Община Русе – Прессъобщение

site.btaКметът на Русе Пенчо Милков очерта приоритетите си за втория мандат

Кметът на Русе Пенчо Милков очерта приоритетите си за втория мандат
Кметът на Русе Пенчо Милков очерта приоритетите си за втория мандат
Снимка: Пресцентър

Кметът на Русе Пенчо Милков представи основните си приоритети за управлението на общината през втория мандат. На брифинга в Заседателна зала на Община Русе, на който присъстваха и всички кметове на кметства, бяха коментирани и промени в структурата и състава на местната администрация, както и актуални въпроси, свързани с програмата за развитие на общината.

Основните цели са подобряването на градската среда, повишаване стандарта на живот на русенци и превръщането на крайдунавския град в притегателен център за хора и бизнес. Приоритет остават и опазването на чистотата на въздуха в града, чистотата и сигурността. Ще бъдат продължени програмите за подпомагане на родителството, поддръжката на сградите на училища, детски заведения и площадки, и ще се разширят социалните услуги за  семейства на деца със специални потребности. Община Русе ще продължи да бъде изключително активна в областта на спорта, като увеличението на финансовото подпомагане ще продължи и през следващите години. Предвидени са средства от бюджета и за подобряване на общинската спортна база, като ще се търси и ресурс от държавата и частни лица. По отношение на културния и духовния живот на Русе кметът отбеляза, че средствата по програма „Култура“ ще се увеличават, като общината ще продължи да подкрепя културните прояви и дейността на държавните, общински и частни културни институции.  

Според Милков промени в структурата и състава на местната администрация са належащи предвид приоритизирането на определени дейности. „Общината трябва да е силна. Ще включим дейни хора със способности“, заяви кметът на Русе. Гражданите ще бъдат запознати с промените в края на този или началото на следващия месец.

На брифинга бяха коментирани и предложените изменения и допълнения на Наредба №20 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Русе. На сайта на Общински съвет-Русе е публикувано предложение да се осъвремени определеният размер на данъка върху недвижимите имоти. В докладната е записано, че законодателят е предоставил на общинските съвети правото да определят данъка от 0,1 до 4,5 промила. През периода 1997-2007 г. размерът на данъка върху недвижимите имоти в цялата страна е бил 1,5 промила. Впоследствие някои общински съвети са вдигнали ставките, а в община Русе размерът е намален на 1,2 промила. През 2016 г. с решение на Общински съвет – Русе данъкът върху недвижимите имоти е повишен на 2 промила, а настоящото предложение предвижда той да се актуализира на 3 промила. Това би повишило приходите в общинската хазна с близо 4 милиона лева - на 12 230 000 лв. Например за едностайно панелно жилище в кв. „Възраждане“ данъкът на годишна база би се повишил с 33 лв., а такса битови отпадъци – със 7 лв. Отстъпката от 5% за платилите изцяло данъка си върху недвижимите имоти до 30 април остава в сила. 

Предложението е мотивирано от влошената икономическа ситуация с растящи цени, както и от невъзможността да се осигури приходната част на бюджета на Община Русе за 2024 г. от продажба на имущество, приватизация, наеми и др. Обсъдена бе и промяната в частта за местни данъци и такси. „Очертава се недостиг в бюджета в рамките на 9 млн. лева за 2024 г. Всеки от нас наблюдава галопиращите цени, услугите за поддръжка многократно се вдигат и предполагат по-висок бюджет”, каза кметът. Според него тези промени са били предвидени да бъдат въведени още в началото на първия му мандат, но ковид кризата, вътрешно- и външно политическите сътресения, оказали влияние и на икономическата ситуация в страната, са отложили тяхното прилагане.

Като пример за увеличените разходи на Общината бе посочена ситуацията с дофинансирането на дейност „Чистота“ от 2016 г., като през 2024 г. не е разписан регламент относно отчисленията. Това би влошило дефицита в дейността и според разчетите би увеличило разходите с над 5 472 000 лв. Получаването на по-качествени комунални услуги на територията на общината може да стане с повишаване на приходната част в общинския бюджет.

Повдигнат бе и въпросът за осъвременяване на размера на данъка при придобиване на имущество по дарение и по възмезден начин. В момента той е 2,2 на сто, като при изменение на ставката за възмездно придобиване на имущество на 2,7 на сто очакванията са за завишение на приходите за 2024 г. с 800 000 лв. (от 5 млн. на 5 800 000 лв.)

На срещата беше обсъдена и промяна на зонирането на Русе, с което се определя данъчната оценка на сградите и съответно техния налог. Тя ще се отрази на стойността на таксата за битови отпадъци, която към момента не е разпределена равномерно и централната зона поема най-голяма тежест. „Районирането на Русе е от 1998 г. Сметоизвозването в различните квартали се извършва от една и съща техника, с едни и същи служители и разходите са еднакви. От друга страна наблюдаваме разлики от 4 до 6 пъти между пазарни цени и облагаемата основа. Липсата на осъвременяване на нормите за данъчна оценка през изминалите 15 години затруднява и понякога дори блокира възможността ни да реализираме други планови дейности за подобряване качеството на живота в града поради липса на финансиране“, каза Пенчо Милков.

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:10 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация