site.btaТурска фирма е предложила подкуп за жп линията, която трябва да свърже България и Северна Македония, според вицепремиера на югозападната ни съседка

Турска фирма е предложила подкуп за жп линията, която трябва да свърже България и Северна Македония, според вицепремиера на югозападната ни съседка
Турска фирма е предложила подкуп за жп линията, която трябва да свърже България и Северна Македония, според вицепремиера на югозападната ни съседка
Илюстративно изображение. Снимка: Sean Kilpatrick/The Canadian Press via AP

В търга за изграждането на железопътната линия по Коридор 8, която трябва да свърже България и Северна Македония, са участвали седем турски фирми, което означава, че опитът за подкуп е направен от една от тях, заяви министърът на транспорта и вицепремиер на Северна Македония Александър Николоски, цитиран от изданието МКД. След изявленията на премиера Християн Мицкоски от вторник, в които той заяви, че е направен опит за да бъде подкупен във връзка с Коридор 8, процедурата за избор на изпълнител на работите беше спряна.

След обвиненията в подкупи и усложнения на проекта Министерството на транспорта и железниците изтегли своите екипи за оценка на железопътния проект до България. Правителството не се отказва от този проект, но плановете за него ще бъдат преразгледани и ще се търси решение съвместно с ЕС и България, посочва изданието.

Проектът се оценява на 560 милиона евро. Вицепремиерът Николоски разкри, че нито една компания от страни членки на ЕС не е подала заявка за търга.

„Кандидатстваха седем фирми, но нито една не беше от реномирани страни членки на ЕС. Някои се опитаха да подкупят мен и други служители. Поради тези проблеми и компрометирания проект решихме да оттеглим екипите за оценка. Това действие подчертава нашия ангажимент към почтеността (при изпълнението) на проекта“, каза Николоски. 

Железопътният проект е изправен пред значителни предизвикателства, включително изграждането на 22 тунела и 56 моста на отсечка с дължина 23 километра. Прогнозната цена е около 20 милиона евро на километър. В момента остават да бъдат изградени 23 километра жп линия от Крива паланка до българската граница.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътната част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г. край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски. 

На 22 декември 2023 г. беше обявена обществена поръчка за изпълнител на третия участък от железопътната линия от Коридор 8 на територията на Северна Македония – от Крива паланка до границата с България. По думите на тогавашния директор на железопътната инфраструктура на Северна Македония Зоран Трифуновски строителството на този участък от ж.п. линията трябваше да започне през 2025 г. 

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце – Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

/ВН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:20 на 30.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация