ОБЗОР

site.btaПодозрения за саботаж в Балтийско море паднаха върху руския „сенчест флот“ навръх Коледа

Подозрения за саботаж в Балтийско море паднаха върху руския „сенчест флот“ навръх Коледа
Подозрения за саботаж в Балтийско море паднаха върху руския „сенчест флот“ навръх Коледа
Петролният танкер "Игъл Ес" край бреговете на финландския полуостров Поркаланиеми, 26 декември 2024 г. Снимка: Финландската брегова охрана чрез АП

Петролен танкер, свързан с руския "сенчест флот“, който превозва продукция, заобикаляйки международните санкции, бе заподозрян в саботаж навръх Коледа след прекъсването на подводен електрически кабел в Балтийско море, предадоха световните агенции.

Министър-председателят на Финландия Петери Орпо съобщи на 25 декември, че страната му разследва прекъсване на подводен електрически кабел, свързващ Финландия и Естония, съобщи Ройтерс. Непланираното прекъсване на междусистемната връзка "Естлинк 2" (Еstlink 2) се е случило на 25 декември в 10:26 ч. по Гринуич (12:26 ч. финландско време, също и българско), съобщи операторът "Фингрид" в изявление на уебсайта на "Нордпул“, цитирано от световната агенция.

Вследствие на прекъсването наличният капацитет на енергопреносната мрежа е спаднал почти тройно - от инсталирана мощност 1016 мегавата до 358 мегавата, се казва в информацията, на която се позовава Ройтерс. "Дори на Коледа властите са в готовност да разследват случилото се", написа премиерът Орпо в социалната платформа "Екс".

В нанасянето на повредата беше заподозрян свързаният с Русия петролен танкер "Игъл Ес“ (Еagle S), плаващ под флага на Островите Кук. Според основна версия на разследващите кабелът е бил прерязан от котвата на плавателния съд, съобщават Ройтерс и ДПА, като допълват, че съмненията са за извършена подривна дейност.

Според изявление на Европейския съюз плавателният съд е част от "сенчестия флот“ на Русия - танкери и други товарни кораби, които Москва използва, за да заобиколи международните санкции, като транспортира например петрол, посочва ДПА.

Екипажът на "Игъл Ес“, чиито разпити продължават, е заподозрян, че е причинил щетите посредством котвата на кораба, след като съвместното разследване на полицията и бреговата охрана на Финландия установи следи от задиране по морското дъно, посочва германската новинарска агенция във вчерашната си информация по случая.

Ако версията на разследването бъде потвърдена, това ще бъде първият известен случай на кораб от руския "сенчест флот“, използван за умишлено саботиране на стратегическа инфраструктура в Европа, пише в разследване журналистът от американския в. "Ню Йорк таймс“ Майкъл Шуърц.

Действията на Финландия и планът на наблюдение и защита на Балтийските държави

Финландската полиция обяви на 27 декември, че възнамерява да транспортира до брега си свързания с Русия петролен танкер "Игъл Ес" (Eagle S). Той беше съпроводен през водите на Финския залив до финландското пристанище "Килпилахти", за да се улесни разследването, уточни полицията, цитирана от ДПА.

Около плавателния съд беше създадена зона за сигурност в радиус от една морска миля, "за да се гарантира оперативната безопасност на властите". Тя включва и забрана за преминаване на летателни апарати.

Финландските власти съобщиха вчера, че ще направят инспекция на петролния танкер, заподозрян в саботаж на електрически кабел в Балтийско море, предаде ДПА. Инспекцията ще бъде извършена от финландската Агенция по транспорта и комуникациите (Трафиком), уточни агенцията.

Целта на проверката е да се установи дали са били нарушени международните правила на дейност във водите на Балтийско море. Ако има съмнение за това, корабът ще бъде задържан, докато не бъдат изяснени и елиминирани всички нередности, пояснява германската новинарска агенция. Огледът ще бъде извършен веднага щом полицейското разследване позволи, се казва в доклада.

Компанията, отговаряща за дейността на танкера, е наела финландски адвокат, който да подаде молба до съда за освобождаването на кораба, съобщи финландският в. "Хелзинкин Саномат“ (Helsingin Sanomat), цитиран от ДПА.

По-рано вчера министър-председателят на Литва Гинтаутас Палуцкас заяви, че Балтийските и Скандинавските държави планират да засилят наблюдението на движението на корабите в Балтийско море след повредата на подводния кабел "Естлинк 2“, информира ДПА. По думите на литовския премиер след правителствено заседание във Вилнюс страните работят по план за действие, за да гарантират защитата на държавната си енергийна инфраструктура.

Държавите от региона са си поставили за цел да следят къде маневрират корабите и какви рискове крие тяхното движение, подпомагани и от технологиите, добави Палуцкас. Литва е длъжна да предприеме самостоятелни допълнителни мерки за наблюдение след повредата на "Естлинк 2“, каза на свой ред министърът на енергетиката на Литва Жигимантас Вайчунас, цитиран от ДПА.

Правителството във Вилнюс вече реши в началото на декември, че от новата 2025 година силите за сигурност ще осигурят по-голяма защита на няколко обекта, важни за енергийните доставки на страната, посочва агенцията.

Литва и останалите Балтийски държави повишиха бдителността си и обявиха извънредна ситуация поради възможни актове на саботаж след проблеми с няколко комуникационни кабела в Балтийско море през последните седмици, припомня ДПА.

Литовският премиер Палуцкас добави, че офшорните вятърни паркове също изискват по-добра защита и че повредата на захранващите кабели може да коства "десетки до стотици милиони евро“ поради скачащите цени на киловатчас.

Държавите от Балтийско море са в повишена готовност след поредица от прекъсвания на захранващи кабели, телекомуникационни връзки и газопроводи, откакто Русия нахлу в Украйна през февруари 2022 г., обобщава Ройтерс.

Решаването на проблема с руския "сенчест флот“ става неотложно, посочи "Ню Йорк таймс“

"Добави ли в списъка си руският "сенчест флот“, създаден за избягване на санкциите, и саботаж?“, пита в заглавието на материала си от 28 декември в американския в. "Ню Йорк Таймс“ разследващият журналист Майкъл Шуърц. Русия е събрала флот от стотици кораби, за да транспортира тайно петрола си - с толкова много кораби в морето идеята да се използват някои от тях за предизвикване на хаос може да се окаже неустоима за Кремъл, пише авторът на разследването.

По думите му Западът отдавна е обезпокоен от така наречения "сенчест флот“ на Москва, съставен от остарели танкери, чиято задача е да превозват суров нефт по света. 

Откакто Русия нахлу в Украйна преди близо три години, притесненията се отнасяха предимно до използването на такива кораби, които не са регистрирани, за да се заобиколят западните санкции и да се осигурят приходи за захранване на военната машина на Кремъл, продължава Шуърц. Според него обаче руският "флот в сянка“ носи все по-голяма опасност за Запада и решаването на този проблем става неотложно.

Разследването показва, че корабът "Игъл Ес“  е с всички отличителни белези на плавателни съдове, принадлежащи към руския "сенчест флот“, пише Шуърц, като се позовава на изявления на властите във Финландия и Естония. По техни данни корабът е потеглил от руско пристанище, малко преди кабелът на "Естлинк 2“ да бъде прерязан.

Това ще бъде първият публично известен случай на целенасочен саботаж, извършен от кораб на руския "сенчест флот“ срещу ключова инфраструктура в Европа, отбелязва Майкъл Шуърц, посочвайки, че това би била и явна ескалация на напрежението между Русия и Запада от страна на Москва.

"Ние знаем за руския флот в сянка, действащ в нашия регион, и сме наясно, че Русия систематично води хибридна война срещу съседните си страни от НАТО и ЕС“, заявява в имейл до "Ню Йорк Таймс“ министърът на вътрешните работи на Естония Лаури Ланеметс. "Време е да се разделим с илюзиите и да се изправим лице в лице с проблема“, казва той.

В петък редица държави в региона обявиха разполагането на допълнителни военноморски и брегови ресурси за укрепване на сигурността. В отговор на исканията на лидерите на Финландия и Естония, които членуват в НАТО, генералният секретар на алианса Марк Рюте каза, че атлантическият военнополитически блок ще "засили“ военното си присъствие в Балтийско море.

"НАТО се солидаризира със съюзниците и осъжда всякакви атаки срещу стратегическа инфраструктура“, заяви Рюте в пост в социалната платформа "Екс“, цитиран от "Ню Йорк Таймс“.

Практиката на "сенчестия флот“ за заобикаляне на санкциите не е нова – тази схема отдавна се използва от Иран и Северна Корея, както и от наркокартелите, казва за изданието Елизабет Брав, старши сътрудник по трансатлантическата сигурност в Атлантическия съвет (базиран в САЩ мозъчен тръст).

Руското нововъведение обаче е мащабно, отбелязва шведската специалистка по сигурността в интервю за "Ню Йорк Таймс“. Русия започна да формира своя "сенчест флот“, броят на корабите, пресичащи океаните, нарасна със стотици и сега съставлява 17 процента от общия световен флот от петролни танкери.

"Когато беше малък дял от всички кораби, този флот можеше да се контролира. Но сега, когато наближава 20 процента, той е много по-малко управляем, а изгледите са да нараства. Това го прави тумор“, заключава Елизабет Брав за "Ню Йорк Таймс“.

/ПТА/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:17 на 03.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация