site.btaАдминистративният съд Пазарджик атакува пред Конституционния съд текст от Изборния кодекс

Административният съд Пазарджик атакува пред Конституционния съд текст от  Изборния кодекс
Административният съд Пазарджик атакува пред Конституционния съд текст от  Изборния кодекс
Снимка: БТА, архив

Административният съд в Пазарджик внесе в Конституционния съд искане за установяване на противоконституционност на текст от Изборния кодекс. Това съобщиха от Върховния административен съд.

Искането е свързано с административно дело, в рамките на който съдът установил несъответствие на текст от допълнителните разпоредби на Изборния кодекс и текст от Конституцията, които гарантират принципите на правовата държава, на равенство на гражданите пред закона и произвеждане на избори въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване.

Административното дело е образувано по жалби на Антон Николов в качеството на кандидат за общински съветник от ПП „Движение за права и свободи“, ПП „Има такъв народ“, Бойка Маринска и Стоян Траянов – и двамата кандидати за общински съветници от МК „Земеделски народен съюз“.

Делото е свързано с начина на разпределение на мандатите в общинския съвет в Пазарджик. В конкретния случай съдът в града е установил, че Общинската избирателна комисия (ОИК) е определила общинска избирателна квота от 721 гласа, водейки се от допълнителните разпоредби на Изборния кодекс, според която "Общинска избирателна квота" е частното от делението на общия брой на действителните гласове, с изключение на „Не подкрепям никого“ на броя на членовете на общинския съвет. Когато частното не е цяло число, общинската избирателна квота е най-близкото по-голямо цяло.

ОИК-Пазарджик е установила 29 533 действителни гласа, получени за партии, коалиции и местни коалиции, които е разделила на общия брой мандати за общински съветници – 41 и е получила числото 720,317. Съобразно Методиката е определила общинската избирателна квота на най-близкото по-голямо цяло число, а именно 721.

От заключенията на приетите по делото съдебно-технически експертизи се установява, че в част от протоколите на секционните избирателни комисии (СИК), предмет на проверка от вещите лица, като действителни са записани общо 67 гласа повече, отколкото са преброили вещите лица, съответно в друга част от протоколите на СИК са записани 65 действителни гласа по-малко, отколкото са преброили вещите лица. Или от общия брой действителни гласове, отразени в протокола на ОИК - 29 533, следва да се извадят 67 гласа и да се добавят 65 гласа, т.е. този общ брой да бъде намален с 2 гласа. Към тях следва да се прибавят 63 действителни гласа, които в протоколите на СИК са отразени като недействителни (в някои протоколи са отразени като недействителни 81 гласа по-малко, същевременно в други протоколи са отразени като недействителни 144 гласа повече, отколкото са установили вещите лица и разликата между тях е именно 63 гласа). Така след като към по-горе установеният общ брой действителни гласове - 29 531 - се добавят още 63 гласа, то броят на действителните гласове, дадени за кандидатските листи на партиите, коалициите и местните коалиции, възлиза на 29 594, обясняват от съда.

Съобразно данните от заключенията на вещите лица и по-точно констатираните от тях разлики в броя на действителните и недействителните гласове – както са преброени от тях и от друга страна както са описаните в протоколите на секционните избирателни комисии. Така, ако бъде приложен въпросният текст от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс, общинската избирателна квота би била 722 гласа. Разлика от 1 глас в общинската избирателна квота не би могла да повлияе върху разпределението на мандатите, посочват от съда. 

Ако обаче разпоредбата на Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс остане неприложена в частта, касаеща гласовете "Не подкрепям никого", то общинската избирателна квота би била 751 гласа. Тогава към 29 594 действителни гласа, получени за кандидатските листи на партиите, коалициите и местните коалиции, следва да бъдат добавени 1168 гласа „Не подкрепям никого“, като разделяйки този сбор от 30 762 на броя мандати за общински съветници – 41 - се получава числото 750,292, което съобразно Методиката определя общинската избирателна квота на 751 - най-близкото по-голямо цяло число.

Съдията – докладчик приема, че в конкретния случай разликата от 30 гласа в общинската избирателна квота ще повлияе съществено върху разпределението на мандатите. Съдията приема, че с оспорената разпоредба в посочената част, законодателят не е изпълнил конституционното си задължение последователно и трайно, адекватно на принципите на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване да създаде стриктна и прецизно синхронизирана правна уредба, чрез която да гарантира упражняването на избирателните права на всеки гражданин.

/РН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 19:13 на 03.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация