site.btaПремиерът на Северна Македония Мицкоски: Имаше опит да ме подкупят за Коридор 8, диалогът с българската страна ще е в Брюксел

Премиерът на Северна Македония Мицкоски: Имаше опит да ме подкупят за Коридор 8, диалогът с българската страна ще е в Брюксел
Премиерът на Северна Македония Мицкоски: Имаше опит да ме подкупят за Коридор 8, диалогът с българската страна ще е в Брюксел
Християн Мицкоски, премиер на Република Северна Македония. Снимка: Boris Grdanoski, AP

Премиерът на Република Северна Македония Християн Мицкоски заяви днес на среща с европейски представители, че е имало опит да бъде подкупен във връзка с изграждането на Коридор 8, предаде агенция МИА. Мицкоски не уточни кой стои зад предложението за подкуп, само каза, че „се знае как става, по комуникационни канали“.

Той е информирал за това партньорите от ЕС и те, по думите му, са приели с разбиране думите му. Диалогът с българската страна, каза Мицкоски, ще се проведе в Брюксел на високо равнище, като процесът ще бъде наблюдаван от Европейската комисия.

Според Мицкоски за опита за подкуп са уведомени всички компетентни институции.

„Аз лично заявявам пред цялата македонска общественост, че за изграждането на железницата по Коридор 8, участък 3, имаше опит да ми бъде предложен подкуп, за да подпиша аз като министър-председател приемането на тръжната документация, изтичаща на 17 септември. Затова казах, че докато съм премиер, няма да приема този търг. Времената на този тип комуникация с премиера отминаха, може би с някои други е било така, но не и с мен“, каза Мицкоски на срещата, цитиран от МИА.

Отговаряйки на журналистически въпроси премиерът подчерта, че са приоритетни всички коридори, които минават през страната, в това число Коридор 8 и Коридор 10, и че ще се работи еднакво всеотдайно, защото и двата са много важни за страната.

„В никакъв случай не мога като председател на правителството да подпиша проект, да похарча половин милиард от парите на моите съграждани, за проект за половин тунел, който завършва в задънена улица. Докато аз съм премиер това няма да стане. И второ, тъй като бях жертва на опит за подкуп във връзка с този проект, казах, че такъв, какъвто е понастоящем проектът, аз никога няма да го подкрепя, защото не става въпрос само за парите на македонските данъкоплатци, а и за тези на европейските“, каза още Мицкоски.

Премиерът на югозападната ни съседка подчерта, че очаква и от българска страна същия ангажимент и загриженост, каквито проявява Република Северна Македония, тоест да бъде завършена другата половина на тунела.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътната част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски. 

На 22 декември 2023 г. беше обявена обществена поръчка за изпълнител на третия участък от железопътната линия от Коридор 8 на територията на Северна Македония – от Крива паланка до границата с България. По думите на тогавашния директор на железопътната инфраструктура на Северна Македония Зоран Трифуновски строителството на този участък от ж.п. линията трябва да започне през 2025 г. 

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

/ПК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:16 на 27.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация