site.btaСпоразумението с ЕИБ за финансиране на жп линията Дуръс-Рогожина е крайъгълен камък за развитието на жп транспорта в Албания, заяви Балуку

Споразумението с ЕИБ за финансиране на жп линията Дуръс-Рогожина е крайъгълен камък за развитието на жп транспорта в Албания, заяви Балуку
Споразумението с ЕИБ за финансиране на жп линията Дуръс-Рогожина е крайъгълен камък за развитието на жп транспорта в Албания, заяви Балуку
Министерство на инфраструктурата и енергетиката на Албания. Снимка: Красимир Николов/БТА. Снимката е илюстративна.

Албанският вицепремиер и министър на инфраструктурата и енергетиката Белинда Балуку заяви, че подписаното днес споразумение с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за финансиране на проекта за жп линията Дуръс – Рогожина поставя още един крайъгълен камък за развитието на железопътния транспорт в Албания, предаде АТА.

Балуку каза това на пресконференция в Тирана след подписването на споразумението на стойност 90 милиона евро между албанското правителство и директора в ЕИБ Лионел Рапайе. То се осъществи в присъствието на върховния представител на ЕС по външната политика и сигурността Кая Калас, която беше днес на посещение в Албания в рамките на обиколката си на Западните Балкани.

Споразумението включва грант от ЕС на стойност 60,5 милиона евро и заем от 30 милиона евро от ЕИБ Глобал (EIB Global), отбелязва АТА. Тези средства ще позволят модернизирането на 34-километровата отсечка между северния крайбрежен град Дуръс и централния албански град Рогожина.

Сегментът Дуръс – Рогожина е част от по-голяма жп линия, която стига до Поградец при границата между Албания и Република Северна Македония. Предвижда се да бъде изградена и трансгранична жп линия, която да свързва двете страни.

Линията Дуръс – Рогожина – Поградец също така е част от Коридор 8, който свързва Италия, Албания, Република Северна Македония и България. 

На пресконференцията днес Балуку заяви още, че като сегмент от Коридор 8 отсечката Дуръс – Рогожина ще се събере с магистрали и енергийна инфраструктура, които свързват Албания и Северна Македония. Тя каза, че работата по тази отсечка трябва да приключи през 2028 г., след което се предвижда изграждане на сегмента Рогожина – Поградец до 2029 г.

"Тези национални и регионални стратегически проекти приближават Албания още по-близо до мечтата ѝ за (присъединяване към) ЕС", заяви Балуку.

Проектът за жп линията между Дуръс и Рогожина е част от възстановяването на железопътната инфраструктура в Албания. Железопътната мрежа на страната е остаряла и в нея не са влагани големи инвестиции от въвеждането ѝ в експлоатация, отбелязва албанската редакция на Радио Свободна Европа. Почти навсякъде максималната скорост, с която се движат влаковете по нея, е 60 км/ч.

По думите на албанския вицепремиер, цитирана от АТА, железопътният транспорт е един от най-важните в ЕС, тъй като предлага финансова ефективност за всеки гражданин, а от друга страна е и екологичен.

Балуку говори и за друга отсечка от жп транспорта в Албания, линията Дуръс – Тирана, като информира, че строителните дейности по нея са към края си. За 2026 г. по нейни думи ще останат електрифицирането на линията и осигуряването на вагони и локомотиви, които да се движат по нея.

Албанският вицепремиер съобщи, че тази година ще започне и изграждането на жп линията между Вора (Централна Албания) и Хани и Хотит (Северозападна Албания, по границата с Черна гора), която е един от най-важните свързващи сегменти в региона. Според нея се очаква отсечката Вора – Хани и Хотит да бъде готова през 2029 г.

Балуку информира, че съвсем скоро ще бъде представен проект за Националните железници (Hekurudha e Kombit), който ще бъде от голяма полза за икономическото развитие на Косово и Албания. "Става въпрос за Националните железници, проект, който ще бъде представен в Шкодра (в Северна Албания), където ще е и гарата, която ще се свързва с Джакова (Югозападно Косово)".

/СГ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 19:59 на 16.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация