site.btaЕзикът на цветята напомня както за чувства, така и за делови ангажименти
BOBSTH 06:48:00 28-04-2013
AM2133BO.004 06:48
Варна - цветя
Езикът на цветята напомня
както за чувства, така и за
делови ангажименти
Варна, 28 април /Мила Едрева, БТА/
Езикът на цветята напомня както за чувства, така
и за делови ангажименти, коментира в интервю за БТА Ивайло
Иванов - един от съорганизаторите на изложението "Гранд флора",
което за пореден път събра във Варна цветари от цяла България.
За себе си разказва, че е завършил счетоводство, но мечтата му е
била да стане артист. Тъй като не е успял да я реализира, се
пренасочил към цветята и вече години наред изявява артистичните
си заложби в областта на флоралното изкуство.
Ежегодно посещава изложения в чужбина, за да е в
крак с европейските и световни тенденции. По думите му
българският мъж все още е консервативно настроен към цветята,
докато нежната половина от населението е склонна да
експериментира. Надеждата му всъщност е в младото поколение
мъже, които според него проявяват креативност и имат усет за
оригиналното.
За цветята говори с много любов и е твърдо
убеден, че с един букет показваш както отношението си към
човека, за когото е, така и своята същност. С Иванов се срещаме
край сватбените маси на изложението. През тази година акцентът
на форума е точно този ритуал и няколко от участниците
демонстрират фантазията си как може да се направи този ден още
по-паметен за младоженците. Феерията от цветове, комбинации и
аранжировки могат да накарат и най-заклетите противници на брака
да се замислят за Менделсоновия марш. А коментарите на
преминаващите посетители карат Иванов разпалено да се впусне в
разговора ни за разликата между твореца и продавача.
- Защо всъщност акцентирате върху думата "флорист" и
се опитвате да я наложите?
- В буквален превод от латински думата означава
цветар. Но у нас цветар се идентифицира с този, който продава
цветя. Не искаме да ни смятат само за търговци и затова, макар
думата "флорист" да е чуждица, се опитваме да я наложим. Хората,
които правят изкуство от цветя сме флористи, тези които
произвеждат или просто продават - нека са цветари. За да
създадеш красива композиция се изискват много по-различни умения
от това да продаваш - трябва фантазия, креативност, да си
страшно идеен, да виждаш смисъл и в най-малката провокация и да
я използваш.
За съжаление нивото на флористиката у нас е все още
далеч от европейското. Ние сме принудени да продаваме халтура,
за да се издържаме. Но лично аз се боря, за да се налага друго
отношение към нашата професия и се надявам, че поколенията,
които идват след нас, ще могат спокойно да се реализират и освен
цветя ще продават и фантазия.
Сега, по време на изложението във Варна, флористите
ще се обединим в асоциация. Така ще имаме възможност да се борим
тази професия да бъде официално призната в държавата.
- Кой и как обаче ще определя кои в бранша са
флористи и кои са продавач-консултанти?
- В момента почти на финала е проект за откриване на
първото в страната флорално училище. То ще се намира в София.
Ще бъде разкрито с помощта на испански експерти, които работят в
аналогично училище, признато в цяла Европа. Курсовете у нас
вероятно ще бъдат няколкомесечни, разделени на две нива. Който
издържи изпитите за второто, по-високо ниво, ще получава
сертификат за майстор-флорист.
- С какво могат да бъдат комбинирани цветята в една
аранжировка?
- С абсолютно всичко. Няма материал, който да не може
да се ползва. Всичко опира до фантазията и опита на твореца.
Хартия, дърво, камък, стъкло, метал, вълна - естествени
материали, те стоят по-добре в една аранжировка. В нашия бранш
не се използва думата "скъпо". Заменяме я с "красиво".
Себестойността е нещо относително. Примерно през септември е
скъпа една момина сълза. Тогава стръкът е 2 лева. Само че през
този месец тя е внесена от Холандия, защото у нас вече я няма. И
с това българите също трябва да свикнат. Те винаги разсъждават
за цветята по един и същ начин във всеки сезон.
Българинът е изключително консервативен. Вместо
просто да се радва на създадената аранжировка, първият въпрос
винаги е - ама това защо е тук. Не е нужно да се пита - или го
харесваш, или не, така го е създал флористът. Аз поне искам
винаги да съм различен от колегите, да съм себе си и моите неща
да имат специфичен облик. Би трябвало българинът да се научи да
ходи в различните магазини за различните неща, а не да търси
унифицираното.
