site.btaЗалавяният в пристанището на Антверпен кокаин намалява заради сътрудничеството с Латинска Америка, но и трафикантите се приспособяват
Белгийските власти отчетоха чувствителен спад на трафика на кокаин миналата година през пристанището на Антверпен - второто по големина в Европа след това в Ротердам, в съседна Нидерландия. Положителното развитие, което се наблюдава за първи път от повече от едно десетилетие, до голяма степен се дължи на засилването на полицейското сътрудничество с Латинска Америка и на затягането на контрола в държавите от този регион, които са основният източник на този вид наркотик. При това властите предупреждават, че по-малките числа не означават непременно напредък.
Белгийските митници съобщиха в четвъртък, че през миналата година в пристанището на Антверпен са били заловени 44 тона кокаин - близо три пъти по-малко отколкото през предходната, когато количеството е доближило 122 тона. Статистиката сочи, че данните се доближават до стойностите от 2017-2018 година.
Положителното развитие, от една страна, се обяснява със засилването на сътрудничеството с държавите, от които е изпращан кокаинът. По данни на белгийските митници за миналата година са били заловени 229 тона от този вид наркотик в Боливия, Перу, Еквадор, Доминиканската република, Сиера Леоне и Панама, като 77 тона са били предназначени за доставка именно в Антверпен.
За да се борят с наркотрафика в условията на променяща се среда, белгийските митници са засилили международните партньорства със страни като Еквадор, Бразилия, Панама и Перу, каза техният главен администратор Кристиан Вандерверен, цитиран от националната новинарска агенция Белга. Той отчете "много прилики" между ситуацията в тези страни и отбеляза, че белгийската митническа служба има представители в някои от тях.
Въпреки спада в конфискациите на кокаин в Антверпен, латиноамериканските маршрути за доставка остават стабилни, предупреди Вандерверен. Миналата година в страните на произход и транзит в Южна Америка са били заловени 91 тона кокаин, предназначени за Белгия - увеличение от 80-те тона през 2023 г.
"Това е огромен ръст, каза Вандерверен, подчертавайки запазването на водещата роля на пристанище Антверпен за трафика на наркотици от този регион.
Нещо повече, изследването на отпадните води в Белгия не показва намаляване на употребата на кокаин. Обяснението за това е, че престъпниците са намерили начин за избягване на митническите проверки и за разпределение на доставките в по-малки пратки. Неотдавна белгийските власти поясниха, че са в състояние да проверяват едва два процента от пристигащите годишно в пристанището над 12 милиона контейнера.
"Количествата, които конфискуваме в нашата страна, намаляват, но броят на заловените пратки се увеличава", обобщи главният администратор на белгийските митници Кристиан Вандерварен, цитиран от националната новинарска агенция Белга.
"(Престъпниците] ни тестват. Те разпределят рисковете си, като намаляват количествата (в отделните пратки)", коментира Вандерварен.
Освен това наркотрафикантите се приспособяват, като използват химикали, за да прикрият кокаина в други материали, което усложнява усилията за откриването му, отбеляза ръководителят на белгийските митници. При това той направи уговорката, че обемът на трафика през по-малките морски пристанища и по въздушен път остава неясен.
Белгийският вицепремиер Венсан ван Петхем призова в тази връзка за продължаване на федералните инвестиции в борбата срещу наркотиците, включително в модерни средства като мобилни скенери.
Митническите служители предупреждават още за увеличаване на синтетичните наркотици като екстази и амфетамини, от които миналата година в пристанището на Антверпен са били заловени 2,1 тона. От друга страна, количеството конфискуван хероин е намаляло до 233 килограма, което отчасти се дължи на по-строгите политики, прилагани от управляващите в Афганистан талибани.
Показателно за големия мащаб на трафика на кокаин и за ролята на Южна Америка е, че увеличаването на производството на този вид наркотик в страните от региона е довело до спад на цената на едро в Белгия - от над 27 хиляди евро за килограм през 2019 г. до около 17 хиляди евро през последните месеци.
Най-големите производители на кока по данни на ООН от 2022 г. са три южноамерикански държави - Колумбия, Перу и Боливия.
Трафикът на произвеждания от тази суровина наркотик на практика влоши драматично ситуацията в областта на сигурността в сравнително спокойния само преди няколко години Еквадор. Тази страна на екватора, по думите на шефа на белгийските митници, цитиран от Франс прес, е докарана до "състояние на война" - всъщност израз, използван за първи път от еквадорския президент Даниел Нобоа.
Вандерверен обясни частично намаляването на трафика през пристанището на Антверпен именно с кампанията, подета от Нобоа срещу наркотрафикантите. "С тази политика на палката, много престъпници бяха вкарани в затвора", каза той.
Впрочем белгийските митници са сключили миналата година споразумения за сътрудничество именно с Еквадор, както и със съседно Перу. Ситуацията се е подобрила и в Бразилия, но за сметка на това се е влошила в Доминиканската република и Панама.
"Антверпен остава най-използваното от криминалните мрежи пристанище в Европа, но има алтернативни маршрути", обобщи Боб ван ден Берге от Службата на ООН за контрол на наркотиците и превенция на престъпността. Той спомена конкретно ролята на имащата излаз на Черно море Грузия, която има "пряка морска връзка" с далечен Еквадор, на близо 13 хиляди километра и се е превърнала в друга входна врата към европейския пазар.
Всички налични данни навеждат на мисълта за затвърждаване на тенденцията организираните престъпни мрежи да се приспособяват бързо и да измислят нови, оригинални методи, за да извършват своята дейност. Това подчертава необходимостта властите и правоохранителните органи да се адаптират също толкова експедитивно към непрестанно променящата се ситуация и да си сътрудничат.
/ПТА/
news.modal.header
news.modal.text