site.btaОБНОВЕНА Парламентът прие на първо четене да се прекрати концесията на пристанище „Росенец“

Парламентът прие на първо четене да се прекрати концесията на пристанище „Росенец“
Парламентът прие на първо четене да се прекрати концесията на пристанище „Росенец“
Снимка: Владимир Шоков/БТА

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна. В подкрепа на текстовете гласуваха 134-ма народни представители, 45 бяха „против“ и 14 се въздържаха. В подкрепа на измененията гласуваха от ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС. "Против" бяха от "Възраждане" и 10 депутати от "БСП за България". Въздържаха се 10 депутати от БСП и четирима от "Има такъв народ".

Възложените концесии за осъществяване на дейности в стратегически обекти от значение за националната сигурност, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от суров нефт, с произход Русия или изнесени от Русия, се прекратяват в едноседмичен срок, записаха в закона депутатите. С измененията на практика се прекратява концесията на "Лукойл" за пристанище "Росенец". 

БТА припомня, че през 2011 г. е подписан договор с акционерното дружество "Лукойл Нефтохим Бургас" за концесия на пристанищния терминал "Росенец" (част от пристанище за обществен транспорт с национално значение - Бургас). Концесията е за срок от 35 години. 

В хода на дебата от „БСП за България“ и „Възраждане“ изразиха опасения за доставките на петрол след прекратяване на концесията, както и притеснения, че може да бъде заведено дело срещу България. От ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС посочиха, че прекратяването на концесията е резултат от европейски регламент, който трябва да се спазва. 

Борис Аладжов („Възраждане“) изрази притеснения, че ако държавата прекрати концесията, това може да предизвика поредна криза в цената на горивата, както и да бъдат прекратени договорите на около 7000 човека, работещи в "Лукойл".

Драгомир Стойнев („БСП за България“) каза, че не са против да се връщат активи, които принадлежат на българския народ и са дадени на концесия от десницата, от ГЕРБ, но липсва анализ какви ще бъдат последствията за българската икономика и потребител. Липсата на подобен анализ ни кара да си мислим, че това е поредното хаотично действие, което управляващите правят, и което не е целесъобразно за българската икономика, затова няма как да подкрепим подобно действие, заяви Стойнев. При отнемане на концесията и липсата на доставки, предприятието може да спре, каза той и попита кой ще е източникът на доставките на суров петрол за страната, така че цените да останат ниски и България да продължи да изнася своята продукция.

Ивайло Мирчев (ПП-ДБ) коментира, че днес е паметен ден, защото „за първи път ставаме свидетели на това БСП да не искат едно пристанище, което е притежавано от частна компания, да се върне на държавата“. Може би защото частната компания е руска и някакви партии са получавали финансиране от тази частна компания в някакъв момент, допълни той. По отношение на опасенията ви, че може да има проблем с доставките на петрол и на горива - само преди няколко месеца въведохме фигурата на особения управител, която няма да позволи на компании като „Лукойл“ да рекетират по какъвто и да е начин българската държава, коментира Мирчев. Петрол ще има, както е имало и преди, когато „Лукойл“ използваше петрол 60 на 40 руски и неруски, посочи той. Според Мирчев няма да има никакъв проблем доставките да минат през Босфора.

Александър Иванов (ГЕРБ-СДС) обясни, че прекратяването на концесионирането на терминала на „Росенец“ идва от европейски регламент. По думите му предметът на днешното решение е друг и не трябва да се обвързва това с доставките на петрол и функционирането на „Лукойл“.

Хамид Хамид (ДПС) коментира, че решението не е прибързано, защото има европейски регламент, който е задължителен за всички държави. В закона е останала вратичка, която служебното правителство използва и не прекрати концесията, сега с този закон затваряме тази вратичка и задължаваме правителството да прекрати тази концесия, обясни той.

Спор в пленарната зала предизвика предложението на Хамид Хамид в днешното заседание да се пристъпи и към второ четене на законопроекта. За да се уточни дали в хода на дебата Цончо Ганев от "Възраждане" е направил заявка за промени между първо и второ четене, беше дадена почивка.

След прекъсването депутатите решиха да преминат към второ четене на измененията. Председателстващият заседанието Росица Кирова се позова на парламентарния правилник и коментира, че законопроект може да се гласува на първо и второ четене в едно заседание, ако не са направени предложения за изменения или допълнения, а не заявки за предложения, какъвто бил случаят с Ганев. Николай Дренчев („Възраждане“) поиска думата за изказване, но не я получи, а председателят на Комисията по икономическа политика и иновации започна да чете доклада за второ четене. Депутати от „Възраждане“ се струпаха около трибуната, което доведе до ново прекъсване на заседанието. 

/АБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:44 на 20.05.2024 Новините от днес

За инсцениран грабеж на инкасо автомобил през 2017 г. Явор Георгиев ще изтърпява наказание „лишаване от свобода“ за 7 г., Илиян Илиев – „лишаване от свобода“ за 4 г., а Екатерина Кабакчиева – „лишаване от свобода“ за 3 г., отложено с изпитателен срок

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация