site.btaУченици демонстрираха своите проекти с изкуствен интелект на конференция в София


Ученици демонстрираха своите проекти с изкуствен интелект (ИИ) по време на международна конференция „Образование 4.0: Изкуствен интелект, Киберсигурност и Дигитално Бъдеще с Еразъм+“ в София.
Първият училищен проект Firefly e свързан с предотвратяването на горски пожари. Той бе представен от единадесетокласниците от Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в град Бургас. Двамата показаха своя дрон, който може да бъде използван при гасенето на горски пожари.
Учениците от Технологично училище „Електронни системи“ към Технически Университет – София (ТУЕС) представиха своя проект „Монета“, свързан с финансовата грамотност и възможността да бъдат правени различни финансови симулации. Ученици от Професионална гимназия по високи технологии "Александър Попов" от София и създадения в гимназията първи ученически киберклуб „Попов“ пък демонстрираха своя дигитален асистент, разработен с ИИ Мария като втори водещ по време на конференцията. Дигиталният асистент Мария е първият от няколко, които учениците разработват, като целта им е нейните умения, освен с представяне на дадена тема, да бъдат разширени с интеракция и взаимодействие с аудиторията.
Конференцията бе открита от заместник-министъра на образованието Емилия Лазарова. В уводните си думи тя отбеляза, че разработеният списък с новите професионални квалификации в дигиталния сектор ще влезе в сила за осмокласниците през учебната 2026-2027г. и изтъкна, че той е актуализиран според най-новата международна класификация на областите на образованието на ЮНЕСКО. Сред новите професии са такива свързани с информационни системи, потребителски интерфейси, безпилотни летателни апарати и много други, посочи тя.
Изкуственият интелект няма да измести учителя, но тези учители, които използват изкуствен интелект ще изместят останалите, каза Лазарова.
Заместник-министърът на вътрешните работи Филип Попов отбеляза, че в Министерство на вътрешните работи (МВР) работят активно за това България да бъде не само потребител, но и създател на дигитална сигурност. Заедно с нашите партньори от ЕС и от НАТО развиваме капацитети, които отговорят на съвременните заплахи от защита на критичната инфраструктура, посочи той.
Само 56% от населението на Европа има базови дигитални умения, а за осмокласниците този процент е 43%, съобщи Антоанета Кръстева, директор на Главна дирекция „Образование, младеж, спорт и култура“ в Европейската комисия. Тя посочи, че целта на ЕК е да бъдат достигнати 20 милиона специалисти в сферата на дигиталните технологии.
Конференцията се организира от Центъра за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР). Изпълнителният директор на центъра Николай Спасов посочи, че образованието се превръща в най-мощния двигател на устойчиво развитие. Новите дигитални компетенции не са само технологичен въпрос, те са въпрос и на ценности, етика и визия за общество, в което всяко дете има достъп до знание, всяко училище разполага с иновативни инструменти за обучение, всяка образователна система е устойчива и справедлива.
/ТС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина