Обзор

site.btaФинансова подкрепа за гражданите или предсрочни избори в Сърбия подготвя Вучич

Финансова подкрепа за гражданите или предсрочни избори в Сърбия подготвя Вучич
Финансова подкрепа за гражданите или предсрочни избори в Сърбия подготвя Вучич
Снимка: БТА

От утре гражданите в Сърбия ще могат да намерят по рафтовете в магазините подбрани продукти с намалени цени като част мерките, обявени от сръбския президент Александър Вучич и имащи за цел да смекчат удара по джоба на сръбския потребител. Икономистите обаче възприемат скептично това поевтиняване, а според анализатори в Белград мерките са начало на предизборна кампания на фона на натиска от опозицията.

В специално обръщение в петък Вучич обяви, наред с други мерки, кампанията "По-добра цена". От кошница с подбрани продукти на определена сръбска търговска верига той изваждаше отделни стоки и съобщаваше с колко точно ще поевтинеят.

Изданието "Вечерне новости" информира, че сръбското министерство на търговията се е договорило с представители на най-големите търговски вериги и производители да се откажат от част от печалбата при продукти от 20 категории и като част от кампанията всеки търговец има възможност, в съответствие с правилата на конкуренцията, да избере кои продукти в съответната категория да бъдат намалени и с колко.

С общи усилия успяхме да направим така, че цените на 20 изключително важни продукта, които се използват от почти всички домакинства в нашата страна, да бъдат значително намалени, каза министърът на търговията Томислав Момирович, цитиран от "Вечерне новости".

Продуктите от кошницата, представени от Вучич, предизвикаха остри критики, тъй като част от сръбската общественост е на мнение, че представените продукти са от определена марка, която не е най-често купувана, а някои от стоките са с много ниско качество, като колбаса паризер.

Какво казват икономистите

Според икономиста Милан Р. Ковачевич такъв тип мерки не са достатъчни да намалят удара върху бюджета на потребителя в условията на икономическа криза. Той смята, че продуктите не са подбрани правилно и става дума за класическа политическа пропаганда.

Намаляването на цените на определени продукти няма да навреди, но не може съществено да подобри ситуацията. Продуктите не са добре подбрани. Трябваше да се сключат споразумения с повече различни компании, тогава този ход щеше да е по-полезен и смислен, защото щеше да създаде база за други производители, които не са се включили, да го направят, за да останат конкурентоспособни. По този начин със сигурност би могло да се допринесе за намаляване на инфлацията, коментира той пред в.“Данас“.

Председателят на Асоциацията на потребителите "Ефектива" Деян Гаврилович също смята, че подборът на продуктите в потребителската кошница на Вучич буди въпроси, тъй като става дума за сравнително непопулярни марки. По думите му представените продукти не могат да се намерят в големите търговски вериги в Сърбия.

Не съм сигурен до каква степен тази акция ще допринесе за намаляване на цените. Те вече започнаха да спадат, но не заради мерките на държавата, а защото през последното тримесечие покупателната способност на гражданите спадна, т.е. потреблението намаля. Търговците го усещат и в резултат намаляват цените, каза той.

Инфлацията в Сърбия през август бе 11,5 на сто спрямо 12,5 през юли.

Икономистът Саша Джогович отбелязва, че всяко поевтиняване може да доведе до понижаване на ценовия натиск, но понижения в такава степен не могат да преборят инфлацията.

На хората ще им повлияе положително когато президентът изкарва от кошницата продукти и казва как ще бъдат по-евтини. Но въпросът е за кои марки става дума, дали всички ще свалят цените и на какво, какво ще се случи с другите изделия, отбелязва Джогович за "Данас". Той изтъква, че Вучич е обявил и еднократна помощ от 20 000 динара за пенсионерите, което обаче би увеличило инфлацията.

Еднократно тази помощ има своята цел, ще помогне на хората. Системно обаче трябва да се работи за понижаване на инфлацията, допълни той.

Предсрочни избори на хоризонта?

Повишаване на минималната заплата, намаляване на цени, еднократна помощ за пенсионерите от 20 000 динара /140 евро/ и 10 000 динара еднократна помощ на дете до 16 години – всички тези мерки на фона на натиска от опозицията очертават на хоризонта предсрочни избори, смятат анализатори.

"Ние сме в кампания, това е сигурно. Следобедното обръщение към пенсионерите с обещание за нова еднократна помощ на практика е продължение на купуването на гласове“, коментира пред регионалната телевизия Ен1 програмният директор на неправителствената организация Църта Раша Неделков.

Обединените синдикати на Сърбия "Слога" определиха представената потребителска кошница с евтини стоки, като срам. Според профсъюза потребителската кошница е опит за успокояване и стабилизиране на избирателното тяло на Вучич, на най-бедното население, което той от години изнудва, съобщи агенция Бета. От синдиката са на мнение, че този ход на Вучич е популистки и е опит да се отвлече вниманието от истинските проблеми, с които се сблъскват гражданите на Сърбия.

Ако е имало някакви съмнения, че в Сърбия е започнала поредната предизборна кампания, след последното обръщение на президента Александър Вучич, те напълно бяха елиминирани, каза преподавателката от Икономическия факултет в Белград Даница Попович, цитирана от сръбските медии. По думите й проблемът е в това, че всички обещания на управляващите ще бъдат платени от джоба на гражданите.

Проевропейската опозиция в Сърбия внесе в президентството вчера искане за организиране на предсрочни парламентарни и местни избори в Белград. Вучич обеща да даде отговор до края на месеца.

За утре обаче, в отговор на критиките за подбора и ниското качество на продуктите, чиито цени ще бъдат намалени, сръбският президент обеща, че ще снима с телефона си как той, министърът на финансите Синиша Мали и министърът на търговията Томислав Момирович ядат хляб със салам паризер и майонеза.

/РА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:19 на 23.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация