site.btaБелга: От петък в Белгия влизат в сила по-строги правила за разходите за предизборни кампании
От петък, 9 февруари, в Белгия влизат в сила по-строги правила за разходите на политическите партии за предизборни кампании, предаде белгийската новинарска агенция Белга. На 9 юни, неделя, белгийците участват на избори за федерален парламент, както и за регионалните парламенти на Фландрия, Валония и региона Брюксел, а също и в изборите за Европейския парламент. Белгийският закон изисква четиримесечен "период на предпазливост" за предизборните кампании.
В този период партиите са задължени по закон да изразходват максимум един милион евро за изборите на 9 юни. Тогава са забранени раздаването на агитационни материали, както и твърде големите плакати.
Налагат се ограничения на изразходваните средства за кандидатите според позицията им в избирателните списъци. Първото място в тях и един допълнителен кандидат имат право на увеличен лимит на разходите - твърда сума плюс такава, променяща се според броя на гласоподавателите в избирателния район. Другите кандидати получават по-малка сума.
Допълнително в четиримесечния период преди изборите се забраняват някои форми на агитация. Например агитационни материали не могат да се продават или раздават като подаръци. Крайнодясна партия „Фламандски интерес“, която има най-големи разходи в страната по отношение на агитацията в социалните мрежи, вече обяви миналата седмица че онлайн магазинът ѝ ще бъде затворен в периода между 9 февруари и 10 юни – деня след изборите.
Допълнително, по време на „периода на предпазливост“, партиите и кандидатите не могат да използват рекламни или обществени билбордове или плакати с площ над 4 квадратни метра, да провеждат рекламни телефонни кампании или да разпространяват реклами по радиото, телевизията и в кината.
Комисията по одит на предизборните разходи във Федералния парламент на Белгия посочи в края на декември 2023 г., че забраната на платеното съдържание в интернет е премахната от закона след 6 януари 2014 година. Това означава, че политическата реклама в социалните мрежи е разрешена, въпреки „периода на предпазливост“.
(Тази новина се разпространява от БТА по договор с белгийската новинарска агенция Белга)
/ГГ/
news.modal.header
news.modal.text