site.btaПрез 2025 г. искам да видя по-голяма разпознаваемост на българското изкуство по света, каза пред БТА изкуствоведът д-р Мария Василева

През 2025 г. искам да видя по-голяма разпознаваемост на българското изкуство по света, каза пред БТА изкуствоведът д-р Мария Василева
През 2025 г. искам да видя по-голяма разпознаваемост на българското изкуство по света, каза пред БТА изкуствоведът д-р Мария Василева
Д-р Мария Василева. Снимка: Личен архив

През 2025 г. искам да видя по-голяма разпознаваемост на българското изкуство по света. Както и политика, която осъзнава важността на това да репрезентираме държавата именно чрез културата. Това каза пред БТА изкуствоведът, критик и куратор д-р Мария Василева.

Тя открои участието на България на Венецианското биенале на изкуствата и първото издание на Sofia Art Fair сред най-значимите събития за 2024 г. Изкуствоведът отбелязва, че през тази година липсвали критика и по-сериозен теоретичен анализ в изкуството.

- Г-жо Василева, ако трябва да определите 2024 година в изкуството само с една дума, каква би била тя?

- Наситена.

- Кои, според Вас, са най-значимите събития в сферата на изкуството тази година?

- Участието на България на Венецианското биенале с проекта „Съседите“ на Красимира Буцева, Джулиан Шехирян и Лилия Топузова – емоционално изследване  на травматичното комунистическо минало и някои от най-тъмните му страни, които все още не са разказани. Динамиката и разнообразието от значителни изложби в Националната галерия: перфектната експозиция с творби на Франц фон Щук – първото му представяне у нас с творби от музея в Мюнхен; ретроспективата на Бистра Льошевалие – художничка от български произход, която от десетилетия живее в Париж и чиято изложба представляваше своеобразното й завръщане в родината; проекта „Изток/Запад“ на Андрей Молодкин и Сантяго Сиера, който и в момента може да се види в залите на „Квадрат 500“ и който задава остри въпроси към днешната демокрация. Ако излезем извън София, трябва да споменем Форума за съвременно визуално изкуство БУНА във Варна с мащабната и разнообразна програма, както и откриването на новата експозиция в Художествената галерия на Казанлък и сравнително голямата за размерите на града изложба „Глад“, разположена в различни пространства. От огромно значение за цялото ни общество е позиционирането на картина на Жорж Папазов в постоянната експозиция на Центъра „Помпиду“ в Париж. Не на последно място и първото издание на Sofia Art Fair.

- Имаше ли изненади за Вас в някои от тези събития?

- Изненади винаги има и те са свързани най-вече с таланта и безкрайната творческа фантазия на авторите. Изключително радостно за мен беше да видя потенциала на събитие като Sofia Art Fair, организирано по всички правила и норми на световните панаири, но и с внимание към българския контекст. И най-вече да проследя огромния интерес от страна на публиката и колко възможности има за сближаването между изкуство и зрители.

- Какви тенденции в изкуството се открояват?

- Изкуството е безбрежно море. Това, което лично мен ме интересува, е капацитетът му да не оставя обществото да потъне в летаргия, а да провокира и задава въпроси – както с чисто естетическите предизвикателства, така и с темите, които коментира. Следя именно тези тенденции и те за щастие се отличават. 

- През 2024 година бяха реализирани и много дебютни изложби на млади творци. За кое от тези имена трябва да запомним и следим в бъдеще?

- Ежегодната награда за съвременно изкуство БАЗА е барометър за качество. На изложбата на номинираните автори в Софийската градска художествена галерия (СГХГ) се появяват някои от най-интересните млади имена. Със сигурност възлагаме надежди на победителката в тазгодишния конкурс Цветомира Борисова.

- А липсваше ли нещо на изкуството ни тази година?

- Както винаги му липсваше критика и по-сериозен теоретичен анализ, който да открои имена и тенденции. 

- Като изкуствовед, критик и куратор,  какво Ви се иска да се случи през 2025 година?

Искам да видя по-голяма разпознаваемост на българското изкуство по света. Както и политика, която осъзнава важността на това да репрезентираме държавата именно чрез културата.

Мария Василева е куратор, критик и историк на изкуството. Куратор е на множество изложби в България и чужбина и участва в редица международни проекти. Нейни публикации се появяват на страниците и български и чуждестранни периодични издания и каталози. Създател на галерия „Структура“ в София, която отваря врати през декември 2017 г. 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:52 на 03.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация