site.btaЗа една година войната в Украйна се пренесе на културната, медийната и дипломатическата сцена в Италия


Над 80 000 души са се подписали под онлайн петиция на италианска медия срещу видеоконферентно включване на украинския президент Володимир Зеленски във финалната вечер на фестивала на италианската песен в Сан Ремо на 11 февруари, съобщава италианската медия „Скай ти джи 24”. Петицията бе инициирана от италианската телевизия „Биоблу” (Byoblu) и от организацията „Комитет за национално освобождение” , основан от италианския журналист Уго Матеи. Според тях видеообръщение от страна на Зеленски на фестивала, ще бъде незачитане на член 11 на италианската конституция, в който се отхвърля войната като средство за решаване на спорове. Едно включване на Зеленски на фестивала би довело вероятно до призиви от негова страна за изпращане на още оръжия за Украйна, което би удължило войната, смятат организаторите на петицията.
Темата за видеообръщението на Зеленски на фестивала в Сан Ремо – любимо музикално събитие на поколения италианци – породи и доста полемика в италианските политически среди. „Зеленски на Сан Ремо? Не!”, заяви Джани Куперло, един от кандидатите за лидерския пост на опозиционната Демократическа партия. Той допълни, че ако телевизия РАИ, организираща фестивала, иска да излъчва обръщение на украинския лидер, то тя не трябва да го смества с песенния конкурс. Възражения дойдоха и от опозиционното „Движение 5 звезди”, което се обявява срещу изпращане на повече военни помощи за Украйна. А неотдавна министърът за инфраструктурата и председател на крайнодясната партия „Лига” Матео Салвини, известен с проруските си позиции, отсече: "Очаквам на италиански песенен фестивал да има песни, а не нещо друго. Ако Зеленски има време за губене да се свързва по видеовръзка с фестивала, това си е негов избор".
Полемиката заради включването на Зеленски във финалната вечер на фестивала в Сан Ремо се вписва в една по-широка позиция на някои италианци, че на украинския лидер бяха давани немалко възможности да се изказва пред италианска аудитория. През пролетта той говори пред италианския парламент по видеоконферентна връзка. А на 31 август той се свърза чрез видеоконферентна връзка със зрителите на кинофестивала във Венеция. Още при откриването на фестивала тогава Зеленски припомни, че войната в Украйна не трае само 120 минути (колкото е обикновено продължителността на някой филм), а че продължава месеци наред. Той също така изброи имената на всички деца, които към онзи момент бяха станали жертва на украинския конфликт.
През май миналата година Зеленски даде видеоконферентно интервю и за популярната италианска публицистична програма „Порта а порта”, излъчвана всяка седмица по телевизия „РАИ Уно”. Той използва повода да разкритикува пред известния италиански журналист и водещ Бруно Веспа италианците за това, че приемат руски туристи, докато Русия води война в Украйна. Тези думи не се понравиха на някои хора, тъй като в този момент точно заради конфликта имаше значителен отлив на руски туристи в Италия. А на любимия на руските олигарси италиански остров Сардиния оттеглянето на богатите руски туристи доведе и до безработица. Градинари, охранители и прислуга в имотите на руски богаташи там се оказаха без работа, съобщи изданието „Република”.
През октомври, броени дни след сформирането на правителството на Джорджа Мелони Зеленски даде голямо интервю за италианския в. „Кориере дела сера”. На въпрос на журналиста Лоренцо Кремонези дали е притеснен от това, че новото правителство включва представители на политически сили, които в миналото са се изказвали в подкрепа на Русия, Зеленски тогава каза: „ Нямам никакво негативно впечатление от новото италианско правителство” и сподели, че от първия си телефонен разговор с премиера Мелони, е станало ясно, че тя подкрепя „нашия общ съюз и Украйна срещу руската агресия”. Украинският президент допълни, че двамата с Мелони веднага са минали на малки имена и говори за отличната връзка, изградена между Италия и Украйна по време на правителството на Марио Драги, която само може да се надгражда при правителството на Джорджа Мелони. В интервюто Зеленски каза също, че не вижда как в бъдеще Италия би могла да стане Троянски кон на Русия на Запад, както предупреждават някои заради проруските изказвания на лидерите на две от партиите в управляващата коалиция – Силвио Берлускони и Матео Салвини.
На 17 януари Зеленски отново участва в емисията „Порта а порта” на телевизия „РАИ Уно”. Този път събеседването с Бруно Веспа се състоя в самия президентски дворец в Киев. Така де факто на украинския президент бе дадена възможност да говори в една водеща публицистична програма, в която някои италиански политици участват веднъж на няколко години. В това интервю той съобщи, че Джорджа Мелони ще посети Украйна съвсем скоро и я похвали, че защитава италианските интереси и едновременно подкрепя Украйна, което показва, че тя защитава общи ценности, споделяни от двете страни. Зеленски предупреди, че ако Путин не бъде спрян, ще се стигне до Трета световна война, защото когато „той нахлуе в Полша и Балтийските страни, никой няма да успее да направи нищо и всички ще влязат във война. Дори и Италия, Франция, САЩ, Великобритания, всички страни членки на НАТО ще бъдат принудени да влязат във война, за да покажат, че НАТО съществува наистина”. В интервюто Зеленски каза още, че не му се вярва руският лидер да използва ядрени оръжия, защото според него Путин търсел изход от тази война, която е била грешка, а ядрените оръжия не са изход, поради което той няма да прибегне до тях. А в отговор на въпрос как си представя Русия при евентуално „слизане (на Путин) от сцената”, Зеленски отвърна, че е трудно да си представи някой по-твърдолинеен от Путин в Кремъл, но добави:. „Струва ми се, че той вече използва всичко, което можеше, дори и по отношение на оръжията”. А после допълни, че „ако на мястото на Путин дойдат хора, които имат за цел не просто само да крадат, а напротив искат да живеят по някакъв начин и да се развиват, то те трябва да постигнат не само споразумение с Украйна, но и с целия свят”. А за европейските перспективи на Украйна, в същото интервю Зеленски изрази увереност, че еврочленството може да се случи в идните две години. „Ние споделяме общи ценности, но ние плащаме най-високата цена и всички го виждат. Освен това ще продължим да се развиваме, да показваме, че нашата армия е силна, което е също много важно за силата на ЕС. И освен това, въпреки войната, доколкото е възможно, ще продължим да напредваме с реформите в нашата държава”, подчерта украинският лидер в това интервю. А точно преди неговото излъчване журналистът Бруно Веспа съобщи именно за плана Зеленски да говори на финалната вечер на фестивала в Сан Ремо и така се разрази и настоящата полемика.
„Културна полемика” във връзка с войната в Украйна имаше и през есента, когато миланският оперен театър „Ла Скала” отказа да промени плановете си да започне новия оперен сезон с постановка на руската опера „Борис Годунов” на композитора Модест Мусоргски, базирана на творба на Пушкин. Искането в тази насока бе отправен от украинския консул в Милано Андрий Картиш. Според него една „руска премиера” в Италия може да бъде възприета като пропаганда в полза на руския президент. В отговор на това искане директорът на „Ла Скала” Доминик Мейер подчерта, че чрез избора на тази опера не се прави възхвала на никого, още по-малко на Путин и че е смешно да се твърди обратното. Мейер подчерта, че Андрий Картиш е допуснал грешка, като е критикувал приятели на Украйна и припомни, че „Ла Скала” е организирала голям концерт в подкрепа на пострадалите от войната в Украйна, на който са били събрани 400 000 евро. „Ла Скала” също така прие и учениците от балетна школа в Киев и осигури подслон и на техните родители. „Ние поставяме една опера, която е голям шедьовър в историята на изкуството и онези, които се съмняват в този проект, трябва може би като начало да прочетат либретото на тази опера”, препоръча още Мейер. Той припомни освен това, че идеята за премиера на сезона точно с „Борис Годунов” се е зародила преди три години, много преди войната в Украйна, предаде Франс прес. Същите аргументи изтъкна и диригентът на „Ла Скала” Рикардо Шайи. Италианският премиер Мелони пък каза: „Нямаме нищо против руския народ, руската история, руската култура. Имаме нещо против срещу онези, които избраха да нахлуят в една суверенна страна”, припомня Асошиейтед прес.
В крайна сметка премиерата на новия сезон на „Ла Скала” се състоя именно с постановката на „Борис Годунов”. А на събитието на 7 декември присъстваха президентът на Италия Серджо Матарела, Мелони, както и председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Тя също бе помолена да коментира казуса с руската опера. Фон дер Лайен похвали украинците като „фантастичен, смел и храбър народ”, но допълни, че руската култура не трябва да се смесва с Путин. „Не трябва да позволим на Путин да разруши всичко това”, заяви Фон дер Лайен, визирайки големите руски писатели и композитори, припомня Асошиейтед прес. По време на премиерата в „Ла Скала” пред оперния театър имаше протест на представители на украинската диаспора. Някои от участниците в него упрекнаха управата на театъра, че не е отменила постановката на „Борис Годунов”. Те също така припомниха, че „Ла Скала” е имала девет месеца, за да промени програмата си и че Полската национална опера във Варшава е анулирала представление на същата опера още през миналия април. А пък руски медии отразиха пространно решението на ръководството на „Ла Скала” да не откликне на искането на украинския консул в Милано. Те цитираха и заместник-министъра на културата на Италия Виторио Сгарби, който определи украинското искане като „глупаво”. Руските медии цитираха и Рикардо Шайи, според когото отмяната на операта на Мусоргски, базирана върху творба на Пушкин, би било равносилно на отхвърляне на произведенията на Данте или на Шекспир, допълва Асошиейтед прес.
Любопитно е, че въпросната породила полемика руска опера разказва за разрива между автократичен диктатор и неговия народ и на няколко пъти е била цензурирана в Руската империя и в СССР. Така че постановката по-скоро би трябвало да бъде възприета като негласна критика към управлението на Путин, вместо като негова възхвала. А през 2012 г. именно постановка на „Борис Годунов” в Мариинския театър в Санкт Петербург накара мнозина да направят паралел между властването на Борис Годунов (от 1598 до 1605 г.) и управлението на Путин, сблъскващ се по онова време с безпрецедентно протестно движение, посочва Франс прес.
Във връзка със спора относно „Ла Скала” и „Борис Годунов” не трябва да се забравя, че още миналия март оперният театър отстрани прочутия руски диригент Валерий Гергиев, който е приближен на Путин. Аргументът на „Ла Скала” тогава беше, че Гергиев освен велик творец е и политик, който е отказал да се дистанцира от руската инвазия в Украйна. Но пък „Ла Скала” не се раздели с руския бас Илдар Абдразаков, превъплътил се в образа на Борис Годунов, нито пък с руското сопрано Анна Нетребко, която ще има рецитал през март, защото, както управата на „Ла Скала” каза, „те са артисти, а не политически персони”.
Не същата съдба имаха други прорурски изпълнители в Италия. В края на декември театърът „Арчимболди” в Милано анулира две представления на „Распутин-балетна драма” с участието на балетиста Сергей Полунин въпреки продадените 3500 билета за тях. Полунин е украинец от Херсон, но не крие симпатиите си към Путин и дори има татуировка с лика на руския президент на гърдите си. Миланският театър каза, че анулира представленията заради климат на напрежение и заплахи и заради мобилизацията в социалните мрежи срещу участието на балетиста, припомня „РАИ Нюз”. Управата на театъра тогава припомни, че през април миналата година е организирала „гала спектакъл в подкрепа на мира” в Украйна, а през септември е дала възможност за изява на творческия колектив „Пуси райът”, известен с антикремълските си прояви и критиките си към Путин.
Пак през декември венецианската фондация „Музикамера” отмени концерт в театър „Ла Фениче” на родената в Украйна пианистка Валентина Лисица, която изразява пропутински позиции и която свири в окупирания от руските сили украински град Мариупол. Изпълнителката остро разкритикува решението за анулирането на концерта и подчерта, че „музиката и изкуството са над политиката”, докато от фондацията изтъкнаха, че са анулирали концерта заради породилата се полемика от политическо, а не от творчество естество.
