site.btaУченици демонстрираха своите проекти с изкуствен интелект на конференция в София

Ученици демонстрираха своите проекти с изкуствен интелект на конференция в София
Ученици демонстрираха своите проекти с изкуствен интелект на конференция в София
Центърът за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР) организира конференция „Образование 4.0: Изкуствен интелект, Киберсигурност и Дигитално Бъдеще с Еразъм+“ в Интер Експо Център. На снимката: ученици и техен преподавател от Професионална гимназия по високи технологии "Александър Степанович Попов".Снимка: Христо Касабов/БТА (БТ)

Ученици демонстрираха своите проекти с изкуствен интелект (ИИ) по време на международна конференция „Образование 4.0: Изкуствен интелект, Киберсигурност и Дигитално Бъдеще с Еразъм+“ в София. 

Първият училищен проект Firefly e свързан с предотвратяването на горски пожари. Той бе представен от единадесетокласниците от Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в град Бургас. Двамата показаха своя дрон, който може да бъде използван при гасенето на горски пожари.

Учениците от Технологично училище „Електронни системи“ към Технически Университет – София (ТУЕС) представиха своя проект „Монета“, свързан с финансовата грамотност и възможността да бъдат правени различни финансови симулации.  Ученици от Професионална гимназия по високи технологии "Александър Попов" от София и създадения в гимназията първи ученически киберклуб „Попов“ пък демонстрираха своя дигитален асистент, разработен с ИИ Мария като втори водещ по време на конференцията. Дигиталният асистент Мария е първият от няколко, които учениците разработват, като целта им е нейните умения, освен с представяне на дадена тема, да бъдат разширени с интеракция и взаимодействие с аудиторията. 

Конференцията бе открита от заместник-министъра на образованието Емилия Лазарова. В уводните си думи тя отбеляза, че разработеният списък с новите професионални квалификации в дигиталния сектор ще влезе в сила за осмокласниците през учебната 2026-2027г. и изтъкна, че той е актуализиран според най-новата международна класификация на областите на образованието на ЮНЕСКО.  Сред новите професии са такива свързани с информационни системи, потребителски интерфейси, безпилотни летателни апарати и много други, посочи тя.

Изкуственият интелект няма да измести учителя, но тези учители, които използват изкуствен интелект ще изместят останалите, каза Лазарова.

Заместник-министърът на вътрешните работи Филип Попов отбеляза, че в Министерство на вътрешните работи (МВР) работят активно за това България да бъде не само потребител, но и създател на дигитална сигурност. Заедно с нашите партньори от ЕС и от НАТО развиваме капацитети, които  отговорят на съвременните заплахи от защита на критичната инфраструктура, посочи той. 

Само 56% от населението на Европа има базови дигитални умения, а за осмокласниците този процент е 43%, съобщи Антоанета Кръстева, директор на Главна дирекция „Образование, младеж, спорт и култура“ в Европейската комисия. Тя посочи, че целта на ЕК е да бъдат достигнати 20 милиона специалисти в сферата на дигиталните технологии.

Конференцията се организира от Центъра за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР). Изпълнителният директор на центъра Николай Спасов посочи, че образованието се превръща в най-мощния двигател на устойчиво развитие. Новите дигитални компетенции не са само технологичен въпрос, те са въпрос и на ценности, етика и визия за общество, в което всяко дете има достъп до знание, всяко училище разполага с иновативни инструменти за обучение, всяка образователна система е устойчива и справедлива. 

/ТС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 15:19 на 24.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация