site.btaАвторските възнаграждения в световен план отбелязват рекордните 13,1 милиарда евро през 2023 година
Авторските възнаграждения в глобален план са нараснали със 7,6% на годишна база до рекордните 13,1 милиарда евро през 2023 г. Това съобщава световната авторско-правна организация CISAC в годишния си доклад за приходите от авторски възнаграждения, публикуван в края на миналата седмица.
Документът представя статистика от 227 дружества за колективно управление на права в 116 държави. Всички те представляват над 5 милиона творци в музиката, аудиовизията, литературата, сценичните и визуалните изкуства.
Ръстът на събраните авторски възнаграждения се дължи на стабилно увеличаващите се приходи от дигиталните платформи, както и на възобновяването на концертите на живо, които пострадаха най-много по време на пандемията.
След като изпреварват телевизията и радиото, за да се превърнат в най-големия източник на приходи за творците през 2022 г., приходите от дигиталните платформи продължават да нарастват през 2023 г., съставлявайки 35% от всички събрани авторски възнаграждения в глобален план, или 4,6 млрд. евро. За сравнение, отчисленията за творците от излъчване по радио и телевизия са 30%, а концертите с музика на живо и на запис – 25% от общите приходи през 2023 г.
Според генералния директор на CISAC – Гади Орон, докладът представя един уникален преглед на икономическата и културна стойност на произведенията на световната творческа общност.
Основно предизвикателство пред нея обаче остава въздействието на изкуствения интелект (AI), чиито продукти копират и рискуват да заменят човешкото творчество. Във въведението си към доклада президентът на CISAC и основател на емблематичната шведска група ABBA – Бьорн Улвеус, посочва: „Аз съм потребител и голям фен на AI инструменти. Винаги съм вярвал, че можем да прегърнем новите технологии, а не да се опитваме да ги спрем – но има едно твърдо предупреждение: това никога не трябва да става с цената на компрометиране на авторското право и човешките права“.
Това ще бъде основна тема на дискусията по време на общото събрание на CISAC, което ще се проведе за първи път в София, България на 28 май 2025 г. и чийто домакин ще бъде „Музикаутор“, припомнят от българското дружество на композитори и автори. По думите им, за разлика от практиката в международен план, българската държава все още не може да защити ефективно труда на творците. По този повод миналата седмица управителният съвет на „Музикаутор“ изпрати отворено писмо до министъра на културата Найден Тодоров, в което констатира липса на всякакво планиране и съществени пропуски в правоприлагането, допълват от сдружението.
„Ние практически и с ресурсите, с които разполагаме, нямаме възможност да влияем цялостно на средата без решаващата намеса на държавата. Само 9% от хотелите и местата за настаняване в България притежават законово изискуемия музикален лиценз. Само 9% от хотелите и местата за настаняване в България притежават законово изискуемия музикален лиценз“, посочва изпълнителният директор на „Музикаутор“ – Иван Димитров. Той дава пример с Турция, която само с една санкция на държавата е накарала целия сектор на хотелите да лицензира използването на музика и да започне да плаща редовно възнаграждения на творците. Димитров отбелязва, че е ред на България да се ангажира с конкретни действия и да демонстрира ролята си за защитата на творческия труд по време на световния форум на CISAC догодина.
/ДД
/РБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text