Заради войната в Украйна Русия бе отстранена и от Венецианското биенале на изкуствата миналата година, където Украйна освен с основния си павилион бе представена и с инсталация, наречена „Пиаца Украйна” – импровизиран площад, насред който паметник бе затрупан с чували с пясък, за да бъде защитен от обстрел, както се прави с паметниците в Украйна. Тази инсталация бе съвсем близо до празния руски павилион на Биеналето.
А както се видя във връзка със случая с „Борис Годунов” през месеците на война в Украйна дипломатическите мисии на тази страна в Италия, а и във Ватикана, но също и на Русия в Италия също породиха полемика и станаха обект на нападки и атаки. В началото на декември консулството на Украйна в Неапол получи окървавен пакет с животински очи в него. Пратката бе част от няколко подобни „кървави пратки”, адресирани до украински посолства и консулства в общо пет европейски страни. По същото време вратата, фоайето и стълбището на резиденцията на украинския посланик във Ватикана бяха омазани с екскременти, припомня АНСА.
Преди изборите през септември в Италия руското посолство в Рим пък постна в страницата си във Фейсбук колаж от снимки на италиански лидери, позиращи с руския президент Владимир Путин в последните около десет години. Този опит за намеса в италианския политически живот породи критики, тъй като ставаше дума за снимки, направени по време на официални двустранни срещи на италиански лидери с Путин, а такива срещи с Путин през последното десетилетие са имали лидери на много други държави.
На 29 декември посолството на Русия в Рим постна във Фейсбук снимка, на която се виждаше унищожен брониран автомобил. Към снимката имаше текста: „Произведено в Италия. Брониран автомобил „Линче МЛВ” (известна и като „Линкс МЛВ” – бел. ред.) предоставена на украинската армия, близо до Артьомовск. Дали всички италиански данъкоплатци са доволни от подобно предназначение на парите им?”, припомня АНСА. Снимката, направена вероятно от дрон не показваше ясно за каква бронирана машина става дума. Но постът дойде в момент, в който в Италия се обсъждаше въпроса за удължаване на италианската военна помощ за Украйна. След това обаче сайтът, поддържан от военни експерти, известен като „Проследяване на оръжията за Украйна” (Ukraine Weapons Tracker), уточни, че бронираната машина от снимката е всъщност многоцелевата машина „МЛС Шийлд”. Единадесет такива машини са били закупени в Италия от бившия украински президент Петро Порошенко отчасти с негови лични средства, отчасти със средства, набрани от доброволци, за да бъдат дарени на украинските сили. Италиански медии пък не пропуснаха да припомнят, че самата Русия е оборудвана също с около 200 машини „Линче” („Линкс”) благодарение на оръжейни договори, сключвани в миналото с Италия. А руското посолство в Рим бе набедено, че се опитва да влияе на италианското обществено мнение, отбелязва АНСА.
Но и без подобна намеса общественото мнение се оказва разделено, както показа неотдавна допитването „Еуромедия”, направено по поръчка на телевизия „РАИ”, отбелязва Ройтерс. То констатира, че 52 процента от италианците са против решението Италия да изпраща още оръжия на Украйна, а едва 39,9 процента подкрепят идеята. Допитването освен това показа, че 38,2 процента от италианците искат войната в Украйна да приключи със сделка за прекратяване на огъня с Русия, договорена „зад гърба на украинците”, допълва Ройтерс. А около 25 процента от италианците искат оръжейните доставки за Киев да бъдат преустановени, за да бъде накаран Зеленски да се предаде.
Точно по това време, за да припомни на италианците колко ужасна е войната в Украйна, на 12 януари украинското посолство в Рим разказа за трагедията на 6-годишната Елия от Авдеевка, в Източна Украйна. Близо година детето е живяло с родителите си на 5 километра от фронтовата линия, като през повечето време семейството се е криело в мазето на дома си заради руския артилерийски обстрел. След 11 месеца на ужасяващо напрежение малката Елия е починала от инфаркт, разказа посолството, цитирано от „РАИ нюз”, и публикува снимка, на която се вижда слабичко момиченце с плитки, което се усмихва плахо и държи любимата си розова играчка.
/ПТА/
news.modal.header
news.modal.text