site.btaЗа мен е важно балетната трупа на Софийска опера и балет да пътува, каза в интервю за БТА нейният ръководител Марта Петкова
''За мен е важно трупата да пътува. Млади хора са и всички – талантливи. Това е опит да се сменят сцени, да се справяме в различни ситуации. Аз, като балерина, си давам сметка колко много ми е донесло пътуването - срещата с различни сцени, справяне във всякакви ситуации, което за състава ни е много полезно. Балетът на Операта се състои от хора, които обичат да пътуват и го правят с огромно удоволствие''. Това каза в интервю за БТА Марта Петкова - примабалерина и ръководител на балета на Националната опера и балет по повод изминалото турне на балетната трупа в Полша със спектакъла ''Зорба Гъркът''.
''Заминахме за Полша директно след четирите премиерни спектакъла на ''Ромео и Жулиета'', които се изиграха от 7 до 10 ноември. Тръгнахме за Полша на 11 ноември. Спектаклите, които изтанцувахме там, бяха 10 на брой. Първият се игра на 12 ноември, а вторият на 23. Всеки ден танцувахме на различни сцени, в различен град", разказа примата.
Тя отбеляза и някои от градовете на турнето, а именно - Краков, Люблин, Олщин, Рибник, Прушков, Рачибуж и други.
''Играха два състава първи солисти. В ролите на Зорба – Никола Хаджитанев, Емил Йорданов в ролята на Джон, Марина Маринова в ролята на мадам Ортанс, Катерина Петрова в ролята на Марина, и Георги Банчев в ролята на Манолиос. Във втория състав първите солисти бяха - аз в ролята на Марина, Фредерико Пинто в ролята на Зорба, Цецо Иванов в ролята на Джон, и Винченцо Каруана в ролята на Манолиос, като отново Марина Маринова бе мадам Ортанс. Корд де балетът беше един и същ за всички спектакли, изцяло от трупата на Софийска опера и балет'', обясни Марта Петкова.
По думите й организацията в Полша е била на много високо ниво.
''Красиви сцени, пълни салони, много топло бяхме посрещнати навсякъде. Това е от онези турнета, които са много интензивни, тъй като всеки ден се пътува. Мога да кажа, че трупата подходи с огромно желание, с огромен професионализъм и отдаденост, и всичките спектакли минаха на едно много добро ниво'', отбеляза ръководителят на балета.
На въпрос за предизвикателствата при реализацията на турнето, примата обясни, че преди да заминат за Полша едно от момчетата в балета било с травма, като това било най-голямото затруднение, тъй като паралелно със спектаклите, които вървели като премиера на ''Ромео и Жулиета'', трябвало да се репетира и ''Зорба Гъркът''.
''Един човек по-малко доста обръща нещата – особено ако е в корд де балета. Но мога да кажа, че за две репетиции и концентрация от страна на целия колектив, нещата се наместиха и в Полша всички бяха живи и здрави. Не сме имали екстремни ситуации, които, знаете, с нашата работа често се случват. За щастие, трудността беше само преди да заминем'', добави Марта Петкова.
Попитана за това чия е била инициативата за турнето на Националния ни балет в Полша, примата разказа, че е било изпратено писмо до Софийската опера с покана за гастрол в Полша. ''Това изцяло беше координирано с хореографа Лорка Масине и самият той ни вдъхна кураж и увереност да осъществим турнето'', добави Марта Петкова.
''Вчера се прибрахме от Полша, имаме три дни репетиции. Заминаваме в понеделник - 2 декември за Салерно, Италия, където Националният балет ще изиграе шест спектакъла ''Лешникотрошачката''. Първите спектакли за сезона и преди празниците ще бъдат именно в Италия, като след това се прибираме в България и предстоят 11 спектакъла на Софийска сцена, пред родна публика'', обясни ръководителят на балета.
Световната премиера на балета ''Зорба Гъркът'' е през 1988 г. на ''Арена ди Верона". Оттогава балетът е представян пред повече от три милиона зрители в 30 страни по света. Събира 120-хилядна публика наведнъж – на открития стадион в Рио де Жанейро. Автор на музиката е Микис Теодоракис, един от най-изявените гръцки композитори, общественик, политически и културен деец, възпитаник на Парижката и Атинската консерватории. Хореограф е руснакът Лорка Масине, който е роден в Ню Йорк.Самият хореограф твърди, че се чувства европеец, тъй като е завършил литература в Сорбоната, баща му притежава имение в Италия, а той живее в Гърция. Лорка Масине обаче никога не е поставял балета ''Зорба Гъркът'' в Гърция. Концепцията му за танца в прочутия балет е за танц без абстрактности, с философската мисъл на Кафка, Томас Ман и Джордж Оруел. У нас балетът е поставен от Лорка Масине за първи път на 12 май 1995 година в НДК. В ролята на мадам Ортанс е известната българска балерина Маша Илиева. За нея Лорка Масине казва, че е най-добрата мадам Ортанс, която е гледал до този момент.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text