- Чисто практически кои цветя не бива да се слагат
заедно във ваза?
- Няма такива цветя. Живеем в модерен свят.
Непрекъснато селекционерите на цветя вземат гените от едно цвете
и ги слагат на друго. Например ранункулусът. Той всъщност е
лютиче на български. Само че селектираният изглежда доста
по-различен от лютичето. Има го като роза, като карамфил, като
божур. При положение, че гени от различни цветя са взети и
сложени на едно място, няма как да се "бият" цветята във вазата.
Но трябва да има грижа. Когато цветето се постави във водата,
отдолу на дръжката се образува гъбичен процес. Нормално е всеки
ден дръжката да бъде подрязвана, водата да се сменя, съдът да се
измива. Когато растенията са забодени в цветарска гъба издържат
по-дълго, защото тя съдържа специални химикали.
- Къде остана езикът на цветята?
- В миналото. В този динамичен свят хората нямат
време да се замислят за тези неща, а и романтиката малко като че
ли е позагубена. Когато клиентите избират цветя, влагат това,
което идва от сърцето им. Ако са решили, че с този букет ще
изразят уважение или обич - добре, значи тези цветя са символ
точно на това отношение. Всеки сам избира. Като цяло топлите
цветове са винаги за по-силни чувства, студените са за по-остри
реакции, а фините розови пастелни цветове са когато става дума
за извинение. Може би синята гама е за тези, които подаряват по
принуда на хора, които не харесват. Те търсят цветя, които
излъчват повече строгост.
- В България битува твърдението, че цветя на
мъже не се подаряват. Започна ли да отпада това клише?
- Не, а цветята са символ на уважение. Ако
отиваш на делова среща и искаш част от тебе да продължи да стои
в офиса на партньора и да му напомня за поети ангажименти,
букетът е чудесно средство. Няма никакъв проблем мъж да подари
цветя на друг мъж. Всичко е ограничение на мозъка. Само в
България сме толкова праволинейни. В Азия, в Европа се подаряват
страшно много букети. Въпросът е така да избереш цветята, че те
да показват за какво си при този човек. Ако тръгнеш с момини
сълзи, фрезии или маргаритки в розовата гама на делова среща,
най-малко ще те изгонят. Но един сериозен, делови букет, говори
съвсем друго. С цветята можеш да покажеш различни неща.
Българският мъж все още не проявява вкус към
цветята. Българката в много голяма степен - да. Потресаващо е,
че и на осми март все още жените преобладават сред купувачите. А
напоследък се наблюдава изключително неприятна тенденция - в
Деня на Св. Валентин жените също да са повече. Това е ужасно.
Българинът е изключително консервативен, той се притеснява да
пита, не желае да бъде консултиран. Може би младите мъже са
различни. Те са по-комуникативни, имат богата информация. Това
поколение започва малко по-малко да се пречупва. Идват млади
мъже, които избират оригинални и интересни неща. Те имат друг
усет.
- Изборът на цветя издава ли характера на
клиента?
- О, да, това си личи и то доста осезаемо.
Особено консервативните мъже винаги избират доста семпли, бих
казал скучни неща. Тези с креативно мислене са разчупени. При
жените е различно - те винаги вкарват много емоция в избора си.
Те наблягат на по-женственото, на интересното. Българският
новобогаташ например изобщо няма вкус. Той купува евтини
цветарски неща. С много обем, но без качество и финес. А трябва
да е обратното. Много се радвам, когато хора с богата култура,
макар и със скромни финансови възможности идват при мен. Те
търсят истински красивото, запомнящото се, оригиналното. Те
никога не идват, за да отбият номера и да купят каквото и да е.
- Цветница е, много жени носят такива нежни имена. Какво
ще посъветвате близките им за избора на букет?
- За този празник обикновено хората купуват цветя с
много любов. И много се радвам, когато вземат растенията с името
на жената или пък направят комбинация с тяхно участие. А
флористът може да предложи интересна комбинация за всяко име.
Няма ограничения и аранжировките стават прекрасни. Трябва да
кажа, че много актуални в момента са комбинациите от розово и
синьо, синьо и червено, розово и червено, ама в най-ярките им
форми. Въпросът е как ще комбинираш, кое цвете с коя форма къде
ще поставиш. Но в крайна сметка клиентите нека да знаят, че
най-важното е, че с цветята, които ще подарят, изразяват мисъл,
отношение, душевност, самите себе си. /МЕ/
/АМ/
news.modal.header
news.modal.text