site.btaОБНОВЕНА Транспортни работници и синдикати се събраха на протест пред Столичната община заради забавянето на бонусна система в сектора

Работници в градския транспорт на София и синдикати се събраха на протест заради неизпълнението на подписаното споразумение със Столичната община за въвеждането на бонусна система в сектора. На протеста има и общински съветници, и граждани. Полицейското присъствие в района е засилено. Транспортните работници посочват, че отказът от въвеждане на справедлива бонусна система за всички служители показва безсилието на местната власт за вземане на важни решения, свързани със столичния градски транспорт, в частност повишаване доходите на работещите в него и подобряване на условията на труд.

От Конфедерацията на труда (КТ) „Подкрепа“ заявяват, че не приемат намеренията на кмета на София Васил Терзиев въвеждането на бонусната система да влезе в сила от 2025 г., с което да замести последващо увеличение на основните работни заплати.

Ние се противопоставяме и сега заедно с транспортните работници ще спрем транспорта, за да покажем, че не могат да се подиграват с нас, каза пред журналисти председателят на Федерация на транспортните работници (ФТР) към КТ „Подкрепа“ Иван Кирилов. На въпрос защо не искат пари от държавата, а от Общината, Кирилов отговори, че споразумението е сключено с кмета на София, а не с министъра на финансите. Споразумението е влязло в сила от 26 февруари, обясни Кирилов. 

Председателят на ФТР КТ „Подкрепа“ посочи, че сумите, които се цитират за заплатите в сектора, са абсолютно некоректни. Основната заплата на един водач в градския транспорт е 2105 лв., като ние добавяме и 300 лв. за храна на месец, обясни още Кирилов. Той добави, че заплатата варира в зависимост от стажа на водача и извънредния труд. По думите му много от шофьорите имат между 30 и 60 часа извънреден труд на месец. Кирилов беше категоричен, че кметът носи отговорността да си създаде ситуационни мнозинства за важни решения в Столичния общински съвет (СОС), за да бъде гласувана актуализация в бюджета, с която да се осигурят средства за транспортните работници. 

Възможността да се увеличат парите чрез бонусна система е само чрез актуализация на бюджета, каза пред журналисти зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов. Тук се чу, че такова решение е отхвърлено, това не е вярно, добави още той. Ние ще продължаваме да си спазваме споразумението, вече са увеличени заплатите с 15 % и до края на годината ще се проведе заседание на СОС за актуализация на бюджета, каза зам.-кметът. Виждате каква е ситуацията, постоянно има национални избори, което забавя правото на общинския съвет да заседава, обясни Павлов. Ако заседаваме сега, това може да се използва с популистки цели, добави още той. Апелирах заедно със синдикатите да поискаме от държавата тези пари, но тя не си ги е разчела и поставя дружествата в тези трудни времена, посочи Павлов. Той обясни, че от Общината вече са отпуснали за сектора 21 млн. лв. и призова държавата да спази ангажимента си, тъй като тя дължи на Столичната община около 40 млн. лв. за текущата година.

На протеста присъстваха и общински съветници от различни политически групи. Борис Бонев от „Продължаваме промяната - Демократична България“ („Спаси София“) посочи, че е дошъл на протеста като човек, който е влизал във всеки един гараж, депо и хале на градския транспорт и е разговарял със стотици от работниците. „Знам в какви трудни условия работите“, посочи той. За първи път в споразумение има бонусна система и тя ще бъде въведена до края на годината, когато мине актуализацията на бюджета, добави Бонев.

Общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС Екатерина Йорданова каза пред протестиращите, че са готови заедно с всички общински съветници да се споразумеят, че на следващата сесия на СОС през ноември ще подпишат рамка и актуализация на бюджета с 3,3 млн. лв. и по този начин ще гарантират от 1 октомври бонусна система, която да дава допълнителни стимули на транспортните работници. 

Общинският съветник от групата на МК „БСП за България“ Ваня Григорова каза, че е популизъм да се обещава нещо и след това да се отхвърли или да се направи другата година. Тя смята, че транспортните работници са тези, които могат да блокират пътищата, а не общинската администрация. Григорова се обърна и към общинските съветници, като посочи, че ако следващата седмица не гласуват актуализация на бюджета, могат да се сърдят само на себе си. 

БТА припомня, че миналата седмица кметът на София каза, че иска бонусната система за работещите в градския транспорт да влезе в сила в цялост с актуализацията на бюджета, която би трябвало да се случи в края на октомври или началото на ноември.

В началото на годината кметът на София Васил Терзиев проведе среща с представителите на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) и КТ „Подкрепа“. След срещата той съобщи, че основната работна заплата в градския транспорт ще бъде увеличена с 15 % от 1 март. Терзиев обясни, че трябва да работят още по развитието на бонусна система, която да не бъде само за водачите на градския транспорт, а и за другите хора, работещи в сферата.

/РН/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:22 на 09.10.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация