site.btaНа 12 март Красимира Стоянова ще пее в "Реквием" на Верди с Виолета Радомирска, Максим Кузман - Караваев и Камен Чанев

BOBSTH 15:55:31 06-03-2018
AM1554BO.008
Софийска опера - "Реквием"

На 12 март Красимира Стоянова ще пее в "Реквием"
на Верди с Виолета Радомирска,
Максим Кузман - Караваев и Камен Чанев


На 12 март Красимира Стоянова - сопран, ще пее в "Реквием" на Верди с Виолета Радомирска - мецосопран, Максим Кузман - Караваев - бас, и Камен Чанев - тенор. Диригент е Джордано Беллинкампие датски диригент, с италиански произход. В националната опера и балет -"Реквием" на 12 март от 19:00 ч.


Музика, която навлиза в сърцето и разтърсва душата

Големият английски писател Бърнард Шоу казва за великата творба на Верди следното: "Това е музика, която навлиза в сърцето и разтърсва душата. Нищо чудно да надживее оперите му".

История на създаването

Замисълът на "Реквиема" се отнася към края на 1868 година; смъртта на Росини инспирира Верди да почете паметта на "най-уважавания италиански композитор". Идеята е най-добрите композитори на онова време да се обединят и да напишат траурна меса по повод годишнината от смъртта на Росини. По жребий на Верди се пада заключителната част, по принцип най-привлекателна за композиторите - Liberame. Този "Реквием" бил написан през ноември 1869 година, но така и не бива изпълнен.

По-късно Верди решава да напише свой собствен "Реквием" в чест на Росини; работата обаче тече мудно; като тласък за по-скорошното й завършване (по това време Верди вече е композирал няколко части) послужва смъртта на знаменития писател Алесандро Мандзони (22 май 1873), пред когото Верди се прекланя още от младежките си години, считайки го за "образец на добродетелта и патриотизма".

Верди завършва своя "Реквием" на 10 април 1874 година. Първото му изпълнение е в годината на смъртта на Мандзони - на 22 май същата година, в миланската катедрала "Сан Марко"; зад диригентския пулт застава сам авторът. След няколко дни "Реквиемът" с огромен успех бива изпълнен в Миланската "Скала", също толкова успешно през 1875 година преминават под диригентството на автора и премиерите в Париж, Лондон и Виена, а след това и в Мюнхен, в Петербург.

По признанието на самия композитор, първоначално той взема за образец Реквиема в до минор на Луиджи Керубини, съчинение за хор, без солисти, в което на оркестъра като цяло е отредена доста скромна роля - но в процеса на работа Верди твърде се отклонява от този образец: в неговия "Реквием", в допълнение на големия четиригласен хор и пълния симфоничен оркестър, присъстват и четири солиста: сопрано, мецосопрано, тенор и бас. По стил, с многобройните ариози и ансамбли - дуети, терцети и квартети - с истински италианската оперна кантилена, "Реквиемът" на Верди повече напомня неговите късни опери, най-вече "Аида", отколкото творбата на Керубини и други негови предшественици. Ролята на оркестъра в този Реквием излиза далеч извън рамките на обикновения акомпанимент.

Може би поради факта, че смъртта на Мандзони е била за Верди огромна лична загуба, той създава произведение дълбоко драматично, с присъщата на романтизма острота на преживяванията, отчетливо отличаващо се даже от неговите собствени, написани по-късно "Четири духовни песни", издържани в строг, напълно "църковен" стил. В "Реквиема" този стил напомня само AgnusDei.

Своя "Реквием" Верди написва върху каноничен латински текст, ето защо в Секвенцията пред нейната последна част - Lacrimosa, у Верди се повтаря първата част - Diesirae, страховита картина на деня на Страшния съд, Йом Кипур, и още веднъж Diesirae звучи в заключителната част - Liberame; по този начин темата за Страшния съд е вплетена в целия "Реквием", което не е условие на канона; както предполагат някои музиковеди, за Верди това не е Денят на изкуплението сам по себе си, а безжалостната инвазия на смъртта, отстъпваща само в лиричните, умиротворени части на "Реквиема", в които композиторът влага цялото си мелодично дарование.

"Оперността" на този Реквием още при първите му изпълнения предизвиквала спорове, несекващи и до днес: по какъв начин включването на елементи от операта се е отразило на литургичния стил на творбата - навредило ли й е или я е направило по-съвършена.

В Европа "Реквиемът" на Верди веднага печели аудитория; по думи на очевидци, неизменно бивал бурно аплодиран, някои части се изпълнявали повторно. Наред с това извън пределите на Италия отношението към "Реквиема" в някои страни било, а отчасти си остава, двойнствено и днес: той се счита за произведение, принадлежащо по-скоро към оперния жанр, отколкото литургично, и се изпълнява като емблематична, изключителна музикална драма; до такава степен, че "Реквиемът", както опера, бива делен на "първо" и "второ" действие. По отзиви на критици, досега само най-добрите италиански диригенти - на първо място Артуро Тосканини (нему принадлежи и първият запис на творбата - на 27 май 1938 г. в година в Лондон с оркестъра на ВВС) и Карло Мария Джулини - се удава да извадят на повърхността религиозното чувство в произведението на Верди, да го накарат да прозвучи именно като заупокойна меса.

Така или иначе, заедно с "Реквиема" на Моцарт, "Реквиемът" на Верди се явява едно от най-изпълняваните произведения в този жанр.
/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:37 на 08.10.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация