече години. По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 20, втора степен - 17, трета степен - 4.

Придобилите степен на професионална квалификация (ПК) в област Добрич през 2022 г. са 63, като най - много са получили втора степен - 36 души.

Висше образование

През учебната 2022/2023 година за придобиване на образователно-квалификационна степен (ОКС) „професионален бакалавър” в колежите в област Добрич се обучават общо 586 души, от които български граждани са 481, или 82.1%. Жените са 61.8% от записаните студенти. През учебната 2022/2023 година броят на студентите в колежите намалява с 13.6% в сравнение с предходната учебна година. Новоприетите студенти са 203 души, от които 83.7% са български граждани.

През 2022 г. ОКС „професионален бакалавър” са придобили 142 студенти, от които 88.0% са български граждани.

Преподавателите в колежите в Добрич са 37, като от тях на основен договор са 10, или 27.0%.

Образователна и научна степен „доктор”

Към 31.12.2022 г. в област Добрич се обучават общо 6 докторанти, като от тях 5 са жени.
В областта новоприетите докторанти са двама. През 2022 г. никой не е придобил образователна и научна степен „Доктор“.

Методологични бележки

От 2021/2022 учебна година Националният статистически институт (НСИ) промени източника на данни за изследванията на предучилищното и училищното образование, като използва изцяло информация от административните регистри на Министерството на образованието и науката, поради което е налице прекъсване на динамичния ред. Допълнителна информация е публикувана на интернет сайта на НСИ към метаданните за изследванията (https://nsi.bg/bg/node/3415 и https://nsi.bg/bg/node/3433 ).

Статистиката на образованието е изградена на базата на Регламент № 452 от 2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот, действащата нормативна уредба в България в областта на образованието, Международната стандартна класификация на образованието (МСКО) - ревизия 2011 г. (ISCED 2011) и съпътстващите я методически ръководства.

МСКО е създадена да служи като рамка за класифициране на образователни дейности в определени програми и свързаните с тях квалификации в международно признати категории.

  Образователни институции са тези, които директно провеждат обучение по образователни програми с учащи в организирани класове (групи) на място или чрез дистанционна форма на обучение. Провежданите в тях програми водят до придобиване на степен на образование и/или степен на професионална квалификация. Неформалното образование и самостоятелното обучение не попадат в обхвата на образователната система според използваните дефиниции на МСКО 2011.

Чрез своите изследвания НСИ се стреми да установи броя на учащите в системата на образованието към определена дата на наблюдение. На тази основа се изчислява международно възприетият показател „степен на участие на населението в образователната система“ като относителен дял на записаните ученици от определена възрастова група към броя на постоянното население на страната от същата възрастова група.

Повече информация и данни за статистиката на образованието могат да се намерят на сайта на НСИ (http://www.nsi.bg), раздел „Образование и учене през целия живот“, както и в Информационна система ИНФОСТАТ (https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=42 )

 

[1] Груповият нетен коефициент на записване на децата в детските градини се изчислява в проценти като отношение на броя на децата в детските градини във възрастовата група 3 - 6 години към броя на населението в същата възрастова група.

[2] За професионалното образование и обучение областите на образование са представени според Списъка на професиите за професионално образование и обучение (утвърден със Заповед № РД 09-413/12.05.2003 г. на министъра на образованието и науката).

/СТГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:23 на 06.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация