site.btaМОН предлага нова Национална програма за развитие на научните изследвания и иновациите в системата на образованието
![МОН предлага нова Национална програма за развитие на научните изследвания и иновациите в системата на образованието](/upload/9454059/%D0%9C%D0%9E%D0%9D%2C+%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0+%D0%B7%D0%B0+%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B2..jpg?l=1000)
![МОН предлага нова Национална програма за развитие на научните изследвания и иновациите в системата на образованието](/upload/9454059/%D0%9C%D0%9E%D0%9D%2C+%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0+%D0%B7%D0%B0+%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B2..jpg?l=1000&original=3ca1a02da4dfeeb38a0a662bb7d1031beb75b39a)
Министерството на образованието и науката (МОН) предлага нова Национална програма за развитие на научните изследвания и иновациите в системата на българското предучилищно и училищно образование. Проектът, който е публикуван за обществено обсъждане, ще подкрепи научните изследвания с участие на университетски учени и екипи от изследователи, които да се приложат в образователната система, съобщават от ведомството.
Сред основните цели на Програмата е да се провеждат задълбочени научни изследвания по теми, свързани с приоритетите в системата на предучилищното и училищното образование и подобряване на ефикасността в образованието. Системни интердисциплинарни изследвания ще идентифицират най-добрите практики за прилагане на нововъзникващи технологии в учебния процес и тяхното използване в основни области на образователната практика, сред които преподаване, учебно съдържание и оценка, организация на работа и училищно лидерство.
Програмата предвижда също изработване на нов педагогически дизайн за персонализирано обучение, съобразно силните страни и потенциала на учениците. Чрез нея ще се разработват проекти за промяна в образователното съдържание – стандарти и учебни програми. Научно-изследователски анализ ще очертае основните тенденции по отношение на развитието на българското предучилищно и училищно образование.
Това ще позволи на училищата да адаптират новите образователни практики и технологии в съответствие със съвременните изисквания и да се създадат инструменти, които да влизат в класната стая и да спомогнат за промяна на образованието, съобразно предизвикателствата на бъдещето.
Мерките по програмата са с общ бюджет до 6 000 000 лева и ще се изпълняват до края на 2030 година на етапи от по 12 месеца. Чрез тях ще се въвеждат нови форми, методи и информационни технологии за работа в реалната и хибридна класна стая, както и нови методики на оценяване, включително за интердисциплинарното компетентно ориентирано и СТЕМ обучение. Ще се разработят иновативни проекти за приобщаващо образование, модели на устойчивост на дуалната форма, на ранно кариерно ориентиране на учениците, съобразно потребностите на бизнес средата, развитието на икономиката и други.
Научната програма ще подкрепя създаването на мрежи между училища, научни институции, администрация и бизнеса за ефективен обмен на информация и добри практики. Целта е да се създаде сътрудничество, което да улесни внедряването на нови подходи и технологии в училищното образование.
Дейностите ще се координират от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН (ЦОПУО) в партньорство с университетски преподаватели и учени.
/ЙВЛ
/РБ/
news.modal.header
news.modal.text