site.btaТворби от фонда на Софийската градска художествена галерия са включени в изложбата „Отдалечен поглед” в Словения
Осем творби от фонда на Софийската градска художествена галерия (СГХГ) са включени в международна изложба под наслов „Отдалечен поглед: новата предметност и реализми в Централна Европа (1925-1933 г.)", която бе открита в края на ноември в Музея и галерията за модерно и съвременно изкуство „Божидар Якац” в град Костанйевица на Кърка (в Югоизточна Словения), съобщават в своя сайт от Българското посолство в Любляна.
Мащабната експозиция се фокусира върху периода между втората половина на 20-те и началото на 30-те години на изминалия век и представя 85 произведения от девет страни в Централна и Източна Европа – Германия, Австрия, Чехия, Унгария, Словения, Хърватия, България, Сърбия, както и Италия. Нашата страна е представена с работи на четирима художници – Кирил Цонев (1896-1961 г.), Пенчо Георгиев (1900-1940 г.), Екатерина Савова-Ненова (1901-1980 г.) и Карл Йорданов (1905-1976 г.). Артефактите са предоставени от СГХГ – една от 28-те институции от посочените държави, партниращи си със словенския музей домакин, посочват от дипломатическата ни мисия.
От Посолството добавят, че в залите на музея са изложени две картини на Кирил Цонев – „Жена в зелен костюм” (1929 г.) и „Слушателки на маримба” (1935 г.), маслени бои на платно. Екатерина Савова-Ненова е представена с „Портрет на Живка Тодорова” (създаден през 30-те години), а Карл Йорданов – с „Портрет на Васка Емануилова” (1935 г.), масло върху картон. С най-голям брой творби – четири, на изложбата присъства Пенчо Георгиев – това са гравюрите върху различни материали, озаглавени „Работници на строеж”, „Акордеонист”, „Безработни” и „Бистро” (всички създадени в началото на 30-те години).
С гостуващите произведения „Отдалечен поглед” интерпретира периода, в който експресионизмът отстъпва мястото си на нови течения в модерното изкуство. Като отзвук след Първата световна война и в резултат от обрата в политическата и икономическата област, в изкуството в разглежданите държави се налага стилът „Нов реализъм”, чийто обективен, примиренчески и ироничен израз е в унисон с духа на тогавашното време. В каталога към експозицията се посочва още, че „новата предметност е представлявала доста ангажирано художествено течение, предсказало в много аспекти задаващата се радикализация на обществата – тоталитаризмите през 30-те години и последвалата ги нова война”, посочват още от Българското посолство.
През призмата на изкуството „като огледало на духа на пространството и времето” подготвяната в продължение на повече от две години изложба дава възможност за анализиране на обществените процеси в по-широкия регион на Централна Европа. Кураторите д-р Горан Милованович (директор на музея) и Миха Цолнар са се съсредоточили върху „периферните манифестации на новите реализми в някои по-малки, но не по-маловажни културни градски центрове като Кемниц, Грац, Будапеща, Бърно, София, Рйека, Любляна и др.”, пише още в съобщението.
Каталогът от 260 страници съдържа биографични данни за селектираните художници, скулптури, илюстратори и фотографи, в т.ч. четиримата български, текстове на интердисциплинарна група от изкуствоведи и хронологичен преглед на събитията от 1925 до 1933 г., в който България е визирана на три места.
Експозицията с принос от сбирката на СГХГ ще продължи до 23 март 2025 г. Предвижда се на нея да бъде посветен и симпозиум в гр. Нова Горица и италианския град Гориция, които догодина ще носят съвместно званието „Европейска столица на културата”.
Днес, 3 декември, от 10:00 до 18:00 часа местно време музеят и галерията могат да бъдат посетени безплатно по повод годишнината от рождението на словенския поет Франце Прешерн, допълват от дипломатическото ни представителство.
Културната институция в Констанйевица носи името на твореца Божидар Якац (1899-1989 г.) – един от сподвижниците на поетесата Елисавета Багряна през т.нар. словенски период на живота и творчеството ѝ. Освен новата изложба, посетителите могат да разгледат и скулптурата „Семе – паметник на надеждата в природата” на Робърт Цанев от НХА, дарена на музея след участието му в 28-то издание на биеналето „Форма Вива”.
/ЙК/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text