site.btaПетнайсетгодишно момче от Враца е сред българските надежди в автомобилния спорт на световно ниво

Петнайсетгодишно момче от Враца е сред българските надежди в автомобилния спорт на световно ниво
Петнайсетгодишно момче от Враца е сред българските надежди в автомобилния спорт на световно ниво
БТА, Автомоблиният състезател Мартин Стоянов, снимка: Мая Ценова

Той е на 15 години и е сред българските надежди в автомобилния спорт на световно ниво. Казва се Мартин Стоянов и въпреки, че още не е пълнолетен, вече е професионален състезател. Започнал е с картинг на професионално ниво, а сега вече се състезава с автомобили и болиди, разказа той за БТА. От осем години живее със семейството си в Швейцария.

„По автомобилния спорт ме запали доведеният ми баща, но таланта трябва да си го имаш и да го усъвършенстваш. За първи път се качих в картинг на 4 години,  помня много добре, че първо ме беше страх, после се отпуснах и ми стана забавно. Така е до днес. Идва ми от вътре и не ме е страх. Ако те е страх - няма да се случват нещата“, обясни Мартин.

По думите ум най-големите му успехи са през 2019 г., когато е станал европейски шампион по картинг и първи в „12 часа на Рогвил“ с рекорд на трасето. Но успехите му следват и през следващите години. През 2020 г. е трети в шампионата Kart Club Schaffhausen Championship, като става шампион в категория “юноши”. Шампион е на Швейцария по картинг за 2022 г.., а през 2023 г. прави дебют във Формула 4 с пол-позишън. През тази година има второ място на състезание в Серес, трето място в Швейцария с картинг и трето място във Формула X Pro.

„Последната ми победа беше във Франция, на „Маникур“, имах проблем със скоростната кутия, трябваше да бутаме колата в бокса, за да запали. Така изгубих страшно много време, трябваше да бързам, да изпреварвам другите, започна да вали. Въпреки това спечелих състезанието, имах и най-бърза обиколка“, разказа Мартин. По думите му е карал на много писти, но най-харесва „Спа“ в Белгия и „Нюрнбюринг“ в Германия. Що се отнася до картинга, любимите му писти също са две – едната е в Италия, а другата - в родната му Враца.

Той обясни, че скоростите, които се развиват при състезанията зависят и от автомобила, и от пистата. С картинг се достига до 140 км в зависимост от пистата, докато на някои писти на Формула 4 може да се вдигне и до 240 км в час. „Идва ми от вътре и не ме е страх. Ако те е страх - няма да се случват нещата“, обясни Мартин.

Според Мартин във всеки спорт има рискове и трябва да си наясно с тях, а безопасността при автомобилните състезания се постига с добра екипировка, здрава кола и умения. В пилотиранията му до сега вече е преживявал критични ситуации, но като най-тежки той определя дългите състезания с продължителност по 12 ч и 24 часа.

Когато си на пътя трябва да си отговорен и внимателен, обясни разказа Мартин. „Ако не си опитен, не трябва да предприемаш големи рискове, трябва да си концентриран върху ситуацията, да можеш да предвидиш нещата и да гледаш максимално напред“. Тези правила важат както за пистата, така и за публичните пътища, смята младият пилот, въпреки, че реално още няма книжка. Според него е много важно и да не си изпускаш нервите, нито на пистата, нито на публичните пътища, където не трябва да показваш това, което можеш на пистата. „Спортът учи на дисциплина, а това ти помага и в живота“, категоричен е Мартин.

„Марти може да бъде пример за младите хора, тъй като много млади обичат автомобилите, обичат да карат бързо. Той е пример, че и от съвсем млада възраст може да караш бързо, но при контролирани условия и да се научиш да го правиш както трябва, безопасно. И това да ти е правило и на пътя“, коментира и неговият втори баща и треньор Мирослав Петков.

Той е бивш автомобилен състезател и първият от България, излязъл да се състезава извън пределите на страната в различни Формули. След това работата по колите му става професия и започва да подготвя автомобили за западни отбори. От две години насам е в един от заводските отбори на „Ферари“. „В момента моята кола води шампионата, ако спечелим едно от тези две състезания, които са на 5 и 6 септември в Нюрнбюринг в Германия, си осигуряваме шампионската титла“, сподели Петков. Той е сигурен, че Мартин може да постигне много като пилот, ако продължава да поддържа доброто си ниво, но затова трябват и средства, тъй като автомобилният спорт е много скъп.

Самият Мартин има вече план за бъдещето си – да се образова добре и да работи това, което обича. „С много работа, упоритост и страст съм уверен, че един ден ще бъда на върха на подиума и ще мога да кажа, че съм постигнал целите си“.

Следващото му състезание ще е в края на август, на пистата „Валелунга“, Италия. Иска да се включи и в рали спринта във Враца, на 5 и 6 октомври.

/ИК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:59 на 24.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация