site.btaМинистърът на образованието и науката Галин Цоков изрази интерес към демократичните училища на среща с израелския специалист Яков Хехт

Министърът на образованието и науката Галин Цоков изрази интерес към демократичните училища на среща с израелския специалист Яков Хехт
Министърът на образованието и науката Галин Цоков изрази интерес към демократичните училища на среща с израелския специалист Яков Хехт
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков с израелския специалист Яков Хехт. Снимка: Министерство на образованието и науката

Принципите и практиките на демократичното образование бяха основна тема на срещата между министъра на образованието и науката Галин Цоков и Яков Хехт - учител, педагог, световно признат пионер в областта на демократичното образование, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН). 

Хехт създава първото държавно демократично училище в Израел преди повече от 30 години и така показва на практика как образователните иновации могат да се реализират в рамките на съществуващата нормативна рамка. В момента той подкрепя усилията на израелската образователна система по адаптиране към бързото навлизане на изкуствения интелект.

Министър Цоков представи текущите реформи в българската образователна система и изрази интерес към по-задълбочено изследване на принципите и практиките от демократичните училища в световен план като източник на идеи за решаване на предизвикателствата на 21-и век. 

"Всички ние сме изправени пред предизвикателствата на образование 5.0. Често се пропуска обаче, че една от целите и очакванията към него е да направи образованието по-социално - насочено повече към личността и нейното развитие", посочи министър Цоков. Според него затова е и интересно да се проучи опита на демократичното образование и как се адаптира то към все повече навлизащите технологии.

Според Хехт принципите и практиките на демократичното образование могат да подпомогнат българската образователна система в нейното адаптиране към бързо променящите се условия на съвременния свят. Той представи опита на Израел и Нидерландия в изграждането на нов тип училища "без стени" и с акцент върху взаимодействието между учениците, както и възможностите за самонасочващо учене.

Израелският специалист подчерта необходимостта от преосмисляне на ролята на учителите в условията на внедряване на изкуствен интелект. Според него учителят на бъдещето ще бъде повече ментор, който да насърчава и развива уменията за диалог, работа в екип и експериментаторство сред учениците. В тази връзка и програмите за подготовка на учители следва да преосмислят своето съдържание и методи на работа. В момента в Израел се работи по пилотна университетска програма, при която акцентът е създаване на смесени групи студенти, които включват настоящи и бъдещи учители, както и професионалисти в сферата на организационното учене и развитие, и технологиите, съобщават от МОН.

Демократичните училища са самоуправляващи се общности, в които учители и ученици са равнопоставени и учениците сами определят целите на обучението си и как да се подготвят за бъдещо професионално развитие.

/АКМ

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:28 на 26.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация