site.btaАджерпрес: Копие на двуетажен автобус, произвеждан в румънския град Арад преди век, ще бъде направено за туристически цели
Копие на двуетажен автобус, който е бил произвеждан в румънския град Арад в началото на 20-и век, ще бъде направено с помощта на местната автоиндустрия в окръга, за да може превозното средство да бъде пуснато в движение по туристически маршрут в града в рамките на проект на Културния център „mARTA“, предаде специално за БТА агенция Аджерпрес.
Мениджърът на Културния център „mARTA“ в Арад Овидиу Балинт заяви днес за Аджерпрес, че моделът на автобуса е произведен в първата фабрика за автомобили и двигатели на територията на Румъния – „Уестингхаус-МАРТА“ (Westinghouse – MARTA).
MARTA е акроним за фабриката Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, създадена в Кралство Унгария като клон на американската фирма „Уестингхаус“ (Westinghouse) с посредничеството на френския филиал от Хавър.
Овидиу Бабинт заяви, че е провел неотдавна разговори с бизнесмени от автоиндустрията и представители на местната общност за възстановяване на двуетажния автобус, произвеждан в града преди век.
"Успяхме да дадем възможност на автомобилната бизнес общност в окръга да осъществи този проект през следващите две години. В момента работим по подписване на партньорство, по силата на което няколко фабрики за автомобилни компоненти ще допринесат за разработването на копие на автобуса. Превозното средство ще прилича на това, произвеждано в Арад в началото на миналия век, но ще бъде с електрическо задвижване. Това ще бъде автобус, който ще се използва изключително за културен туризъм", каза Балинт.
Той заяви, че Университетът "Аурел Влайку" в Арад е поел ангажимент да участва в проекта със своите факултети по инженерство и дизайн, а общината и други местни организации също подкрепят проекта.
В този контекст заместник-кметът Илие Кеша заяви за Аджерпрес, че този проект е един от неговите приоритети.
"Заедно с мениджъра на културния център "mARTA" участвах в среща с представители на автомобилни компании от Арад, на университета "Аурел Влайку" и бизнесмени. Искаме да възстановим този автобус, който ще бъде хомологиран и пуснат в движение по улиците на града в рамките на обиколка с екскурзовод, която ще популяризира историята и културата на Арад", заяви Илие Кеша.
Сградата, в която е функционирала фабриката MARTA, е исторически паметник и в края на 2021 г. стана собственост на община Арад след дарение от компанията "Астра рейл" (Astra Rail). За да бъде рехабилитирана и използвана като културен център, през 2022 г. е създаден Културен център "mARTA", който получава сградата, за да я управлява, в края на 2023 г.
Мениджърът Овидиу Балинт заяви, че има няколко проекта на обща стойност 11 млн. евро, чрез които сградата ще бъде рехабилитирана и подобрена. Очаква се част от средствата да дойдат от безвъзмездните европейски фондове.
Сградата в стил "Ар нуво", построена между 1900 и 1910 г., в момента е в напреднал стадий на разруха, както отвътре, така и отвън, тъй като не е използвана през последните две десетилетия.
Сдружението за защита на градското наследство Pro Urbe Arad пише на своя уебсайт, че фабриката MARTA е изнасяла автомобили за няколко европейски страни, включително Англия. През 1913 г. във фабриката работели 280 души и се произвеждали леки коли, автобуси, камиони и двигатели за железопътна тяга. От 1915 г., по време на Първата световна война, в Арад се произвеждали само самолетни двигатели, а след разпадането на Австро-Унгарската империя и обединението на Трансилвания с Кралство Румъния е основана „Астра“ (Astra) - първата румънска фабрика за вагони и двигатели. Това е постигнато чрез сливане на фабриката за вагони Weitzer с фабриката MARTA. През 1926 г. производството на автомобили в Арад е прекратено и машините са преместени в Брашов, където е основано Румънското предприятие за въздухоплаване (IAR).
(Новина, избрана от румънската агенция АДЖЕРПРЕС за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)
/ВН/
news.modal.header
news.modal.text