site.btaИзследователски институции от девет държави в Европа проучват политиките за формиране на умения и обогатяване на знанията през целия живот

Изследователски институции от девет държави в Европа проучват политиките за формиране на умения и обогатяване на знанията през целия живот
Изследователски институции от девет държави в Европа проучват политиките за формиране на умения и обогатяване на знанията през целия живот
Сградата на Институт по философия и социология - БАН, снимка: ИФС

Институтът по философия и социология – БАН (ИФС-БАН) участва в проучване на политиките за формиране на умения и учене през целия живот в Европа. Проектът “Skills2Capabilities” - „От умения към способности и възможности за реализация“ (2023-2025) е финансиран по програмата на Европейския съюз (ЕС) за научни изследвания и иновации Хоризонт Европа (договор № 101094758), съобщиха от екипа на ИФС-БАН.

Проектът проучва как системите за формиране на умения могат ефективно да съдействат за преодоляването на несъответствията на уменията на все по-динамичните промени на пазара на труда. За целта екип от изследователски институции от девет държави в Европа (Австрия, България, Великобритания, Германия, Естония, Италия, Нидерландия, Норвегия и Финландия) успоредно работи по следните теми: Ефективност на политиките за умения; Адаптивност и гъвкавост на системите за професионално образование и обучение; Предизвикателства и промени в търсенето на умения в областта на професионалното образование и обучение; Движещи сили и последици от несъответствието на уменията; Предлагане на умения и учене през целия живот сред завършилите професионално образование и обучение; Ролята на политиките, услугите и заинтересованите страни в подкрепа на системите за професионално образование и обучение: иновативни практики; Финансиране на професионалното образование и обучение и на обучението на възрастни и споделяне на разходите.
"На базата на резултатите от тези работни пакети и използвайки нови емпирични данни и иновативни концепции за ефективно формиране на умения, ще разработим нова по-балансирана аналитична рамка, която може да бъде използвана като основа на регионалните, националните и европейските политики в областта на формирането на умения и ученето през целия живот. Ще предложим подходи и инструменти за прилагане на нови мерки и разширяване на най-добрите практики, които имат капацитет да се справят с несъответствията между търсените и предлаганите умения и залагат основите на по-ефективни и по-социално ориентирани бъдещи политики в областта на изграждането на умения и ученето през целия живот", отбелязват от ИФС-БАН.

Изследването ще предостави информация на вземащите решения в правителствените и образователните органи, която ще им позволи да разбират по-добре какви са нововъзникващите потребности от умения, от гледна точка на търсене и предлагане, и как те могат да бъдат удовлетворени в съответствие с актуалните потребности на икономиката и обществото. Освен това ще формулираме препоръки за това как да се развиват системите за формиране на умения, за да могат да подкрепят хората за осъществяване на преходи на пазара на труда – за промяна на работни позиции, на работодатели или дори на секторите, в които се реализират.

В момента екипът от ИФС-БАН се е фокусирал върху изпълнението на част от задачите в втория работен пакет, което включва анализ на стратегии за изграждане на умения, които са се реализирали през последните 10-15 години у нас. "Подготвяме аналитичен доклад върху българската система за образование, обучение и учене през целия живот, по-конкретно анализираме двете последователни стратегии за учене през целия живот (2008-2013 и 2014-2020). Целта е да проучим дали има приемственост между политическите документи, дали те балансират в достатъчна степен икономически и социални ползи и как целите в тях са изпълнени на практика", уточняват от ИФС-БАН. 

"За да получим цялостна картина за концепциите, залегнали при създаването на двата стратегически документа и за начина, по който са прилагани те у нас, се свързахме с ангажирани с процесите експерти от различни институции. Всеки един от експертите, с които говорихме, е участвал под някаква форма в процеса по изготвяне на поне една от изследваните стратегии. Това ни позволи да надникнем „зад сцената“ и да разберем детайли от процеса по тяхното създаване (за идеите, които са заложени и усилията, които са влагани), които не бихме могли да научим само чрез анализа на документи. Експертите не само ни помогнаха да разберем в дълбочина какви надежди, очаквания и намерения стоят зад формалните управленски документи, но и ни вдъхнаха увереност колко навременна и необходима е работата ни за институциите, които отговарят за политиките за формиране на умения в България", допълват от ИФС-БАН.

Подобни аналитични доклади се разработват още в Австрия, Германия, Великобритания, Норвегия и Италия от неправителствената организация „3s Research & Consulting“ (Австрия), Федералния институт за професионално образование и обучение (Германия), Университета в Уорик (Великобритания), изследователската фондация „Fafo“ (Норвегия) и Университета в Падуа (Италия). /ПВ/

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:31 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация